تهدید در فضای مجازی جرم است

کسی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی شامل عکس‌ها، متن چت‌ها، صدای ضبط‌شده و فیلم کرده باشد، حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد (که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمی‌شوند)، ارتکاب جرم «تهدید» از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.

پروفایل‌های تقلبی پدیده رایج در فضای مجازی برای فریب دادن و افشای اطلاعات از خود است لذا در صورتی که کابران آشنا به این فضا باشند میتوانند از افتادن به دام این شکارچیان جلوگیری کنند.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ ما معمولاً زمان زیادی از زندگی خود را در فضای مجازی می‌گذرانیم و باید به ماهیت و کارکرد آن آشنا باشیم. باید یادمان باشد که شاید نام فضای مجازی کمی گول زننده است، در فضای مجازی با محیطی روبرو هستیم که روی زندگی ما تأثیر زیادی دارد و ما نیز می‌توانیم بر دیگران تأثیر بگذاریم. بنابراین اهمیت آن از زندگی واقعی و روزمره ما کمتر نیست.

فضای مجازی برای بسیاری از کاربران مفید بوده البته نباید مضرات آن را نادیده گرفت. در فضای مجازی می‌توانیم گمنام باشیم و یا حتی یک هویت جدید برای خودمان داشته باشیم و شاید این همان ویژگی محبوب کلاهبرداران است.

دوستی در فضای مجازی به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود دلیل دوست شدن در مجازی هم می‌تواند احساس انزوای اجتماعی در زندگی واقعی، زندگی دور از دیگران در گروه همسالان خود و.... باشد. دوست‌یابی آنلاین خطرات متعددی را به همراه خود دارد که می‌تواند تأثیرات گوناگونی را چه در طولانی مدت و چه در کوتاه مدت بر روی زندگی بگذارد.

پروفایل‌های تقلبی پدیده رایج است که معمولاً در برنامه‌های دوست‌یابی استفاده می‌شود، این به استفاده از هویت جعلی برای فریب دادن شخصی دیگر برای افشای اطلاعات یا تصاویری از خود استفاده می‌شود.

با ایجاد رابطه یک فرد جوان ممکن است احساس کند می‌تواند به این شخص اعتماد کند و بنابراین اطلاعات شخصی‌اش را بازگو می‌کند که این اطلاعات می‌تواند آنها را در معرض خطر قرار دهد مانند جزئیاتی که مکان آنها را نشان می‌دهد، به کدام مدرسه می‌روند یا همچنین اطلاعات خصوصی که می‌تواند برای باج گرفتن و کنترل آنها در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

اگر یک جوان در زندگی واقعی احساس تنهایی کند ممکن است برای یافتن دوستی به فضای مجازی روی آورد. اگرچه ممکن است نکات مثبت زیادی را به همراه داشته باشد اما برای برخی از جوانان ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشد، اشتیاق به احساس تعلق، ناراحتی و احساس عصبانیت برخی از عواملی هستند که ممکن است یک جوان را در برابر هدف قرار گرفتن توسط گروه‌های افراطی آسیب‌پذیر کند.

پروفایل‌های تقلبی پدیده رایج در فضای مجازی

شکار در فضای مجازی

دختری 20 ساله که از قربانیان دوستی در فضای مجازی است به خبرنگار مهر می‌گوید: در شبکه‌های اجتماعی با فردی آشنا شده بودم که خود را پسری جوان 25 ساله و با تحصیلات عالی معرفی کرد. چند ماهی ارتباط داشتیم و من او را تنها فرد مورد اطمینان خود می‌دانستم زیرا خوبی درک می‌کرد و حرف‌هایم را گوش می‌داد. تقریباً از تمام اطلاعات شخصی و خانوادگی ما اطلاع داشت.

این ارتباط پنهانی ادامه داشت تا زمانی که شروع به اخاذی و باج‌گیری و تهدید به پخش تصاویر و افشای اسرار خانوادگی می‌کرد. مبلغی را به صورت نقد درخواست کرد با شرط اینکه همه تصاویر را از تلفن همراهش پاک می‌کند، به محل قرار رفتم خودرویی کنار خیابان پارک شده بود، هنگامی که کیف پر پول تحویل دادم با آقایی حدوداً 50 ساله رو به رو شدم و آنجا بود که متوجه شدم گول فضای مجازی را خورده‌ام و خودش را با هویت جعلی به من معرفی کرده بود.

پروفایل‌های تقلبی پدیده رایج در فضای مجازی

تهدید در فضای مجازی جرم است

تهدید به انتشار اطلاعات خصوصی کاربران در فضای مجازی طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده و قابل پیگیری است.

بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه‌ای، تهدید، ایجاد هراس برای اخاذی مالی و یا کام‌جویی‌های غیراخلاقی در موبایل و یا شبکه‌های اجتماعی قابل پیگیری حقوقی است.

انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود، خواه تهدیدکننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی کرده یا نکرده باشد، جرم صورت گرفته است.

کسی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی شامل عکس‌ها، متن چت‌ها، صدای ضبط‌شده و فیلم کرده باشد، حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد (که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمی‌شوند)، ارتکاب جرم «تهدید» از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.

کارشناسان پلیس فتا به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند و شهروندان می‌توانند در صورت نیاز به مشاوره در خصوص موضوعات سایبری، از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir با کارشناسان پلیس در ارتباط باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان