صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد

خوش‌بینی به اقتصاد چین

شماره روزنامه: ۶۰۲۱ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۱۰ ...

به‌طور کلی این نهاد در نتیجه‌گیری ارزیابی منظم خود از وضعیت اقتصاد چین، اعلام کرده است که پیش‌بینی خود برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال2024 را از 4.6درصد به 5درصد افزایش می‌دهد. همچنین پیش‌بینی خود برای سال2025 را از 4.1درصد به 4.5درصد افزایش داد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که این تغییر به‌دلیل رشد قوی‌تر در سه‌ماه اول سال و ابتکارات سیاستی اخیر انجام شده است؛ زیرا پکن سیاست‌های محرک خود را برای کمک به اقتصادی که همچنان با اثرات عمیق رکود بخش املاک دست و پنجه نرم می‌کند، افزایش داده است. اما صندوق بین‌المللی پول با وجود این پیش‌بینی‌ها خواستار بازسازی اقتصاد چین به دور از سیاست‌های صنعتی ناکارآمد که از «بخش‌های اولویت‌دار» اقتصاد حمایت می‌کنند شده است. این نهاد پیشنهاد داده است پکن به سوی حمایت از بخش‌هایی که به مصرف داخلی کمک می‌کنند، برود. در این بین چین برای سال2024 هدف‌گذاری رشد اقتصادی را حدود 5درصد تعیین کرده که همان رقم سال گذشته و کمترین رقم در چند دهه اخیر است.

تهدید تجارت جهانی

توصیه‌های صندوق بین‌المللی پول در حالی مطرح شده است که نگرانی‌ها در میان شرکای تجاری چین افزایش یافته است. به این دلیل که سیاست‌های صنعتی این کشور در بخش‌هایی مانند وسایل نقلیه و انرژی‌های تجدیدپذیر ظرفیت بیش از حدی ایجاد می‌کنند. به گفته صندوق بین‌المللی پول، اولویت‌های کلیدی که باید در دستور کار پکن قرار بگیرد، شامل توازن مجدد اقتصاد به سمت مصرف با تقویت شبکه ایمنی اجتماعی و آزادسازی بخش خدمات برای افزایش پتانسیل رشد و ایجاد شغل است. همچنین استفاده چین از سیاست‌های صنعتی برای حمایت از «بخش‌های اولویت‌دار» می‌تواند منجر به تخصیص نادرست منابع داخلی شود و ممکن است بر شرکای تجاری تاثیر بگذارد. کاهش این سیاست‌ها و حذف محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری می‌تواند بهره‌وری داخلی را افزایش و فشارها را کاهش دهد.

با این حال رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، بر آنچه او «نیروهای تولیدی جدید» می‌نامد برای پیشبرد رشد تاکید دارد که منجر به سرمایه‌گذاری سنگین در صنایع پیشرفته، از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی شده است. در چنین شرایطی، ایالات متحده نگران از اینکه صنایع خودروسازی این کشور توسط موج واردات کم‌هزینه از چین نابود شود، تعرفه‌های خود بر وسایل نقلیه الکتریکی چین را افزایش داده و اتحادیه اروپا نیز به زودی تحقیق ضد یارانه‌ای خود را درباره این صنعت به پایان خواهد رساند. هرچند در این بین چین ادعاهای مربوط به ظرفیت بیش از حد یا یارانه در صنایع انرژی تجدیدپذیر خود را رد کرده و آمریکا را به استفاده از تجارت برای مهار توسعه خود و اتحادیه اروپا را به حمایت‌گرایی متهم کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان