ال۳هریس تی۴؛ توانمندترین ربات اندازه متوسط خنثی سازی بمب (+فیلم و عکس)

به گفته شرکت سازنده، ربات خنثی سازی مهمات انفجاری تی۴ توانمندترین نمونه در جهان برای عملیات در محیط های شلوغ و دشوار مانند مترو، فرودگاه و حتی بیمارستان ها هستند.

عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - ارتش بریتانیا قرار است از ربات های خنثی سازی مهمات انفجاری پیشرفته ای استفاده کند که به از بین بردن تهدیدات با کارایی بیشتر کمک می کنند.

بریتانیایی ها دریافت 50 ربات خنثی کننده مهمات انفجاری اندازه متوسط تی4 ساخت شرکت آمریکایی ال3هریس تکنولوجیز (L3Harris Technologies) را برنامه ریزی کرده اند.

بر اساس قراردادی 21 میلیون پوندی، ال3هریس تکنولوجیز اولین واحدهای تی4 را پیش از پایان سال 2024 در اختیار ارتش بریتانیا قرار خواهد داد. به گفته شرکت سازنده، ربات خنثی سازی مهمات انفجاری تی4 توانمندترین نمونه در جهان برای عملیات در محیط های شلوغ و دشوار مانند مترو، فرودگاه و حتی بیمارستان ها هستند.

این قرارداد شامل ارائه ربات ها، پشتیبانی درون کشوری، تعمیر و نگهداری و آموزش نیروها می شود. 

افزایش کارایی ماموریت

ال3هریس تی4؛ توانمندترین ربات اندازه متوسط خنثی سازی مهمات انفجاری

ربات تی4 قابلیت حرکت روی زمین های مختلف را دارد و به یک بازوی متحرک مجهز است. ابزارهای قابل نصب روی بازوی ربات با توجه به نیازهای ماموریت قابل جایگزینی هستند. این ربات می تواند به خوبی در مناطق شهری تنگ مانور دهد. تی4 توانایی بالا رفتن از پله ها را دارد. حتی این ربات خنثی سازی مهمات انفجاری می تواند در راهروهای کوچک وسایل نقلیه مانند اتوبوس، قطار و هواپیما حرکت کند.

تی4 به عنوان اولین ربات اندازه متوسط دارای ویژگی بازخورد لمسی (Haptic Feedback) متمایز می شود. بازخورد لمسی فناوری پیشرفته ای است که اپراتور را قادر می سازد به طور دقیق آنچه را که بازوی رباتیک با آن روبرو شده یا لمس می کند را احساس کند.

به گفته شرکت ال3هریس تکنولوجیز، رابط کاربری متمایز بازوی ربات حرکت دست اپراتور را تقلید می کند که نیازهای آموزشی را کاهش داده و کارایی ماموریت را افزایش می دهد.

ال3هریس تی4؛ توانمندترین ربات اندازه متوسط خنثی سازی مهمات انفجاری

کنترل لمسی ربات تی4 اجرای سریع و بی دردسر وظایف چالش برانگیز دستکاری مانند باز کردن زیپ کیف ها یا درب جعبه ها را تسهیل می کند و با دور نگه داشتن اپراتور از خطر، ایمنی وی را تضمین می کند.

تی4 دارای مشخصات قابل توجهی است که از آن جمله می توان به مدت زمان کار بیش از 7 ساعت با استفاده از 6 باتری بی بی-2590، سامانه چرخ شنی برای حرکت، و توانایی بالا رفتن از پله ها و عبور از شیب های تند اشاره کرد.

این ربات همچنین به دوربین های متعدد برای دید بهتر مجهز شده است. برد خط دید مستقیم آن بیش از 1006 متر و برد خط دید غیر مستقیم بیش از 201 متر است.

این ربات می تواند در بازه دمایی منفی 20 درجه سلسیوس تا مثبت 60 درجه سلسیوس کار کند. تی4 دارای محافظ تداخل الکترومغناطیسی برای استفاده در محیط های دارای جمر (پارازیت انداز) فعال است، قابلیت عبور از آب با عمق 30 سانتیمتر را دارد، و استاندارد آی پی66 برای دوام بیشتر در شرایط محیطی مختلف را دارا است. همچنین، تی4 در صورت چپ شدن توانایی بازگرداندن خود به حالت عادی را دارد.

ال3هریس تی4؛ توانمندترین ربات اندازه متوسط خنثی سازی مهمات انفجاری

چابک، جمع و جور، کارامد

ربات تی4 حدود 70 کیلوگرم وزن دارد، از این رو، بسیار سبک تر و چابک تر از ربات 300 کیلوگرمی مدل تی7 است. به دلیل اندازه متوسط خود که اجازه می دهد درون یک وانت 4×4 عادی جای بگیرد، ربات های تی4 به عنوان سامانه واکنش سریع در سناریوهای شرایط اضطراری قابل استفاده خواهند بود.

ال3هریس تی4؛ توانمندترین ربات اندازه متوسط خنثی سازی مهمات انفجاری

هر دو مدل ربات از فناوری بازخورد لمسی پیشرفته استفاده می کنند که خطر جانی برای اپراتور را کاهش می دهد. این ویژگی اپراتور را قادر می سازد تا با حفظ فاصله ایمن طی فرایند چالش برانگیز خنثی سازی مهمات انفجاری، احساس آرامش بیشتری داشته باشد.

ربات تی4 قابلیت ها و کنترل شهودی مشابه با ربات تی7 را در اندازه ای جمع و جورتر ارائه می کند. این به اپراتور اجازه می دهد تا به طور ایمن به تهدیدات در فضاهایی بسیار کوچکتر دسترسی داشته باشد.

ال3هریس تی4؛ توانمندترین ربات اندازه متوسط خنثی سازی مهمات انفجاری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان