سومین جلسه مجلس دوازدهم میزبان حاشیه دوم بود

دوئل اعتبارنامه‌ای در بهارستان

شماره روزنامه: ۶۰۲۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ...

ماجرا از آنجا آغاز شد که در ابتدای جلسه و با ورود به بررسی اعتبارنامه‌ها علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس، در اخطاری از قالیباف رئیس مجلس در خواست کرد تا بعد از قرائت گزارش شعب درباره اعتبارنامه‌ها، این گزارش به تصویب مجلس برسد و گفت: اعتبارنامه نمایندگان از مقولاتی نیست که به‌صورت مجموعه‌ای قرائت شود و سکوت و عبور کنیم. اما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس این اخطار را نپذیرفت و در پاسخ به اخطار نماینده تهران گفت ماده29 آیین‌نامه داخلی مجلس در این بخش تکلیف را روشن کرده است، یعنی هرگونه اعتراض به اعتبارنامه‌ها باید در شعب بررسی شود.

به هر حال در شعبه یا تصویب یا رد می‌شود؛ اگر به هر دلیلی در شعب رد شد، شعب مراتب را به هیات‌رئیسه ارجاع می‌دهد و سپس با تشخیص هیات‌رئیسه، موضوع به هیات تحقیق و بررسی که برای این کار پیش‌بینی شده است، ارجاع می‌شود. اگر هم هیات تحقیق موضوع را تایید کرد، دیگر تایید شده و این موضوع در آیین‌نامه داخلی روشن و شفاف است. او تاکید کرد: بنابراین ما طبق آیین‌نامه داخلی این کار را انجام می‌دهیم و هر فردی هم اعتراضی به اعتبارنامه‌ای دارد، این اعتراض باید در شعب مطرح و روندی که ذکر شد، طی شود. اگر باز اعتراضی هم مطرح باشد، در هیچ‌جای آیین‌نامه نیامده که به اعتبارنامه در صحن می‌توان اعتراض کرد. تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت موضوع به رای گذاشتن این مساله نیز با رئیس جلسه است.

دعوا داغ شد

در ادامه جلسه و در زمان قرائت گزارش شعب، تعدادی از نمایندگان در جایگاه هیات‌رئیسه حضور داشتند که یک‌باره درگیری لفظی میان مالک شریعتی و تاجگردون به وجود آمد. مالک شریعتی فریادی خطاب به تاجگردون زد.د ر همین هنگام تاجگردون در حال خروج از جایگاه هیات رئیسه بود؛ اما پس از آن یک مرتبه صدای فریاد مهرداد گودرزوند، نماینده رودبار و رضا تقی‌پور نماینده تهران بلند شد که به نظر می‌رسد گودرزوند در حمایت از تاجگردون و تقی‌پور در حمایت از مالک شریعتی با هم بحث می‌کردند و صدای تقی‌پور به حدی بلند بود که تعدادی از نمایندگان جلوی دهان او را گرفتند و درنهایت نمایندگان این دو را از هم جدا کردند. پس از آن تاجگردون به صندلی خود بازگشت و تعدادی از نمایندگان دور او جمع شدند و با وی خوش‌وبش کردند.

در ادامه گزارش شعبه 6 از سوی کمال حسین‌پور سخنگوی این شعبه قرائت شد. او در پایان گزارش اعلام کرد: به‌رغم اعتراض به اعتبارنامه مالک شریعتی، موارد مورد اعتراض از شورای نگهبان استعلام شد که با توجه به اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر رسیدگی به موضوع مورد اعتراض و حائز نشدن موارد بعد از اعلام انتخابات، اعتبارنامه نام‌برده نیز تایید شد. پس از این اظهارات مالک شریعتی در مقابل تریبون مجلس قرار گرفت و با صدای بلند خطاب به رئیس مجلس گفت که حتی اگر شورای نگهبان اعتبارنامه مرا تایید کرده، باز هم رسیدگی کنید. به نظر می‌رسید این اظهارات مالک شریعتی برای رسیدگی مجدد به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون بود.

پاسخ قالیباف به اصرار مالک شریعتی

در ادامه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به شریعتی گفت: رئیس شعبه باید اعلام کند و هرگونه بازنگری در اعتبارنامه‌ها نسبت به موضوعاتی که مطرح می‌شود اگر قبلا در شورای نگهبان رسیدگی شده است، دوباره نمی‌تواند مورد رسیدگی قرار گیرد. او ادامه داد: دوستان شعبه به ما گفتند اینها را از شورای نگهبان استعلام کرده و رسیدگی شده، بنابراین ملاک گزارش شعبه است که رئیس شورا امضا کرده است. اگر اعتراضی در شعبه شده و شورای نگهبان هم آن را قبلا بررسی و تایید نکرده، باید گزارش آن را بدهد. من نمی‌توانم به گزارش دیگری غیر از شعبه استناد کنم و ملاک من گزارش شعبه با امضای رئیس شعبه است. رئیس مجلس خطاب به مالک شریعتی تاکید کرد: حق شماست که نظر کتبی شورای نگهبان را داشته باشید؛ اما من مسوول شعبه نیستم. شما گزارش‌دهنده نیستی، شعبه رئیس دارد و لذا به شعبه بگویید گزارش مکتوب مدنظر شما را بدهد.

تذکر رسایی

در ادامه جلسه علنی، حمید رسایی درخواست اعلام تذکری را داشت، او در تذکر خود به شمارش آرای هیات رئیسه اشاره کرد و گفت: در جلسه غیر علنی شما مساله را ساده کردید و گفتید که دوستان اتفاقی نیفتاده و یک نماینده جابه‌جا شده‌ است. آقای قالیباف یک نماینده جابه‌جا نشده، بلکه آرای نمایندگان جابه‌جا شده و یکی دو تا هم جابه‌جا نشده،  در یک مورد 41 رای جابه‌جا شده است؛ درحالی‌که آن نمایندگان خودشان نیز تقصیر ندارند. در این هنگام تعدادی از نمایندگان با فریادهای «دو-دو» اعتراض خود به اظهارات رسایی را اعلام کردند. سنگدوینی، نماینده گرگان از جمله نمایندگان معترض بود و در واکنش به اعتراض او، عباس گلرو نیز اعتراض کرد.

رسایی همچنین به اعتبارنامه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: اینکه شما می‌فرمایید شعبه باید اعتراضات به اعتبارنامه نمایندگان را بررسی کند، شعبه به شورای نگهبان تلفن زده است و این ادعای شعبه است؛ اما دیشب آقای مالک شریعتی با اعضای شورای نگهبان صحبت کرده و گفتند که هیات رئیسه مجلس باید مانند همه موارد قبلی به شورای نگهبان نامه بزند. گفتند چون نامه نزدند ما اعلام نظری نکردیم. او خاطرنشان کرد: در جایگاه هیات رئیسه در حضور نمایندگان یک آقایی آقای شریعتی و سلیمی را تهدید کرده. یعنی چه؟ اینجا کجاست؟ این موضوع باید رسیدگی شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر رسایی تاکید کرد: در بحث مربوط به برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه من هم مانند جنابعالی روی یکی از صندلی‌ها نشسته بودم و هیچ مسوولیت قانونی در برگزاری این انتخابات نداشتم و رئیس و هیات رئیسه سنی طبق روال قانونی کار خود را انجام دادند؛ خود هیات‌رئیسه سنی این کار را انجام داد و نمایندگانی که به‌عنوان ناظر و شمارش‌کننده آرا بودند، کار بازشماری آرا را انجام دادند و تنها کاری که ما انجام دادیم این بود که اطلاع‌رسانی کردیم که تغییراتی که در شمارش انجام‌شده به تغییری در اعضای هیات‌رئیسه منتهی نشده و تنها یک مورد در دبیران جابه‌جا شده که آن هم آرا مساوی شده و با قرعه‌کشی یک تغییر داشتیم. او خاطرنشان کرد: مردم بدانند در اینجا به‌دلیل نوع کارت‌ها این اختلافات ایجاد می‌شود؛ راهش هم این است که آیین‌نامه داخلی مجلس را اصلاح کنیم و رای گیری هیات‌رئیسه را به‌صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

فرجام اعتبارنامه تاجگردون

در ادامه اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نیز به تصویب رسید. فرامرز شاهسواری، سخنگوی شعبه 12مجلس در پایان قرائت گزارش خود گفت: لازم به ذکر است به‌رغم اعتراض به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، در اجرای ماده28 آیین‌نامه موارد مورد اعتراض از شورای نگهبان استعلام شد که با توجه به اعلام نظر شورا مبنی بر رسیدگی به موضوع مورد اعتراض و حائز نشدن موارد بعد از اعلام صحت انتخابات این اعتبارنامه مورد تایید قرار گرفت. پس از تصویب اعتبارنامه تاجگردون برخی نمایندگان نزد او رفتند و تبریک گفتند. این در حالی است که مالک شریعتی و 6منتخب دیگر از جمله قاسم روانبخش، زهره سادات لاجوردی، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی، ابراهیم رضایی و روح‌الله نجابت به اعتبارنامه تاجگردون اعتراض داشتند و پیش‌تر نامه اعتراض این افراد منتشر شده بود. پس از تصویب اعتبارنامه تاجگردون، مالک شریعتی در جمع خبرنگاران از تلاشش برای رد اعتبارنامه تاجگردون سخن گفت و از استعلام تلفنی رئیس شعبه از شورای نگهبان برای تایید اعتبارنامه‌ها انتقاد کرد. او همچنین ادعا کرد که تاجگردون، او و سلیمی را تهدید کرده است.

قطعی شدن جابه‌جایی دبیران هیات رئیسه

در ادامه و پس از تصویب اعتبارنامه‌ها، نوبت به تحویل صندلی دبیری از سوی اکبر رنجبرزاده به عباس پاپی‌زاده رسید. این موضوع به دنبال باز شماری آرای دبیران هیات‌رئیسه صورت گرفت. بر این اساس درحالی‌که آرای اکبر رنجبرزاده و عباس پاپی‌زاده مساوی شد با قرعه‌کشی، عباس پاپی‌زاده جایگزین اکبر رنجبرزاده در هیات رئیسه شد. اکبر رنجبرزاده قبل از ترک جایگاه هیات‌رئیسه گفت: در هیچ‌کدام از مواد آیین‌نامه اشاره‌ای درباره بازشماری آرا نشده است. وقتی تعرفه‌ها از صحن خارج شد دیگر بازشماری آن وارد نیست و نباید صورت گیرد. طبق آیین‌نامه می‌توانم بگویم که بازشماری را نمی‌پذیرم؛ چون در مجلس هم سوگند عضویت در هیات رئیسه را یاد کردم؛ اما براساس پیام رهبری برای آغاز به کار مجلس دوازدهم، به این موضوع تمکین می‌کنم و معتقدم باید مجلس آرامش‌بخش، امیدآفرین و دعوت‌کننده به همدلی باشد. در نهایت عباس پاپی‌زاده در جایگاه قرار گرفت و سوگند عضویت در هیات رئیسه را یاد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان