با این ۵ روش، خودرو خود را در تابستان خنک نگه دارید

با نزدیک شدن به تابستان داغ، بار دیگر خنک نگه داشتن کابین خودرو به دغدغه اصلی رانندگان تبدیل شده است! اینجا به معرفی روش‌هایی کم‌خرج و ساده برای انجام این کار می‌پردازیم.

با نزدیک شدن فصل تابستان و گرمای سوزان آن بسیاری افراد در حال نزدیک شدن به بزرگترین کابوس زندگی خود، یعنی دمای فوق‌العاده بالای درون کابین خودرو هستند! نتیجه تحقیق جدیدی که موسسه آمریکایی State Farm انجام داده حاکی از آن است که در برخی کشور آمریکا دمای داخل کابین یک خودرو می‌تواند به 65 درجه سانتیگراد برسد؛ درحالیکه دمای داشبورد، فرمان و سایر اجزای داخلی می‌تواند تا سقف 95 درجه، یعنی دمای جوش آمدن آب، داغ شود!

به گزارش گجت نیوز، این مساله البته در مناطق مختلف دنیا متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که حتی در برخی شهرهای کشورمان امکان لمس فرمان خودرو پارک‌شده در آفتاب بدون سوزاندن دست وجود ندارد! در این شرایط البته مهم‌ترین راهکاری که برای خنک کردن کابین خودرو به ذهنمان می‌رسد، استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو است.

در صورتی که کولر ماشین خود را سرویس کرده‌اید، مشکل گرمای داخل کابین تا حد زیادی برطرف خواهد شد. با این حال حتی در این شرایط نیز نیاز است برای خنک شدن کابین چند دقیقه منتظر بمانید!

با این وجود روش‌های ساده و کم‌خرجی وجود دارند که قادر خواهند بود با کاهش دمای کلی کابین، همین چند دقیقه جهنمی که بین روشن کردن کولر خودرو تا خنک شدن کابین مورد نیاز است را به حداقل برسانند. در ادامه در بخش خودرو گجت نیز با ما همراه باشید تا 5 راهکار ساده برای خنک نگه داشتن خودرو در گرمای تابستان را با هم بررسی کنیم.

شیشه خودرو را دودی کنید

اگر در مناطق با آب وهوای بسیار گرم زندگی می‌کنید می‌توانید برای کاهش دمای کابین در طول تابستان‌های داغ شیشه خودرویتان را دودی کنید.

اگر شیشه خودرو شما دودی نباشد نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش قادر است بدون هیچ مانعی به درون درون خودرو نفوذ کرده و توسط اجرای داخلی کابین جذب شود! همچنین در صورتی که پنجره باز نباشد یا ترک نداشته باشد، هیچ راهی برای خروج این گرما از کابین وجود نداشته و دمای داخل کابین به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

در این بین، شیشه دودی خودرو می‌تواند راهکاری نسبتا اقتصادی برای خنک نگه داشتن کابین خودرو در تابستان‌های گرم باشد که قادر است با جذب مقادیر زیادی از حرارت و اشعه‌های ماورا بنفش تابیده شده به پنجره مانع از انتقال آن‌ها به داخل کابین شده و دمای آن را پایین‌تر نگه می‌دارد.

دودی کردن شیشه خودرو حتی با کمی دقت در منزل نیز قابل انجام است. با این وجود توصیه می‌کنیم که این کار را به متخصصین بسپرید. از طرف دیگر، پیش از انجام این کار در خصوص قوانین مربوط به دودی کردن شیشه خودرو تحقیق کنید؛ چراکه دودی کردن شیشه خودرو بالاتر از درصدی خاص در کشور ما ممنوع بوده و جریمه‌هایی را در پی خواهد داشت.

از آفتاب‌گیرهای براق استفاده کنید

بهره‌گیری از آفتاب‌گیرهای براق احتمالا ارزان‌ترین راهکار خنک نگه داشتن کابین خودرو در فصل تابستان است. این دسته آفتابگیرها قیمت‌هایی بسیار مناسب داشته و در طرح‌ها و مدل‌های مختلف در تمامی فروشگاه‌های لوازم جانبی خودرو قابل تهیه هستند. علاوه بر این، بر خلاف سایر روش‌های پیشنهاد شده در این متن، آفتابگیرها نیاز به نصب هم ندارند!

سیستم عملکرد آفتابگیرها نیز همانند شیشه دودی، جذب و بازتاب اشعه‌های نور خورشید و جلوگیری از جذب آن‌ها از طریق اجزای کابین است که باعث خنک ماندن آن‌ها می‌شود.

آفتابگیرها عموما در سه مدل خاص آکاردئونی، تاشو و رول‌شونده در بازار موجود بوده و در اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسند. اگر قصد استفاده از آفتابگیرهای براق را دارید، تنها کاری که باید بکنید این است که آن‌ها را روی داشبورد قرار دهید؛ به‌طوری که سمت براق آن‌ها به سمت بیرون قرار داشته باشد!

آفتابگیرها قادرند دمای کابین خودرو را بین 8 تا 25 درصد خنک‌تر کنند. همچنین در صورت استفاده از آفتابگیر، احتمال آن که داشبورد خودروی شما در اثر سرد و گرم شدن‌های متوالی و شدید آسیب دیده یا ترک بخورد نیز به حداقل رسیده و عمر خودرو و اجزای مختلف آن افزایش می‌یابد.

همچنین دیگر مزیت استفاده از آفتابگیرها نیز آن است که به دلیل دمای پایین‌تر کابین در اثر استفاده از آن‌ها، کولر با شدت کمتری کار خواهد کرد و در نتیجه مصرف سوخت اتومبیل کاهش چشمگیری خواهد یافت.

روی صندلی‌های خودرو کاور بکشید

اگر خودروی شما صندلی‌های چرمی دارد، کاورهای محافظ یک آیتم ضروری برای آن به شمار می‌روند؛ چراکه اگر این کار را انجام ندهید احتمالا راهی برای فرار از سوختن کمر و پای خود در روزهای داغ تابستان پیدا نخواهید کرد!

با داغ شدن کابین خودرو، صندلی‌ها نیز همانند دیگر اجزا از دمای بالاتر آن متاثر خواهند شد. با این حال به دلیل آن که صندلی‌ها با بدن سرنشین تماس مستقیم دارند، داغ شدنشان تاثیر بیشتری روی القای حس گرما به سرنشینان خواهد داشت. در عین حال با استفاده از کاورهایی از جنس الیاف خنک می‌توانید تا حد زیادی این حرارت بالای کابین خودرو را قابل تحمل کنید.

خودروهای لوکسی که از قابلیت سرمایش صندلی بهره می‌برند احتمالا مشکلات ناشی از حرارت بالای کابین در فصل تابستان را تجربه نخواهند کرد. با این حال اگر خودروی شما از این صندلی‌ها بی‌بهره است می‌توانید با صرف چند میلون تومان هزینه، صندلی‌های مجهز به سیستم سرمایش را به‌طور مجزا برای خودروی خود خریداری کنید!

برخی از این صندلی‌ها از فن‌های مستقلی بهره‌مند بوده و می‌توانند با ایجاد چرخش مناسب‌تر هوا به خنک شدن کابین کمک زیادی کنند. قدرت مورد نیاز این فن‌ها طبیعتا از خود خودروی تامین شده و برخی از آن‌ها حتی دارای سوکت‌هایی هستند که به جافندکی اتومیل متصل می‌شود!

از سوی دیگر، اگر قصد هزینه کردن چندان زیادی برای صندلی‌های خودرو را ندارید، می‌توانید سراغ کاورهایی از جنس‌های خاص مثل ژل، الیاف با بافت‌ها و دوخت‌های خاص و دیگر موارد بروید که می‌توانند در دفع حرارت موثر باشند.

دور فرمان و روی داشبورد کاور بچسبانید

فرمان خودرو هم از جمله آیتم‌هایی‌ست که راننده به‌طور دائم با آن تعامل دارد و داغ شدن بیش از اندازه آن می‌تواند به‌طور مستقیم روی کیفیت رانندگی خودرو تاثیر گذاشته یا حتی خطراتی را برای سرنشینان به همراه داشته باشد. در مناطقی که تابستان‌های بسیار گرمی دارد، لمس فرمان خودرو پس از چند ساعت پارک کردن آن زیر نور خورشید عملا غیرممکن است؛ به‌طوری که رانندگی در این شرایط چاره‌ای جز چند دقیقه صبر کردن برای خنک شدن فرمان ندارند!

آفتابگیرها، شیشه‌های دودی و کاورهای صندلی البته راهکارهایی بسیار مناسب برای خنگ نگه داشتن کابین خودرو در تابستان به شمار می‌روند؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها قادر نیستند به کاهش دمای فرمان کمک چندانی کنند! در این شرایط می‌توانید با تهیه یک روکش برای فرمان اتومبیل که حتی با قیمت‌های چند ده هزار تومانی هم قابل خرید هستند، آن را خنک نگه داشته و رانندگی لذت‌بخش‌تری را در تابستان تجربه کنید.

از طرف دیگر اگر از آفتابگیر استفاده نمی‌کنید توصیه می‌کنیم روی داشبورد خودرو کاور بکشید! این کاورها با جذب بخش بزرگی از حرارت محیط مانع از داغ شدن داشبورد و افزایش کلی دمای کابین خواهند شد.

کاورهای داشبورد نیز همانند آفتابگیرها از داشبورد خودروی شما در برابر اشعه‌های UV محافظت کرده و مانع از ترک خوردن، سایش، خوردگی، پیچش و سایر آسیب‌های فیزیکی ناشی از گرم و سرد شدن آن‌ها خواهند شد. از طرف دیگر قیمت این کاورها نیز عموما مناسب بوده و فشار اقتصادی زیادی به شما وارد نخواهند کرد!

راهکارهای رایگان خنک نگه داشتن کابین خودرو در تابستان های داغ

به جز روش‌هایی که در بالا مورد اشاره قرار گرفتند راهکارهای دیگری هم هستند که بدون صرف هیچ هزینه‌ای باعث خنک ماندن خودروی شما در تابستان‌های داغ خواهند شد.

برای مثال، پارک کردن در سایه واضح‌ترین و بهترین راه برای جلوگیری از داغ شدن کابین خودروست! حین پیدا کردن جای پارک سعی کنید محلی در مجاورت درختان یا ساختمان‌های بلندی که مانع از تابش مستقیم نور خورشید به خودرو می‌شوند پیدا کنید.

حتی اگر جایی که کاملا در سایه باشد پیدا نمی‌کنید، ترجیحا بخشی از خودرو را در سایه پارک کنید! تاثیر این کار در خنک نگه داشتن کابین کاملا محسوس است! در این بین البته حالت ایده‌آل آن است که یک پارکینگ مسقف پیدا کرده و خودرو را به‌جای کنار خیابان در آن‌جا پارک کنید!

راهکار عجیب و غریب، اما کاربردی دیگر برای کاهش دمای کابین خودرو در تابستان‌های گرم نیز ایجاد ترک در شیشه خودرو است! شاید گمان کنید این کار دیوانگی است؛ اما بد نیست بدانید افراد زیادی در دنیا هستند که برای خنک نگه داشتن کابین خودروی شان اقدام به ایجاد ترک روی شیشه‌ها می‌کنند!

این کار باعث خروجی هوای داغ از کابین و ورود هوای سردتر شده و از این طریق تاثیر بسزایی در خنک نگه داشتن کابین دارد. در عین حال باید توجه کنید که ایجاد ترک در شیشه جلو یا پنجره‌ها ضمن آنکه پایداری و ایمنی خودرو حین رانندگی را کاهش می‌دهد، می‌تواند به سرقت رفتن آن را نیز ساده‌تر کند! به همین جهت توصیه می‌کنیم اگر قصد ترک انداختن روی شیشه خودروی‌تان را دارید، این کار را با دقت و ضمن توجه به تمامی اصول انجام دهید!

همچنین دیگر راهکار مهم در این زمینه نیز آن است که خودروی‌تان را پشت به آفتاب پارک کنید تا مانع از تابش مستقیم نور خورشید و اشعه‌های ماورا بنفش به داشبورد و فرمان شوید! علاوه بر این، می‌توانید با قرار دادن حوله یا پارچه‌هایی با رنگ روشن روی داشبورد یا فرمان مانع از جذب حداکثر حرارت توسط آن‌ها شوید و دمای آن‌ها را کاهش دهید.

در کنار تمامی این موارد همچنین به محض سوار شدن به خودرو می‌توانید با باز کردن تمامی درها با دفع حرارت هر چه بیشتر کمک کرده و از این جهت باعث خنک‌تر شدن سریعتر کابین شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان