فرماندار مشهد: ۹۵ میلیون تومان وام بلاعوض به مالکان آسیب‌ دیده سیل مشهد تعلق می‌گیرد

فرماندار مشهد : به ازای هر فرد فوت شده نیز علاوه بر این وام‌ها، ۱۰۰ میلیون وام بلاعوض داده شده و پس از اقدامات انحصار وراثت و طی مراحل قانونی مبلغ برای آنان واریز می‌شود.

فرماندار مشهد گفت: به هر خانواده مالک خسارت‌دیده از سیل تا 95 میلیون تومان وام بلاعوض و همچنین بسته به خسارت وارده بر اساس گزارش بنیاد مسکن وام ارزان‌قیمت تعلق می‌گیرد.

به گزارش ایسنا؛ محسن داوری امروز، 7 خردادماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص اقدامات انجام شده در سیل اخیر مشهد اظهار کرد: در هفته‌ای که سپری شد به دلیل بارندگی که در یک دوره 200 ساله بی‌سابقه بود، عده‌ای از شهروندان درگیر سیل شدند. با وجود اینکه بلافاصله بعد از سیل، حادثه بالگرد ریاست‌جمهوری اتفاق افتاد اما برای کمک به سیل‌زدگان اقداماتی انجام شد.

وی افزود: ستاد بحران مشهد به دلیل آمادگی و اطلاع‌رسانی به موقع که از طریق هواشناسی انجام شد، قبل از بارندگی جلسه تشکیل داده بود، در آماده‌باش کامل قرار داشت و به اندازه کافی نیز برنامه‌ریزی انجام داد، بنابراین اتفاقاتی که در سطح شهرستان رخ داد، سهل‌انگاری نبود، بلکه شدت بارندگی در مدت زمان کوتاه باعث آبگرفتگی در سطح معابر شد.

داوری بیان کرد: با توجه به اینکه آبگرفتگی زیاد بود اما در یک فرصت کم کلیه دستگاه‌های خدمت‌رسان به ویژه شهرداری توانستند خدمات لازم را ارائه دهند. بادهای شدید نیز بخشی از شبکه برق را دچار مشکل کرده بود، سیل نیز بخشی از شبکه برق‌رسانی را دچار نقص کرد که در کمترین فرصت مشکل حل شد.

فرماندار مشهد ادامه داد: ما محدودیت ترافیکی ایجاد کردیم اما به دلیل شدت بارندگی، افرادی که قبل از بارندگی در مسیر بودند درگیر شدند و در میدان انقلاب دو نفر به دلیل کهولت سن نتوانستند از ماشین خارج شوند و فوت کردند. در سپاه 69 نیز به علت حجم بالای آب جمع شده پشت یک دیوار این حادثه رخ داد و دو خردسال و یک بانوی مسن فوت کردند.

وی خاطرنشان کرد: علت اتفاقات رخ داده در روستاها این بود که مسیل به خوبی هدایت نشد و ساخت‌وسازهایی بدون مجوز صورت گرفت. حتی این ساخت‌وسازهای بدون مجوز در خیابان سپاه نیز منجر به این حادثه شد. به دلیل تگرگ به مزارع و باغات روستایی نیز خسارت زیادی وارد شد.

فرماندار مشهد با اشاره به اقدامات انجام شده برای بازگشایی مسیرهای دچار سیل به منظور کمک به سیل‌زدگان تصریح کرد: در این راستا اسکان موقت 67 خانواده در زائرشهر انجام و موکبی نیز برای پذیرایی این خانوارها برپا شد. خدمت‌رسانی همچنان ادامه دارد.

داوری با بیان اینکه برآورد خسارات باید با استفاده از ارزیابی بنیاد مسکن انجام شود، عنوان کرد: ما خارج از دستور کار حاکمیت وارد عمل شدیم و نیروهای ارزیاب ما در حوزه مسکن، معیشت و حتی خودرویی ارزیابی انجام دادند.

فرماندار مشهد اضافه کرد: 434 واحد مسکونی در شهرستان و افرادی ‌که وسایل آن‌ها دچار آسیب‌دیدگی شده، مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتند، پس از آن لیست در اختیار کمیته امداد قرار گرفت و تاکنون 270 قلم از اقلام ضروری به خانواده‌های آسیب‌دیده توزیع شده است.

وی بیان کرد: در پروسه ارزیابی مالکیت و مستاجر بودن به افرادی که مستأجر یا مالک هستند و خانه آن‌ها نیز قابل سکونت نیست، 100 میلیون وام قرض‌الحسنه داده می‌شود. ضامن این وام سفته است و طی 60 ماه پرداخت خواهد شد. بانک‌ها نیز مشخص است.

داوری افزود: بر این اساس اقامت موقت جمع‌آوری می‌شود. علاوه بر این به هر خانواده مالک خسارت‌دیده تا 95 میلیون تومان وام بلاعوض و بسته به خسارت وارده بر اساس گزارش بنیاد مسکن وام ارزان‌قیمت تعلق می‌گیرد. 

فرماندار مشهد ادامه داد: به ازای هر فرد فوت شده نیز علاوه بر این وام‌ها، 100 میلیون وام بلاعوض داده شده و پس از اقدامات انحصار وراثت و طی مراحل قانونی مبلغ برای آنان واریز می‌شود.

وی اضافه کرد: به روستاییانی که منازل آنان دچار آسیب شده 350 میلیون وام 5 درصد پرداخت خواهد شد. ارزیابی برای خودروها نیز انجام شده و به افراد آسیب‌دیده بخشی وام بلاعوض و بخشی نیز وام ارزان‌قیمت 60 ماهه اعطاء می‌شود. به افرادی که با خودروی خود امرار معاش می‌کردند نیز 150 میلیون وام ارزان‌قیمت 5 درصد تعلق می‌گیرد.

داوری گفت: افرادی که به کسب آنان آسیب رسیده 150 میلیون وام قرض‌الحسنه اعطا می‌شود تا کسب آنان رونق یابد که این اقدامات تا پایان هفته انجام خواهد شد. همچنین برای تمام افرادی که ارزیابی شدند مبلغی بلاعوض واریز می‌شود.

فرماندار مشهد عنوان کرد: بیشترین خسارت تنها منطقه سیدی نبوده، به روستاها نیز خسارت زیادی وارد شده که صدای آنان نرسیده است. البته برخی خسارات مانند کاهش قیمت خانه در منطقه سپاه و مواردی از این قبیل جبران نمی‌شود.

وی در خصوص دیواری که باعث سیل شده بود، تصریح کرد: اینکه دور آن زمین دیوار کشیده شده یک امر قانونی است. تفاوتی ندارد که ملک شخصی بوده یا متعلق به یک ارگان در هر صورت باید صیانت شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان