قرار گرفتن ایران در میان ۱۰ کشور پرمصرف آب دنیا

مطالعاتی از سال ۷۴ تا ۸۳ در زمینه تغییرات تراز جاده‌ها انجام شد که در این بازه زمانی بخشی از جنوب غربی تهران دچار افت تراز سطحی زمین بود که مسؤولان در آن زمان فراخوانی منتشر و نظرات محققان را جمع‌آوری کردند.

ایران در شاخص برخورداری از منابع آب در رتبه 50، در سرانه منابع آبی رتبه 120 و در مصرف آب جزء 10 کشور پرمصرف است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد بلورچی، متخصص و فعال در حوزه مخاطرات امروز در وبینار عوامل مؤثر بر فرونشست زمین در ایران که در پژوهشکده سوانح طبیعی برگزار شد، با اشاره به مطالعات 20 ساله در زمینه فرونشست کشور، گفت: مطالعاتی از سال 74 تا 83 در زمینه تغییرات تراز جاده‌ها انجام شد که در این بازه زمانی بخشی از جنوب غربی تهران دچار افت تراز سطحی زمین بود که مسؤولان در آن زمان فراخوانی منتشر و نظرات محققان را جمع‌آوری کردند.

وی افزود: در سال 84 توانستیم نقشه پهنه‌بندی فرونشست زمین در جاده‌ها و دشت‌ تهران را در دستور کار قرار دهیم و در آن سال مشاهده کردیم که نرخ فرونشست در کلانشهر تهران 17 سانتی‌متر در سال است، در حالی که با عوارض شهری چون عبور شریان‌های آب، برق، گاز و راه و راه آهن مواجه است.

بلورچی ادامه داد: این نقشه در آن زمان در اختیار مسؤولان قرار گرفت، ولی متاسفانه به آن توجهی نشد و هر مدیری اعلام می‌کرد که آیا در دوره مدیریتشان اتفاقی رخ خواهد داد یا خیر و ما در پاسخ به آنها می‌گفتیم اگر امروز به پدیده فرونشست توجهی نشود، در آینده با مرگ آبخوان‌ها مواجه می‌شویم.

این متخصص حوزه آب، به تحقیقات محمد شریفی‌کیا در سال 1390 اشاره و خاطر نشان کرد: بر پایه یافته‌های این مطالعات، بیشینه نرخ فرونشست در یک دوره 110 روزه از اواخر بهار تا انتهای تابستان سال 89، حدود 36 سانتی‌متر در سال بوده است.

به گفته وی، بیشینه نرخ فرونشست در شمال ورامین در سال 84 به میزان 17 سانتی‌متر در سال، در هشتگرد 17 سانتی‌متر در سال و کرج 9 سانتی‌متر بوده است.

بلورچی با بیان اینکه 50 درصد از خشکی‌های زمین، میزان بارندگی سالیانه کمتر از 200 میلی‌متر را دارند، اظهار کرد: در این مناطق تغذیه آبخوان بسیار اندک است و شاید تجدید شدن کامل آنها صدها و حتی هزاران سال زمان نیاز داشته باشد؛ از این رو برداشت آب زیرزمینی در این مناطق محدود است و از برداشت بی رویه آب آن جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به رتبه‌های ایران در میان 180 کشور دنیا در حوزه آب، گفت: ایران در شاخص برخورداری از منابع آب در رتبه 50، در سرانه منابع آبی رتبه 120 و در مصرف آب جزء 10 کشور پرمصرف است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان