۵ دلیل برای اینکه عاشق خودروهای برقی شوید!

اتحادیه اروپا با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا، درصدد گذار به سمت حمل‌ونقل بدون آلاینده با استفاده از خودروهای برقی است.

 حمل‌ونقل مسئول یک‌چهارم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتحادیه اروپاست و حمل‌ونقل جاده‌ای 70 درصد این میزان را تشکیل می‌دهد. این آلاینده‌ها عمدتاً از خودروهای بنزینی و دیزلی ناشی می‌شوند.

به گزارش تجارت نیوز، برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، سال گذشته اتحادیه اروپا قانونی تصویب کرد که بر اساس آن تمام خودروهای جدید فروخته‌شده در اروپا از سال 2035 آلایندگی صفر خواهند داشت.

قبلاً در سال 2023، خودروهای برقی باتری‌دار (BEVs) محبوب‌ترین جایگزین برای خودروهای بنزینی و دیزلی بودند که بیش از 14.6 درصد کل خودروهای جدید فروخته‌شده در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دادند. خودروهای برقی هیبریدی پلاگین 7.7 درصد دیگر را به خود اختصاص دادند. بنابراین، از هر پنج خودرو جدید فروخته‌شده در اروپا، یکی اکنون می‌تواند به صورت الکتریکی شارژ شود.

5 نکته‌ای که باید در مورد خودروهای برقی بدانید

به نقل از وب‌سایت کمیسیون اروپا، در اینجا پنج نکته مهمی که باید در مورد خودروهای برقی باتری‌دار بدانید آمده است.

1. خودروهای برقی باتری‌دار از خودروهای معمولی آلودگی کمتری دارند

خودروهای برقی لوله اگزوز ندارند و هنگام کار گازی منتشر نمی‌کنند که به نفع کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

آنها بازده انرژی بیشتری دارند زیرا کمتر از یک‌سوم انرژی مصرف‌شده در هر کیلومتر به وسیله خودروهای معمولی را مصرف می‌کنند. زیرا موتورهای احتراقی بخش قابل توجهی از انرژی خود را از طریق اتلاف گرما هدر می‌دهند. موتورهای الکتریکی در خودروهای برقی باتری‌دار دارای مقادیر بازده بالاتر از 90 درصد هستند، در حالی که موتورهای احتراقی در وسایل نقلیه با اندازه مشابه به‌ندرت از 40 درصد فراتر می‌روند.

برق مورد استفاده برای تامین انرژی خودروهای برقی باتری‌دار به طور فزاینده‌ای از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر مانند خورشیدی یا باد تولید می‌شود، به این معنی که چنین وسایل نقلیه‌ای باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری می‌شوند.
 
در واقع، به لطف افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر، میزان گازهای گلخانه‌ای منتشرشده به ازای هر واحد برق تولیدشده در اتحادیه اروپا طی سال‌های 1990 تا 2023 به 50 درصد کاهش یافته است و می‌توان انتظار داشت انتشار گازهای گلخانه‌ای در آینده حتی بیشتر کاهش یابد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول عمر کامل خودروهای الکتریکی به طرز چشمگیری کمتر از خودروهای معمولی است که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند. بر اساس یک مطالعه در سال 2020، میانگین تاثیرات آب‌وهوایی یک خودرو برقی باتری‌دار با برد متوسط ​​پایین حدود 45 درصد از یک ماشین بنزینی و 53 درصد از یک ماشین دیزلی کمتر است.

وسایل نقلیه برقی با باتری صدای بسیار کمتری تولید می‌کنند و آلودگی صوتی را به‌شدت کاهش می‌دهند که هم بر انسان و هم بر حیات وحش تاثیر می‌گذارد.

2. باتری‌ها به طور فزاینده‌ای کارآمد، منبع پایدار و قابل بازیافت هستند

به لطف تحقیقات و پیشرفت فناوری، عملکرد باتری‌ها در حال بهبود است. باتری‌ها در حال حاضر قادر به تحمل چندین هزار چرخه شارژ/دشارژ هستند که باعث می‌شود عمر طولانی‌تری داشته باشند.

نسل‌های جدیدی از باتری‌ها که به مواد خام کمتری نیاز دارند به‌سرعت در حال توسعه هستند و اتحادیه اروپا در تحقیق و تولید چنین باتری‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند. باتری‌های فعلی معمولاً شامل لیتیوم و گرافیت هستند و همچنین می‌توانند شامل نیکل، کبالت یا منگنز باشند.

اتحادیه اروپا قوانینی در مورد بازیافت باتری‌ها و مواد خام مورد نیاز برای تولید باتری دارد. علاوه بر این، کمیسیون همچنین قوانینی را برای خودروهای فرسوده پیشنهاد کرده است.

3. افزایش برد خودروهای برقی

برد خودروهای برقی باتری‌دار برای رفت‌وآمد روزانه بیش از اندازه کافی است. در سال 2022، 57 درصد از خودروهای برقی موجود در بازار تنها با یک بار شارژ، مسافتی بیش از 385 کیلومتر داشتند و 34 درصد دیگر، بردی بین 235 تا 384 کیلومتر داشتند.

بنابراین بیش از 90 درصد از خودروهای برقی باتری‌دار می‌توانند با یک بار شارژ بیش از 235 کیلومتر را طی کنند. این مقدار در طول زمان به طور مداوم در حال افزایش است. این بدان معناست که می‌توانید با یک بار شارژ از بروکسل به آمستردام، از جنوا تا کن، از ریگا تا تارتو یا از بوداپست به براتیسلاوا رانندگی کنید.

ایستگاه‌های شارژ مجدد به لطف قوانین جدید اتحادیه اروپا نیز به سرعت در حال گسترش است. تعداد ایستگاه شارژ قابل دسترس عموم در اتحادیه اروپا بین سال‌های 2021 تا 2023 بیش از دو برابر شد و به حدود 630 هزار رسید، با اسلات‌های شارژ فراوان برای رانندگان خودروهای برقی. کشورهای عضو توافق کرده‌اند اطمینان حاصل کنند که زیرساخت‌های شارژ مطابق با ناوگان خودروهای برقی در آینده رشد خواهند کرد.

راندن خودروهای برقی در سراسر اتحادیه اروپا از سال 2025 به بعد آسان‌تر خواهد شد، زیرا باید هر 60 کیلومتر در مسیرهای حمل‌ونقل اصلی ایستگاه شارژ نصب شود.

میانگین سرعت شارژ مجدد از سال 2011 بیش از سه برابر شده است. با شارژرهای سریع، میانگین سرعت شارژ مجدد بیش از 100 کیلومتر در 10 دقیقه است. نزدیک به 13 درصد از نقاط شارژ در دسترس عموم اتحادیه اروپا در حال حاضر شارژرهای سریع هستند. علاوه بر این، تمام شارژرهای عمومی هم برای مشترکین و هم برای کاربران موقتی با امکان پرداخت با کارت اعتباری یا گوشی‌های هوشمند در دسترس خواهند بود.

4. کاهش قیمت خودروهای برقی نسبت به خودروهای معمولی

هنگام مقایسه هزینه‌ها، مهم است که به خاطر داشته باشید خودروهای برقی انرژی کمتری مصرف می‌کنند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند. در نتیجه، هزینه کل یک خودرو برقی کمتر از یک خودرو معمولی معادل در طول عمر وسیله نقلیه است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار می‌رود بسته به نوع وسیله نقلیه، خرید خودروهای برقی باتری‌دار طی سال‌های 2025 تا 2028 ارزان‌تر از خودروهای معمولی قابل مقایسه در اروپا باشد. کاهش قیمت باتری، مدل‌های جدید خودروهای مقرون‌به‌صرفه، و رشد بازار میان‌رده و دست دوم، همگی عواملی هستند که انتظار می‌رود قیمت‌ها را کاهش دهند.

5. خودروهای برقی ایمن و قابل اعتماد هستند

خودروهای برقی باتری‌دار مشمول همان الزامات ایمنی خودروهای بنزینی و دیزلی هستند.

باتری‌های خودروهای برقی به طور گسترده آزمایش شده‌اند و برای جلوگیری از خطرات احتمالی (مانند آتش‌سوزی) استانداردهایی را رعایت می‌کنند.

خودروهای برقی باتری‌دار مزایای متعددی نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی دارند. با پیشرفت فناوری باتری و حمایت اتحادیه اروپا، این نوع خودروها به طور فزاینده‌ای مقرون‌به‌صرفه و در دسترس‌تر می‌شوند. اتحادیه اروپا متعهد به گذار به سمت حمل‌ونقل بدون آلاینده است و این امر می‌تواند به طرز چشمگیری به بهبود سلامت انسان و محیط‌زیست کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان