رژه آلمانی‌ها در نازی‌آباد؛ مهندسان آلمانی در نازی‌آباد چه می‌کردند؟

تاریخچه محله نازی‌آباد با آلمانی‌ها گره خورده است. اگرچه به گواه منابع مکتوب، نام محله نازی‌آباد ارتباطی به حضور آلمانی‌ها یا نازی‌ها در این محله ندارد، اما روزگاری مهندسان آلمانی در توسعه این محله نقش اساسی داشتند.

در تاریخچه محله نازی‌آباد، ردِّپای آلمانی‌ها دیده می‌شود؛ و برخی هنوز بر این باورند که نام محله نازی‌آباد برگرفته از همین حضور بوده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اگرچه بر اساس اسناد تاریخی و منابع مکتوب، این باور نادرست است. نوروزعلی حسن‌جانی، یکی از اهالی قدیمی نازی‌آباد، در این‌باره می‌گوید: «اگر امروز سراغ موسفیدان نازی‌آباد برویم، هنوز هم برخی تصور می‌کنند نام محله نازی‌آباد ریشه در حضور آلمانی‌ها در محله ما دارد.آن‌ها معتقدند، چون مهندسان آلمانی در توسعه محله نقش داشتند و در همان دوران هم حزب نازی در آلمان در راس قدرت بود، نام محله ما هم به همین دلیل نازی‌آباد شد. هرچند این باور غلط است، اما واقعیت این است که مهندسان آلمانی در ساخت مراکز مهم صنعتی و شهری محله ما نقش موثری داشتند. به عنوان مثال، آلمانی‌ها در چند پروژه بزرگ محله از جمله ساخت راه‌آهن، سیلو و کوی چهارصددستگاه نقش داشتند و یکی از ارکان توسعه محله ما به شمار می‌روند.»

ردپای آلمانی‌ها علاوه بر ساخت راه‌آهن، سیلو و کوی چهارصددستگاه در دیگر پروژه‌های مهم این محله نیز دیده می‌شود. در دوران پهلوی اول و در روند توسعه برخی محله‌های جنوب شهر مسئولیت شماری از پروژه‌های مراکز صنعتی و شهری به مهندسان آلمانی سپرده شد. به عبارت دیگر، دولت رایش سوم با پهلوی اول چند پیمان‌نامه اقتصادی و سیاسی بسته بود و به همین دلیل پای مهندسان و طراحان آلمانی به تهران باز شد تا در ساخت برخی پروژه‌ها و اماکن همکاری کنند.

حسن‌جانی می‌گوید: «مهندسان و مشاوران آلمانی در چند محله جنوب تهران از جمله نازی‌آباد در طراحی و اجرای نقشه‌های کارخانه‌ها نیز نقش داشتند. به عبارت دیگر، وقتی که آلمانی‌ها در دوران جنگ جهانی دوم برای ساخت تاسیسات راه‌آهن سراسری به این محدوده آمدند در اراضی نازی‌آباد خانه‌هایی برای سکونت خود بنا کردند. بنابراین، حضور آلمانی‌ها در این دوران برای ساکنان نازی‌آباد بسیارپررنگ جلوه می‌کرد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان