با این ۵ روش مصرف آب منزل خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید

با نزدیک شدن به فصل تابستان بار دیگر زمان توجه به کاهش مصرف آب در منازل رسیده است. در ادامه پنج روش کاربردی برای بهینه‌سازی مصرف آب را معرفی خواهیم کرد.

هر فرد در طول روز بیشتر از آنچه فکر می‌کند، از طریق دوش، سینک، توالت، ماشین ظرفشویی و لباسشویی آب مصرف می‌کند. با این وجود در شرایط کنونی و بحران‌های زیست محیطی حاضر، کوچکترین صرفه‌جویی در مصرف آب می‌تواند گامی بلند برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مثل قطعی آب در این تابستان گرم شود.

به طور کلی در فصل تابستان هزینه‌های آب و برق افزایش می‌یابد که یکی از عمده دلایل آن روشن کردن کولر گازی برای خنک کردن فضاست. در این فصل، افراد بیشتر دوش می‌گیرند، زیرا با هر بار بیرون رفتن، بیشتر عرق می‌کنند؛ خصوصا اگر در این فصل فعالیت ورزشی هم انجام دهند!

به گزارش گجت نیوز، صورت حساب برق و آب هر خانواده، نسبت به موقعیت مکانی، عادت‌های مصرف آب، چگونگی صرفه‌جویی و سایر عوامل، تعیین می‌شود. بنابراین عدم مصرف بهینه آب باعث می‌شود ضمن اتلاف این منبع گران‌بها، هزینه‌های قبض آب نیز به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

شما می‌توانید در چند گام ساده با تنظیم مصرف، هزینه‌های قبض آب را هوشمندانه‌تر کاهش دهید و با کاهش مصرف آب از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

با این 5 روش مصرف آب منزل خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید

به‌عنوان چند راهکار ساده برای مدیریت مصرف آب می‌توانید ترموستات را روی دمای مناسب تابستان قرار دهید، چراغ‌های اضافی را خاموش کنید و وسایل برقی را که در لحظه استفاده نمی‌کنید از برق بکشید.

با این وجود برخی روش‌های دیگر نیز وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها مصرف آب در طول تابستان را به‌طور قابل توجهی کاهش داد. در ادامه قصد داریم به معرفی برخی از این روش‌ها بپردازیم.

جستجو برای محل نشتی آب در خانه

اگر مصرف آب منزلتان نسبت به قبل تغییری نکرده؛ اما با مشاهده قبض آب، متوجه افزایش ناگهانی هزینه‌ها شده‌اید، باید این موضوع را جدی بگیرید؛ زیرا به احتمال قوی نشتی آب در جایی از خانه سبب این اتفاق شده است!

مکان‌هایی مثل اطراف توالت‌ها، زیر سینک‌ها، لوله‌های ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی بیشترین احتمال نشتی آب را دارند. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه نشتی آب در این محدوده‌ها باید فورا به فکر راه حل باشید. این راه حل می‌تواند شامل تعمیر یا تعویض قطعه موردنظر باشد.

در این خصوص همچنین دقت کنید که نصب سنسورهای هوشمند می‌تواند به شما کمک کند که راحت‌تر و دقیق‌تر محل نشت آب را تشخیص دهید.

نکته مهم در این خصوص آن است که هر چقدر هم سعی در تصحیح عادات استفاده از آب داشته باشید؛ تا زمانی که نشتی آب را رفع نکنید، نتیجه‌ای نخواهید گرفت. پس در صورت مشاهده نشتی، سریعا به این موضوع رسیدگی کنید.

عملکرد شیرآلات خود را بهبود بخشید

بهینه‌سازی عملکرد شیرهای آب منزل نیز راهکار موثر دیگری است که می‌توان برای کاهش مصرف آن به کار گرفت.

اگر شیرآلات منزل شما قدیمی هستند، می‌توانید از هوادهنده (پرلاتور) در آن‌ها استفاده کنید. پرلاتور شیر آب از چند لایه توری ساخته شده است و در دهانه شیر آب نصب می‌شود. این دستگاه با تزریق هوا به آب خروجی شیر نه تنها باعث یکنواخت‌تر شدن جریان می‌شود؛ بلکه با فشرده‌سازی جریان خروجی از پاشیدن آن به اطراف نیز جلوگیری می‌نماید. علاوه بر این، پرلاتور همچنین باعث کنترل جریان آب و کاهش مصرف می‌شود؛ به‌طوری که بر اساس گزارش‌های موجود، با استفاده از همین قطعه ساده و کوچک به‌راحتی می‌توان تا 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

همچنین اگر قصد تعویض شیرآلات را دارید به شما پیشنهاد می‌شود از شیرآلات مدرن و کم‌مصرف استفاده کنید که با طراحی بهینه خود، میزان مصرف آب را حدود 20 درصد کاهش می‌دهند.

کاهش هدر رفت آب در سیفون‌های توالت

میزان قابل توجهی از مصرف آب در منازل مسکونی مربوط به آبی‌ست که در سیفون‌های توالت استفاده می‌شود. بنابراین هرگونه بهینه‌سازی در مصرف آب توالت می‌تواند تا حد زیادی از مصرف بی‌رویه آب جلوگیری کند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان برای کاهش مصرف آب توالت انجام داد، استفاده از توالت‌های «کم‌فشار» است. این توالت‌ها به دلیل این که نیازی به جریان پرفشار و حجم زیاد آب برای دفع و مکش ندارند، آب کمتری نسبت به توالت‌های عادی مصرف می‌کنند.

همچنین شما می‌توانید با یک روش اقتصادی به میزان قابل توجهی مصرف آب را در سیفون‌ها کاهش دهید. برای این کار ابتدا یک بطری کوچک پلاستیکی را با ماسه پر کرده و سپس آن را داخل مخزن توالت قرار دهید؛ سنگینی بطری باید به حدی باشد که آن را به ته محفظه سیفون بفرستد. در این حالت، بطری مقداری از فضای مخزن را اشغال کرده و در نتیجه برای پر شدن مخزن به آب کمتری نیاز خواهد بود. این کار باعث می‌شود با هر بار کشیدن سیفون آب کمتری مصرف شود.

از ماشین ظرفشویی استفاده کنید

دیگر فاکتور اثرگذار در بهینه‌سازی مصرف آب در منازل مسکونی، استفاده از ماشین ظرفشویی به‌جای شستشوی ظروف با دست است! شاید این مساله برای برخی افراد عجیب باشد؛ اما مصرف آب در شستشوی ظروف با ماشین ظرفشویی نسبت به شستشوی دستی ظروف، بسیار بهتر و دقیق تر مدیریت می‌شود؛ به‌طوری که بر اساس گزارش‌های منتشر شده از منابع آمریکایی، ماشین ظرفشویی، در شرایطی که به‌طور کامل پر از ظرف شده باشد، قادر است سالانه تا 5000 گالن (19 متر مکعب) از مصرف آب بکاهد!

در عین حال گزارشات جدیدتر همچنین حاکی از آن هستند که برخی ظرفشویی‌های جدید و مدرنی که موفق به کسب استاندارد Energy Star شده‌اند، قادرند میزان مصرف آب را تا حدود 23 متر مکعب نیز کاهش دهند. البته باید توجه کنید که شرط عملکرد بهینه ماشین ظرفشویی و مصرف آب بهینه آن اولا جدا کردن تکه‌های بزرگ باقیمانده غذا و ثانیا پر بودن کامل محفظه دستگاه است.

تغییر در عادات دوش گرفتن

گزارش جدیدی که cnet از عادت‌های زندگی آمریکایی‌ها منتشر کرده حاکی از آن است که هر فرد با ماندن زیر دوش به مدت 8 دقیقه، حدود 75 لیتر آب مصرف می‌کند. اگر همه افراد خانواده سعی کنند دوش‌های کوتاه‌تری بگیرند، مصرف ماهیانه آب تا حد زیادی پایین می‌آید.

از سوی دیگر دو نکته کاربردی دیگر نیز وجود دارد که با عمل به آن‌ها می‌توان به میزان قابل ملاحظه‌ای در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

  1. از یک سردوش کم‌مصرف یا بهینه استفاده کنید. با این کار به میزان قابل توجهی از هزینه‌ها کم کنید.
  2. در کنار کوتاه‌کردن زمان دوش گرفتن، حین حمام کردن از پاشیدن آب به اطراف جلوگیری کنید و از خروجی آب نهایت استفاده را ببرید.

جمع‌بندی؛ تغییرات کوچک، تفاوت‌های بزرگ ایجاد می‌کند

پس از مطالعه این متن قطعا به این نتیجه رسیده اید که بهترین راه برای کاهش مصرف آب، رعایت نکات ریز در کنار استفاده از تجهیزات مناسب در سیستم لوله‌کشی و انتقال آب منزل است. تمامی موارد گفته‌شده مثل استفاده از پرلاتور، نصب سردوش یا شیرهای جدید یا حتی کوتا‌ه‌تر کردن مدت زمان دوش گرفتن می‌توانند به‌طور قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و در این بحران سنگین آب کمک‌حال سیستم انتقال آب در کشور شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان