«دنیای‌اقتصاد» از چرخش معنادار موجرها به «رهن» گزارش می‌دهد

تنفس‏‌مصنوعی به مستاجرهای پایتخت

شماره روزنامه: ۶۰۲۰ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۹ ...

گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از محتوای فایل‌‌های اجاره آپارتمان در مناطق 22 گانه شهر تهران حاکی است، تعداد واحدهای مسکونی در نوبت اجاره با مدل «رهن کامل» یا «رهن بیشتر، اجاره کمتر» هم در مناطق متوسط و هم در مناطق پایین شهر افزایش پیدا کرده است. دلیل گرایش موجرها به دریافت رهن کامل، «ناتوانی و توانایی بسیار ضعیف مستاجرها در پرداخت اجاره‌‌بهای ماهانه» است. متوسط اجاره‌‌بهای ماهانه در شهر تهران بدون دریافت پول پیش در حال حاضر، 25 میلیون و 900‌هزار تومان است. این رقم دست‌‌کم دو برابر «حداقل حقوق مصوب سال 1403 برای یک خانوار 3 نفره» است که مسلما امکان پرداخت آن برای غالب اجاره‌‌نشین‌‌ها وجود ندارد. از همین رو، موجرها با دریافت پول پیش بالا، یک تنفس مصنوعی برای مستاجرها ایجاد کرده‌‌اند. فایل‌‌هایی که در 22 منطقه تهران در حال حاضر وجود دارد به این صورت است که معادله اجاره‌‌بهای دریافتی را به صورت میانگین 15میلیون اجاره‌‌بهای ماهانه و 380 میلیون تومان پول پیش، نشان می‌دهد. به این ترتیب اجاره‌‌بهای ماهانه 15 میلیون تومانی برای بخشی از مستاجرها قابل پرداخت است.

فایل‌‌های در نوبت اجاره در 5 محله منتخب در هر یک از مناطق تهران در جدول این گزارش آمده است. اجاره‌‌های خارج از استطاعت مستاجرها تحت‌تاثیر رشد‌‌های متوسط 35 تا 40 درصدی اجاره‌‌بها طی دو سال گذشته به وجود آمده است.

بر اساس قانون تازه مصوب، تا اوایل تابستان، سقف رشد اجاره‌‌بها توسط دولت تعیین می‌شود. این سقف معادل نصف تا 100‌درصد تورم عمومی یکسال گذشته خواهد بود.

Untitled-1 copy

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان