نخست وزیر کانادا تحت فشار ترامپ کشورش

با وجود عقب بودن ترودو نخست وزیر کانادا در نظرسنجی‌ها او کار خاصی برای بهبود وضعیتش نکرده و یا اگر هم کرده چندان نتیجه‌بخش نبوده است.

 جاستین ترودو نخست وزیر لیبرال کانادا  مشکلی مانند جو بایدن (رئیس جمهور امریکا) دارد و آن احتمال آمدن ترامپ کاناداست.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، نزدیک به یک سال است که جاستین ترودو در نظر‌سنجی‌ها با فاصله دو رقمی از رقیب محافظه‌کار خود عقب است. محبوبیت او آنقدر ضربه خورده که برخی از لیبرال‌های قدیمی معتقدند که باید از سمت خود کناره‌گیری کند.

پایگاه خبری پولیتیکو در گزارشی تحلیلی به آخرین وضعیت جاستین ترودو در فاصله 17 مانده تا زمان برگزاری انتخابات سراسری در کانادا پرداخته و تاکید می‌کند که خطر پیروزی پیر پولیور، رهبر پوپولیست و دست راستی در این کشور بالا است.

با وجود عقب بودن ترودو در نظرسنجی‌ها او کار خاصی برای بهبود وضعیتش نکرده و یا اگر هم کرده چندان نتیجه‌بخش نبوده است.

مشکلات ترودو تا حدی منعکس‌کننده مسائلی است که جو بایدن در آمریکا و همچنین دیگر رهبران اروپای غربی با آن رو به رو هستند و آن‌هم خطر به قدرت رسیدن رهبران پوپولیست دست راستی است.

 جاستین ترودو نخست وزیر کانادا 

 جاستین ترودو نخست وزیر کانادا 

این مسئله تا اندازه‌ای برآمده از تلاش‌های جهانی برای مقابله با تورم و مشکلات اقتصادی به جا مانده از دوران قرنطینه کووید 19 است و رهبران پوپولیستی با سر دادن شعارهای عامه پسند که پایه و اساس اقتصادی و علمی هم ندارد مردم را در کشورهای مختلف جذب خود می‌کنند.

ترودو طولانی‌ترین دوره رهبری در میان سیاستمداران گروه 7 را به نام خود ثبت کرده اما در ماه‌های اخیر دردسرهای زیادی محبوبیت او را به چالش کشیده و حالا وضعیتش در نظرسنجی‌ها هم چندان مطلوب نیست.

همین موضوع باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها از احتمال کناره‌گیری او از قدرت بیشتر شود با این حال هنوز اظهار نظر رسمی در این خصوص شنیده نشده و ناظران سیاسی در کانادا بر این باورند که نمی‌توان احتمال آن‌را چندان بالا در نظر گرفت. با این حال کارشناسان سیاست داخلی کانادا معتقدند تنها یکی دو ماه دیگر برای این امر زمان باقی مانده چرا که بعد از آن دیگر هیچ سیاستمدار جدیدی زمان کافی برای اینکه خود را برای انتخابات سال آینده آماده سازد در اختیار نخواهد داشت.

سناتور پرسی داون، مشاور ارشد پیشین ژان کرتین نخست وزیر پیشین کانادا سال گذشته از ترودو خواسته بود از سمت خود کناره‌گیری کند. جان مانلی، وزیر دارایی سابق هم دوران ریاست ترودو را با سریال کمدی ساینفلد مقایسه کرده و گفته است که حضور ترودو در قدرت چیزی شبیه یک کمدی بوده اما حتی در حد آن سریال محبوب هم نتوانسته موفقیت کسب کند.

در اوایل سال جاری "کن مک دونالد"، یک قانونگذار کمتر شناخته شده ایده بازنگری در رهبری حزب لیبرال را مطرح و اعتماد به ترودو را به چالش کشید. در میان چهره‌های شناخته شده در حزب لیبرال افرادی چون کریستینا فریلند، وزیر دارایی وجود دارند که ممکن است پتانسیل جانشینی او را داشته باشند اما نام‌های بزرگ در این حزب هیچ کدام از ترکیب کاملی که ترودو از آن برخوردار است بهره‌مند نیستند.

کانادا - پیِر مارسِل پالیِوْ رهبر محافظه کاران و معروف به ترامپ کانادا

کانادا - پیِر مارسِل پالیِوْ رهبر محافظه کاران و معروف به ترامپ کانادا

با این حال فریلند قوی‌ترین نام در میان جانشینان احتمالی ترودو به شمار می‌رود. محافظه‌کاران هم بر این باورند که مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی سابق جانشین ترودو خواهد شد. از دیگر نام‌هایی که برای جانشینی ترودو مطرح می‌شود دومینیک لبانک وزیر امنیت عمومی این کشور است که در سالهای اخیر و پس از مرخصی ناگهانی به دلیل ابتلا به سرطان به کار خود بازگشته است.

با این حال بسیاری معتقدند هیچ جانشین مطمئنی برای ترودو وجود ندارد که بتواند عملکردی موفقیت‌آمیزتر از او در انتخابات داشته باشد.

در سال 2015 و وقتی تردو رهبری حزب را در اختیار گرفت تغییرات قابل توجهی انجام داد و تاثیرات آن هم چشمگیر بوده است. با این حال بسیاری تردید دارند که او همچنان بتواند مانند انتخابات‌های پیشین موفق ظاهر شود.

این موضوع سبب شده تا ترودو در مصاحبه‌های خود هم تحت فشار قرار گیرد که آیا قصد دارد تا غرق شدن کشتی در راس باقی بماند یا این فداکاری را خواهد کرد تا با سپردن سکان به سیاستمداری تازه‌نفس از غرق شدن این کشتی جلوگیری کند.

آقای ترودو در مصاحبه‌های خود تلاش دارد انتخابات آتی را نبری علیه پوپولیسم، خشم و تفرقه‌افکنی توصیف کند اما تردیدهای جدی وجود دارد که در پیش گرفتن صرف چنین رویکردهایی بتواند به پیروزی او در انتخابات بینجامد.

با این حال ناظران سیاست داخلی کانادا، ترودو را به عنوان فردی می‌شناسند که مشتاق رقابت با رقیب اصلی خود است و چشم‌اندازی که به نظر می‌رسد دردناک و عذاب‌آور باشد او را هیجان زده می‌کند.

پولیور پوپولیست که در نظرسنجی‌ها در حال اوج‌گیری است مظهر سیاست و ارزش‌هایی است که ترودو با آن مخالف است. ترودو و حزبش تلاش کرده‌اند پولیور را مشابه ترامپ توصیف کنند و البته با توجه به اظهارنظرها و اقدامات او چنین مشابهت‌سازی چندان دشوار به نظر نمی‌رسد.

با این حال محافظه‌کاران در این مدت با دست‌گذاشتن روی مواردی چون مالیات سوخت و همچنین بحران قیمت مسکن در سراسر کانادا توانسته‌اند ترودو و کابینه‌اش را تحت فشار قرار دهند. مشکلاتی که در سالهای اخیر هر کانادایی را با دشواری رو به رو ساخته است. محافظه‌کاران همچنین از همین حالا به جانشینان احتمالی ترودو هم فکر کرده‌اند و هر کسی را که از چنین پتانسیلی برخوردار است مورد حمله قرار می‌دهند.

با این حال ترودو همچنان مصمم به نظر می‌رسد و در این مدت تلاش کرده ستاد انتخاباتی خود را متحول سازد و با ایده‌های جدیدی خود را برای انتخابات پیش‌رو آماده سازد. او در این مدت همچنین دست به ترمیم کابینه نیز زد و برخی از وزرای کلیدی خود را تغییر داد. اقداماتی که همگی با هدف تغییر نگاه جامعه به او و دولتش صورت گرفته است.

با این حال و با وجود اینکه وضعیت ترودو در نظرسنجی‌ها چندان مطلوب نیست اما بسیاری از کانادایی‌ها هم از میزان راست‌گرا بودن پولیور نگران هستند. بروس اندرسون که کارشناس برگزاری نظرسنجی‌ها در کانادا است در این خصوص به پولتیکو می‌گوید: «کسانی که از ترودو دلزده و به سمت رقیب گرایش پیدا کرده‌اند هنوز تصمیم خود را به صورت قطعی نگرفته‌اند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که افراد زیادی به دنبال گزینه‌ای کمتر راست‌گراتر از پولیور و همچنین کمتر چپ‌تر از جاستین ترودو هستند.»

این وضعیت می‌تواند باعث شود تا ترودو در بیش از یک سال زمان باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات سراسری در کانادا به سمت میانه‌روی بیشتر حرکت کند تا بتواند رضایت بیشتری را در میان افکار عمومی کانادایی‌ها جلب نماید.

با این حال چشم‌انداز پیش‌رو برای ترودو با تردیدهای زیادی رو به رو است. اگر تا پاییز وضعیت برای او بهتر نشود و محبوبیتش افزایش نیابد، احتمالا دریافت کمک‌های مالی هم با چالش رو به رو می‌شود و حتی ممکن است قانونگذاران بیشتری اعلام کنند که دیگر قصد نامزدی ندارند.

مجموعه سیگنال‌هایی که شکست ترودو و لیبرال‌ها را محتمل‌تر به تصویر می‌کشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان