بررسی عوامل موثر بر تعیین قیمت سوخت در ایالات‏‏‏‏‌متحده

شاخص‌های کشف قیمت سوخت

شماره روزنامه: ۶۰۲۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۱۳ ...

بـــه نــــوشته تــــــارنــمـای اینوستوپیـدیا، قیمت بنزین در ایالات‌‌‌‌‌متحده علاوه‌بر مالیات‌‌‌‌‌های ایالتی و فدرال، هزینه‌های خرید و پالایش نفت‌خام و همچنین توزیع و بازاریابی بنزین را نیز پوشش می‌دهد.قیمت بنزین همچنین به رویدادهای ژئوپلیتیک که بر بازار نفت تاثیر می‌گذارد، حساس است. بحث تعیین قیمت بنزین به‌قدری اهمیت دارد که افزایش آن اغلب بحث‌هایی را در مورد اینکه چه کسی مقصر آن است، موجب می‌شود.

 قیمت نفت، واقعیت خام

نفت‌‌‌‌‌خام کالایی است که از آن برای تولید بنزین استفاده می‌شود، بنابراین قیمت نفت‌‌‌‌‌خام مهم‌ترین نقش را در تعیین قیمت بنزین دارد. براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات‌‌‌‌‌متحده، شاخص قیمت نفت‌‌‌‌‌خام به‌‌‌‌‌طور متوسط 56‌درصد از قیمت نهایی بنزین را در دهه‌منتهی به سال‌2020 به خود اختصاص داده‌است، اما این میانگین شامل نوسانات قیمتی گسترده‌ای می‌شود. به‌عنوان نمونه، در سال‌2020 و با کاهش شدید قیمت نفت‌‌‌‌‌ در بحبوحه همه‌‌‌‌‌گیری کووید-19، شاخص قیمت نفت‌‌‌‌‌خام تنها 43‌درصد از قیمت نهایی بنزین را به خود اختصاص داد. در سال‌2022 اما‌ با حمله روسیه به اوکراین، قیمت نفت و گاز دوباره افزایش یافت.

 اهمیت استراتژیک نفت‌‌‌‌‌ خام

نفت‌‌‌‌‌خام پرمعامله‌‌‌‌‌ترین کالای جهانی و در فهرست پرمصرف‌‌‌‌‌ترین کالاها قرار دارد. قدرت بازار ائتلاف‌‌‌‌‌هایی نظیر اوپک و شرکت‌های نفتی بین‌المللی در طول زمان و هم‌راستا با توسعه منابع جایگزین در سمت عرضه یا رشد تقاضا از سوی کشورهای درحال‌توسعه، کاهش‌ یافته‌است. از نظر علمی، تمامی گریدهای نفت‌‌‌‌‌خام به یک اندازه برای تولید بنزین مفید نیستند. نفت‌‌‌‌‌خام سبک‌‌‌‌‌تر - نفتی که چگالی کمتری دارد - نسبت به نفت‌‌‌‌‌خام سنگین، بنزین بیشتری به ازای هر بشکه تولید می‌کند. از سویی دیگر، نفت‌‌‌‌‌خام شیرین، یعنی عیارهای باکیفیت‌‌‌‌‌تر با محتوای گوگرد کمتر، بر نفت‌‌‌‌‌خام ترش که گوگرد بیشتری دارد، ارجحیت دارد. در یک کشور تولید‌‌‌‌‌کننده نفت و برای استفاده داخلی، عیار مناسب نفت‌‌‌‌‌خام با توجه به قابلیت‌‌‌‌‌های فرآوری و تکنولوژی پالایشگاه‌های موجود در آن کشور، تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال، نفت‌‌‌‌‌خام سبک گران‌‌‌‌‌قیمت برای پالایشگاهی که برای فرآوری گریدهای ترش سنگین نفت مجهز شده‌است، سود چندانی به‌همراه ندارد.

 پالایش قیمت دارد

صرف‌نظر از عیار و‌ درجه کیفی، نفت‌‌‌‌‌خام پالایش‌نشده در باک بنزین خودرو، شما را به‌جایی نمی‌رساند مگر به تعمیرگاه، از این‌رو پرداخت هزینه به پالایشگاه‌ها برای تقطیر نفت‌‌‌‌‌خام و تبدیل آن به بنزین و مخلوط‌کردن آن با مواد افزودنی، مورد‌نیاز است. در دهه‌منتهی به سال‌2020، هزینه‌ها و سود پالایش به‌طور متوسط 14‌درصد از قیمت خرده‌‌‌‌‌فروشی بنزین را تشکیل می‌داد. در این میان، هزینه‌های تولید بنزین با الزامات ترکیب فصلی و منطقه‌ای که برای کاهش آلودگی طراحی شده‌اند و همچنین هزینه افزودنی‌‌‌‌‌های مورد‌نیاز از جمله اتانول متفاوت است.

 عوامل موثر بر قیمت سوخت

قیمت عمده‌‌‌‌‌فروشی بنزین تا حدی منعکس‌‌‌‌‌کننده عوامل عرضه و تقاضای متمایز از نفت‌‌‌‌‌خام است. به‌عنوان مثال، قیمت بنزین در ایالات‌‌‌‌‌متحده معمولا در فصل تابستان و در پاسخ به تقاضای بالاتر افزایش پیدا می‌کند. ظرفیت پالایشی ایالات‌‌‌‌‌متحده در دهه‌منتهی به سال‌2022، کمتر از  یک‌درصد افزایش داشته که به‌‌‌‌‌نوبه خود، رشد تقاضا را کاهش می‌دهد.در شرایط کنونی، افزایش صادرات بنزین ایالات‌‌‌‌‌متحده، عرضه داخلی این کشور را محدودتر از گذشته کرده‌است. هنگامی که قیمت بنزین افزایش می‌‌‌‌‌یابد، عرضه‌‌‌‌‌کنندگان مقصر اصلی شناخته می‌شوند. زمانی‌که قیمت بنزین در سال‌2008 به بالاترین حد خود رسید، نظرسنجی CNN نشان‌داد که 62‌درصد از پاسخ‌‌‌‌‌دهندگان، دلیل اصلی افزایش قیمت بنزین را «رفتار غیرمسوولانه» عرضه‌‌‌‌‌کنندگان عنوان کردند، درحالی‌که 32‌درصد از آنان، عدم‌تعادل در عرضه و تقاضا را مقصر اصلی افزایش قیمت می‌دانستند. گروه تولیدکنندگان سوخت و پتروشیمی آمریکا، یکی از زیرگروه‌های فعال در صنعت نفت این کشور، اعلام کرد که اعضای این گروه در تعیین قیمت دخالتی ندارند.

 توزیع و بازاریابی

هنگامی که نفت‌‌‌‌‌خام به بنزین تبدیل می‌شود، سوخت باید به مخزن ذخیره‌سازی حمل شود و در نهایت درمیان پمپ‌‌‌‌‌بنزین‌‌‌‌‌های محلی توزیع شود. این ایستگاه‌‌‌‌‌ها به‌کارکنان و نگهداری نیاز دارند. هزینه‌های توزیع و بازاریابی، به‌‌‌‌‌طور متوسط 14‌درصد از قیمت خرده‌‌‌‌‌فروشی بنزین در ایالات‌‌‌‌‌متحده را در دهه‌منتهی به سال‌2020 به‌خود اختصاص داد. توزیع‌‌‌‌‌کنندگان و بازاریابان، مانند تامین‌‌‌‌‌کنندگان، به دلیل نقش خود در دستکاری قیمت بنزین مورد انتقاد قرارگرفته‌‌‌‌‌اند. واشنگتن در سپتامبر 2022 اعلام کرد که با هرگونه تغییری که فرصت‌های بیشتری برای «هماهنگی بالقوه سوداگران در فرآیند تعیین قیمت و سایر روش‌های تبانی در بازار خرده‌‌‌‌‌فروشی سوخت» ایجاد می‌کند، مخالفت خواهد کرد.

 نگاهی به مبحث مالیات بر سوخت

مالیات‌‌‌‌‌های ایالتی و محلی 16‌درصد از قیمت خرده‌‌‌‌‌فروشی بنزین را در دهه‌منتهی به سال‌2020 تشکیل می‌دادند. مالیات‌‌‌‌‌ها و هزینه‌های فدرال تا اول ژوئیه 2022، 18.6سنت در هر گالن برای بنزین و 24.8سنت در هر گالن برای گازوئیل بود. مالیات‌‌‌‌‌های ایالتی به‌‌‌‌‌طور متوسط، معادل 30.63درصد در هر گالن برای بنزین و 32.29سنت در هر گالن برای گازوئیل در همان مقطع زمانی تعیین‌شده بود. مالیات بنزین ایالتی از 58.8سنت به ازای هر گالن در کالیفرنیا تا 8.95‌سنت به ازای هر گالن در آلاسکا از اول ژانویه 2022، متغیر بود. نرخ مالیات بر بنزین فدرال از سال‌1993 تغییر نکرده‌است. بسیاری از نرخ‌های مالیات ایالتی بر روی بنزین اخیرا افزایش داشته‌‌‌‌‌اند.  ویرجینیا در ژوئیه 2022 مالیات خود را 8‌سنت به‌‌‌‌‌ازای هر گالن افزایش داد، درحالی‌که نیوجرسی مالیات بنزین خود را 10‌سنت در هر گالن در اکتبر 2021 افزایش داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان