ویژه‌های مشرق/

گلایه ۳ حزب اصلاح‌طلب از تک‌روی‌های لیدر اصلاحات/ مرعشی: تجربه تلخ انتخابات ۸۴ تکرار نشود!

دبیر کل حزب کارگزاران: این ‌بار ظاهرا توجه چندانی به احزاب عضو جبهه اصلاحات نشد و آقای خاتمی پیشاپیش یک نفر را انتخاب کردند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه 12 خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که ثبت نام 9 نامزد تا پایان روز دوم در انتخابات چهاردهم، بازتاب نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی، دستبرد 19 هزار دلاری خانم دکتر در بیمارستان! مسکن و انتظار از نامزدهای انتخاباتی و چهره آشنای دلالان در پلتفرم‌های مسکن! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

گلایه برخی احزاب اصلاح طلب از سیدمحمد خاتمی مبنی دعوت شخصی از محمد صدر برای کاندیداتوری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و عدم توجه به محوریت جبهه اصلاحات موجب شده که برخی رسانه ای های اصلاح طلب این موضوع را مورد اشاره و پیگیری قرار دهند.

در همین رابطه روزنامه «سازندگی»، ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی نیز طی پرسشی از حسین مرعشی دبیرکل خود، حساسیت و انتقاد خود از این موضوع را به نمایش گذاشت.

این روزنامه تصریح کرده است:

‌دوره‌های قبل جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبان به اجماع می‌رسیدند و کاندیدایی را مطرح می‌کردند که آقای محمد خاتمی به‌ عنوان رهبر اصلاحات از نامزد مورد نظر حمایت می‌کردند. اما این ‌بار ظاهرا توجه چندانی به احزاب عضو جبهه اصلاحات نشد و آقای خاتمی پیشاپیش یک نفر را انتخاب کردند. چه اتفاقی افتاد؟.

در همین رابطه اما حسین مرعشی ضمن تلاش برای توجیه رفتار خاتمی اما از سوی دیگر تاکید می کند که آقای خاتمی حتماً در موضعی نیستند که بخواهند شخصاً نظری را در فضای سیاسی ایران اعمال کنند. وی در این رابطه تاکید می کند، معنی پیشنهاد آقای خاتمی در مورد آقای صدر صرفاً بدین معنی نیست که ایشان رأساً خواستند بدون مشورت نهایی فردی را معرفی کنند. تا آنجا که من مطلع هستم، آقای خاتمی تعصب خاصی نسبت به کاندیدای پیشنهادی خود ندارند و نامزد شدن ایشان هم هنوز صددرصد نشده است.

مرعشی در ادامه گفته است:

آقای خاتمی افرادی را صرفاً تشویق کردند و در مرحله نهایی تصمیم‌گیری حتماً آقای خاتمی به این موضوع دقت خواهند داشت که هم گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و هم بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان که در احزاب نیستند و فراتر از آن یک جبهه سیاسی بزرگ از اصلاح‌طلبان و میانه‌روها که بتواند ما را به آن نظام‌ جمع سیاسی برساند و مشارکت مردم را وسعت بخشد، لازمه موفقیت و پیروزی در این انتخابات خواهد بود. اما فراموش نکنیم که در این مجموعه، شخصیتی موثرتر از آقای خاتمی نداریم و ایشان هم حتماً در موضعی نیستند که بخواهند شخصاً نظری را در فضای سیاسی ایران اعمال کنند.

گلایه 3 حزب اصلاح‌طلب از تک‌روی‌های لیدر اصلاحات/ مرعشی: تجربه تلخ انتخابات 84 تکرار نشود!

گفتنی است تامل بر اظهارات مرعشی نشان می دهد که گلایه احزاب اصلاح طلب نسبت به خاتمی نه تنها واقعیت داشته بلکه این هشدار را نیز از سوی منتقدان درونی جریان اصلاحات داشته که توجه به میانه روها نیز باید در صدر توجهات خاتمی و جبهه اصلاحات نیز باشد.

برخی احزاب بر این باورند تلاش خاتمی می بایست در چارچوب جبهه اصلاحات و هماهنگی با سایر احزاب صورت می گرفته و پیشنهاد خاتمی به صدر رفتار فردی و فاقد مناسبات تشکیلاتی را به اذهان متبادر می‌سازد.

با وجود آنکه خاتمی تحت تاثیر احزاب رادیکال چون اتحاد ملت به سراغ محمد صدر رفته و حضور در انتخابات را مشروط به تائید صلاحیت این نامزد کرده، احزاب سنتی و میانه‌رو سودای حمایت از لاریجانی دارند، روزنامه اعتماد دراین‌باره نوشته است:

وقتی علی لاریجانی، رییس سه دوره مجلس شورای اسلامی- هشتم و نهم و دهم- از ثبت‌نام در انتخابات مجلس یازدهم چشم پوشید، بسیاری این تصمیم را نشانه‌ای از پایان دوران لاریجانی‌ها خواندند؛ اما حالا دست راست و چپ علی لاریجانی در صورت تایید صلاحیت محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی هستند. گزینه‌هایی که از همین حالا مورد گمانه‌زنی درباره سکانداری وزارت امور خارجه و ارتباط و فناوری اطلاعات و حتی معاون اولی او قرار می‌گیرند.

گلایه 3 حزب اصلاح‌طلب از تک‌روی‌های لیدر اصلاحات/ مرعشی: تجربه تلخ انتخابات 84 تکرار نشود!

روزنامه هم‌میهن نیز حضور لاریجانی را چالش دوقطبی خوانده و می‌نویسد:

دوقطبی لاریجانی – جلیلی از لحاظ مختلفی حائز اهمیت است. آن‌ها با یک منشأ سیاسی، از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و در صورت تائیدصلاحیت و پیروزی در انتخابات نگاه خود را در عرصه‌های مختلف – در چارچوب اختیارات رئیس‌جمهور – پیاده می‌کنند. لاریجانی در سخنرانی کوتاه پس از ثبت‌نام، معیشت، اقتصاد و رفع تحریم‌ها را مدنظر قرار داد. جلیلی نیز ادامه راه سیدابراهیم رئیسی، لزوم داشتن برنامه از سوی رئیس‌جمهور، عدالت و جهش را محور سیاست‌های خود اعلام کرد. این دو نگاه متفاوت را می‌توان آغاز دوقطبی لاریجانی – جلیلی قلمداد کرد. نمایندگی دو نگاه – فارغ از صحیح یا غلط بودن آن‌ها – که قرار است ریل‌گذاری کشور را تغییر دهد یا در مسیر فعلی نگه دارد.

گلایه 3 حزب اصلاح‌طلب از تک‌روی‌های لیدر اصلاحات/ مرعشی: تجربه تلخ انتخابات 84 تکرار نشود!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان