شب سردی که فرودگر ژاپنی ماه را بلعید

ماموریت اسلیم در مدت زمان کوتاه حضور خود در ماه، درک جدیدی را در مورد سطح ماه فراهم کرده است.  برای مثال شواهدی از ماده معدنی الیوین که جزء اصلی گوشته بالایی زمین است در ماه یافته است.

ماموریت کاوشگر هوشمند ژاپنی برای بررسی ماه(SLIM) به سیگنال‌های ارسال شده در چند روز گذشته پاسخ نداده است و احتمال می‌رود که شب سرد ماه این فرودگر را از بین برده باشد تمام امیدها برای بازگشت این فرودگر ماهر سرسخت از بین نرفته است.

به گزارش ایسنا، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن(JAXA) در روزهای جمعه و شنبه(24 و 25 مه) سعی کرد سیگنال‌هایی را به فرودگر اسلیم(SLIM) ارسال کند، اما با پاسخی مواجه نشد. آژانس فضایی در حساب رسمی اسلیم در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که آخرین تلاش برای برقراری مجدد تماس عصر دوشنبه(27 مه) بی‌نتیجه بود و این نشان‌دهنده نزدیک شدن به پایان عملیات در این ماه است.

به نقل از اسپیس، اسلیم که برای نشان دادن روش‌های دقیق فرود روی ماه طراحی شده است، در روز 20 ژانویه بر روی سطح ماه فرود آمد. تا به حال، آژانس فضایی ژاپن بررسی‌های ماهانه موفقیت‌آمیزی با فرودگر در ماه‌های فوریه، مارس و آوریل داشته است و این کاوشگر موفق شد از سه شب سرد قمری به طور حیرت‌انگیزی جان سالم به در ببرد.

معمولا فضاپیماها حتی نمی‌توانند در یکی از این دوره‌های دو هفته‌ای انزوای سرد دوام بیاورند. به گزارش ژاپن تایمز، با این حال، آژانس فضایی قصد دارد ماه آینده، زمانی که خورشید به محل فرود برگشت، دوباره با اسلیم تماس بگیرد، به این امید که کاوشگر با انرژی کافی خورشیدی راه‌اندازی مجدد شود.

این اولین چالشی نیست که ماموریت اسلیم با آن مواجه می‌شود. در حین فرود، یکی از نازل‌های موتور اسلیم از دست رفت. در حالی که فضاپیما از این سفر جان سالم به در برد و به هدف اولیه خود برای فرود نرم در فاصله 100 متری(328 فوت) از محل فرود هدف خود رسید، از دست دادن نیروی رانش باعث شد آن را در حالی که صفحات خورشیدی‌اش رو به سمت مخالف خورشید صبح قمری قرار داشتند، فرود بیاورد و به همین دلیل این کاوشگر کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد و در نتیجه برق کمتری تولید می‌کند.

با این حال، در اواخر ماه ژانویه، اسلیم دوباره قدرت گرفت و قادر به از سرگیری عملیات، از جمله ارسال تصویر پانوراما از محل فرود خود و سایر داده‌ها به زمین بود.

ماموریت اسلیم در مدت زمان کوتاه حضور خود در ماه، درک جدیدی را در مورد سطح ماه فراهم کرده است.  برای مثال شواهدی از ماده معدنی الیوین که جزء اصلی گوشته بالایی زمین است در ماه یافته است.

اعتقاد بر این است که اولیوین جزء اصلی گوشته ماه است که 90 درصد جرم ماه را تشکیل می‌دهد. به گزارش ژاپن تایمز، این یافته پیامدهایی برای درک بهتر منشأ ماه دارد و ممکن است از این باور حمایت کند که ماه از بقایای جا مانده پس از برخورد زمین با جرم آسمانی دیگری تشکیل شده است.

اسلیم  نشان دهنده نسل جدیدی از فرودگرهای ماه ارزان قیمت است که به جای واحدهای گرمکن رادیوایزوتوپ، تنها به سلول‌های خورشیدی متکی هستند. در نتیجه، انتظار می‌رفت که این فضاپیما طول عمر عملیاتی کوتاه‌تری داشته باشد و در شب‌های سرد قمری، که تا 14 روز زمینی ادامه دارد، با دمای 274- درجه فارنهایت(170- درجه سانتی‌گراد) مبارزه کند.

آژانس فضایی ژاپن می‌گوید: اسلیم داده‌های بسیار ارزشمندتری را از آنچه که پیش از پرتاب پیش‌بینی می‌کردیم، ارسال کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان