تغییرات آب‌وهوایی مردم را ۵۰ درصد فقیرتر می‌کند؟

محققان می‌گویند افزایش ۱ درجه سانتی‌گراد در دمای جهانی می‌تواند منجر به کاهش ۱۲ درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان شود.

محققان دریافتند افزایش 1 درجه سانتیگراد در دمای جهانی منجر به کاهش 12 درصدی تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) می‌شود. جهان از زمان قبل از صنعتی شدن بیش از 1 درجه سانتی گراد گرم شده است و بسیاری از دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که افزایش 3 درجه سانتی گراد تا پایان این قرن به دلیل سوزاندن مداوم سوخت‌های فسیلی رخ دهد.

تاثیرات فاجعه‌بار تغییرات آب‌وهوایی

به گزارش تجارت نیوز، آمارهای جدید پیش‌بینی می‌کنند افزایش دمای 3 درجه سانتی‌گراد باعث کاهش شدید تولید، سرمایه و مصرف می‌شود که تا سال 2100 از 50 درصد فراتر می‌رود. این زیان اقتصادی آنقدر شدید است که قابل مقایسه با خسارت اقتصادی ناشی از جنگ داخلی و دائمی است.

تغییرات آب‌وهوایی به معنای فقر شدید برای میلیاردها نفر در سراسر جهان است. آدرین بلال، اقتصاددان هاروارد، می‌گوید: «هنوز رشد اقتصادی وجود خواهد داشت، اما در پایان قرن ممکن است مردم 50 درصد فقیرتر شوند. همچنین قدرت خرید 37 درصد کاهش یافته و به طور پیوسته بدتر خواهد شد.»

مقایسه تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی با جنگ

بلال برای تأکید بر شدت این ضرر اقتصادی، آن را با خسارت اقتصادی ناشی از جنگ داخلی و دائمی مقایسه می‌کند و در ادامه بیان کرد: هنوز رشد اقتصادی وجود خواهد داشت، اما این رشد به اندازه‌ای که بدون تغییرات آب‌وهوایی بود، نخواهد بود. با این حال تمرکز ما فقط بر تولید ناخالص داخلی و مصرف است. رنج و مرگ و میر ناشی از جنگ را نادیده می‌گیریم. با این حال، از نظر اقتصادی، گرمایش زمین به مثابه یک جنگ تمام عیار عمل می‌کند.

مقاله‌ای که گاردین بررسی کرده تخمین بسیار بالاتری از ضررهای اقتصادی نسبت به تحقیقات قبلی ارائه می‌کند و هزینه اجتماعی کربن را محاسبه می‌کند. هزینه خسارت وارده به ازای هر تن انتشار کربن اضافی، 1056 دلار در هر تن است. این در مقایسه با محدوده تعیین شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) است که هزینه آن را حدود 190 دلار در هر تن تخمین می‌زند. این مقاله به جای تمرکز بر یک کشور، نگاهی همه جانبه به تأثیرات جهانی دارد.

یکی از یافته‌های کلیدی این مقاله این است که تأثیرات اقتصادی تغییرات آب‌وهوایی به طور شگفت‌آوری در سراسر جهان یکنواخت خواهد بود. این امر به این معنی است که حتی کشورهای ثروتمند مانند آمریکا نیز متحمل ضررهای اقتصادی قابل توجهی خواهند شد.

بلال می‌گوید: «این امر باید کشورهای ثروتمند را تشویق کند تا در راستای منافع اقتصادی خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش سیاره اقدام کنند.»

این مقاله نشان می‌دهد که حتی با کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، با این حال، تغییرات آب و هوایی هزینه های اقتصادی سنگینی را به همراه خواهد داشت. حتی اگر گرمایش جهانی تا پایان قرن به کمی بیش از 1.5 درجه سانتیگراد محدود شود، 15 درصد از تولید ناخالص داخلی از بین خواهد رفت.

بلال می‌گوید: «اقتصاد ممکن است به رشد خود ادامه دهد، اما به دلیل تغییرات آب‌وهوایی کمتر از آن رشد کند.»

هزینه گزاف تغییرات آب‌وهوایی

آمارهای جدید نشان می‌دهند که درآمد متوسط تا 26 سال آینده 20 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین تغییرات آب‌وهوایی سالانه 38 تریلیون دلار خسارت ایجاد خواهد کرد. هزینه انتقال از سوخت‌های فسیلی و مهار اثرات تغییرات آب‌وهوایی، اگرچه ناچیز نیست، اما در مقایسه با هزینه خود تغییر آب‌وهوا ناچیز است.

این تحقیقات زنگ خطری برای رهبران جهان است تا برای جلوگیری از فاجعه آب‌وهوایی اقدام فوری انجام دهند. گذار به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری در انطباق با آب و هوا ضروری است. زمان برای جلوگیری از بدترین اثرات تغییرات آب‌وهوایی در حال اتمام است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان