مروری بر جذاب‌ترین حراجی‌های جهان فوتبال

یادگاری به قیمت نجومی!

شماره روزنامه: ۶۰۲۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۱۳ ...

یادگاری‌های ارزان‌تر

دستمال کاغذی معروف مسی با قیمت 762 هزار پوند، چهارمین یادگار با ارزش در دنیای فوتبال محسوب می‌شود و پس از آن جام ژول‌ریمه (254.5 هزار پوند)، مدال قهرمانی جهان نوبی استایلز و آلن بال ستارگان سابق تیم ملی انگلستان (200 هزار پوند)، پیراهن پله در فینال جام جهانی 1970 (157 هزار پوند) و مدال قهرمانی اروپای جرج بست (156 هزار پوند) گران‌قیمت‌ترین معاملات در این زمینه به شمار می‌آیند. اما در بالای فهرست چه خبر است؟

کاپ نوستالژیک

تقریبا هم‌قیمت با دستمال کاغذی مسی، جام قهرمانی FA است. داستان از این قرار است که جام حذفی انگلستان که قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبالی هم محسوب می‌شود، زمانی حتی از لیگ برتر هم مهم‌تر بود. به همین دلیل هم روزگاری یک نفر پیدا شد تا آن را نه در زمین فوتبال که با پول تصاحب کند. نام آن فرد، دیوید گلد، مالک اسبق وستهام و بیرمنگام بود که 478 هزار پوند برای خرید کاپی که بین سال‌های 1886 تا 1910 استفاده می‌شد، به اتحادیه پرداخت کرد. البته او در سال 2020 FA Cup را به مبلغ 760 هزار پوند به فردی ناشناس فروخت و سود خوبی کرد.

کتاب گران قوانین

اما رتبه سوم این فهرست، کتاب قوانین باشگاه فوتبال شفیلد است که در سال 1859 نوشته شده و قدیمی‌ترین مجموعه قوانین و مقررات موجود در دنیای فوتبال است. در این کتاب راهنما به خطاهایی که برای زمین خوردن بازیکنان گرفته می‌شود، آنچه هنگام خروج توپ از زمین اتفاق می‌افتد و نخستین تعریف از قانون هند اشاره شده است. با میراثی که در پشت این کتابچه ایجاد شده است، جای تعجب نیست که یکی از با ارزش‌ترین آیتم‌های این ورزش قیمت شگفت‌انگیز 882 هزار پوند داشته باشد.

بازهم مسی

از اینکه یکی از بهترین بازیکن تمام دوران دو بار در این لیست حضور دارد، شگفت‌زده نمی‌شویم. وقتی دستمال کاغذی وی در رستوران با چنین قیمتی به فروش می‌رسد، پس لباس لئو چقدر می‌ارزد؟ البته صحبت از یک پیراهن ساده نیست چون کل ست شش‌تایی از مبارزات تاریخی او در جام‌جهانی 2022 قطر چندی پیش در یک حراجی بزرگ به فروش رفت. قهرمانی مسی با آرژانتین یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات تاریخ فوتبال بود و پس از آن دستاوردهای این مهاجم تمام نشدنی جاودانه شد. پیراهن‌های او در این رقابت‌ها دسامبر 2023 به مبلغ 6.1 میلیون پوند به فروش رسید که بخشی از درآمد آن صرف امور خیریه شد.

دست ارزشمند خدا

به نظر شما کدام یادگاری فوتبالی ارزش پرداخت میلیون‌ها پوند پول را دارد؟ المانی از یکی از مهم‌ترین لحظات تاریخ مستطیل سبز که یک واژه جدید را به فرهنگ لغات این ورزش اضافه کرد؛ یعنی دست خدا! در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی 1986 آلبی‌سلسته دو گل بسیار عجیب به ثمر رساند تا جواب جنگ‌افروزی انگلیسی‌ها را در چمن بدهد و دست آخر هم قهرمان شود. هر دو را هم دیگو مارادونا وارد دروازه پیتر شیلتون کرد که یکی با دریبل 6 بازیکن حریف و دیگری توسط دست چپ این فوق ستاره فقید به تور چسبید! پس از پایان آن بازی به یادماندنی، استیو هاج که تقریبا روی گل دست خدای ال‌دیگو مقصر بود، پیراهنش را با کاپیتان آرژانتین عوض کرد و چند دهه هم آن را نگه داشت. تا اینکه در سال 2022 آن را در یک حراجی با قیمت 7.1 میلیون پوند به فروش رساند تا یک رکورد عجیب در تمام ادوار ثبت شود. درواقع مارادونا حتی پس از مرگش هم سودآور بود!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان