«دنیای‌اقتصاد» سفر به مقصد غیر از شمال را معرفی می‌کند

۶ جاذبه توریستی لرستان

شماره روزنامه: ۶۰۲۳ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۱۳ ...

در تعطیلات پیش‌رو که فرصت کافی برای گشت و گذار و کشف ناشناخته‌‌ها فراهم است، شاید سفر به لرستان و تماشای آن حجم از طبیعت شگفت‌‌انگیز آن بهترین گزینه ممکن باشد. حال که هوا در حال گرم شدن است و فشارهای روزانه ناشی از کار و مشکلات اقتصادی و زندگی سخت و پرمشغله شهرنشینی، افراد را به سمت طبیعت، سکوت و آرامش سوق می‌دهد، لرستان با توجه به آب و هوای کوهستانی و طبیعت بکر خود بهترین پناه برای رهایی از دغدغه‌‌ها و روتین همیشگی زندگی است تا چند روزی را از زندگی شهری و فرسودگی شغلی فاصله گرفت. باتوجه به وفور منابع طبیعی در سراسر لرستان در تعطیلات چندروزه امکان سفر به تمام نقاط این استان وجود ندارد، اما در این تعطیلات پیش رو می‌توان به سمت خرم‌‌آباد رفت و از زیبایی‌‌های طبیعی خرم آباد، دورود و پل‌دختر نهایت لذت را برد و یک سفر بی‌‌نظیر و متفاوتی را تجربه کرد. شاید برای اولین سفر به لرستان، بهترین گزینه سفر به مرکز آن یعنی خرم‌آباد و طبیعت اطراف آن باشد. شهری که خود به واسطه قرار گرفتن در دره‌‌های زاگرس، یک جاذبه مهم گردشگری به‌‌شمار می‌رود.

برای اینکه زیبایی‌‌های این شهر را کامل و در یک نگاه پانارومایی تماشا کنید، به «بام خرم‌‌آباد» بروید. بامی که در کوه مدبه قرار دارد و امکان دسترسی برای همه افراد حتی افراد دارای معلولیت را هم دارد تا تماشای خرم‌‌آباد زیبا از بالا را برای همه گروه‌‌ها فراهم کند. این بام حتی امکان تماشای ستاره‌‌ها به واسطه تلسکوپ‌‌های مخصوص و ستاره‌شناسی را برای گردشگران فراهم کرده است. همچنین در خود شهر خرم‌‌آباد می‌توانید به گشت و گذار شهری و بازار محلی بروید و در عین حال از قلعه فلک‌‌الافلاک، گرداب سنگی، قبرستان خضر و پارک شاپوری هم بازدید کنید و در رستوران‌‌ها، غذاهای محلی همچون چزنک رغو، چلو گوشت (زیر برنجی) خرم‌‌آباد، شامی کوو خرم‌‌آباد، دلمه برگ مو بروجرد، سُغدو و انواع آش‌‌ها و کباب‌‌های خاصه لرستان را امتحان کنید.

اما یک جاذبه خاص و بسیار زیبای خرم‌آباد، تماشای دریاچه کیو است که دقیقا در شمال غرب این شهر قرار دارد و به واسطه آب و هوای بسیار مطبوع، طراوت بسیاری را به این منطقه بخشیده و توانسته است به یکی از جاذبه‌‌های پرطرفدار خرم‌‌آباد تبدیل شود. دریاچه‌‌ای که زیستگاه مناسب بسیاری از پرندگان مهاجر است که آب آن از سرچشمه‌‌های مخمل‌‌کوه و رود گلستان تامین می‌شود. همچنین در اطراف آن مراکز تفریحی بسیاری همچون شهربازی ساخته شده است تا برای همه گروه‌‌های سنی جذابیت خاص خود را داشته باشد.

در این سفر چندروزه، شب‌‌ها را می‌توان در هتل‌‌ها و اقامتگاه‌‌های شهری یا روستایی خرم‌‌آباد گذراند که البته اقامت در منظره‌‌ای بکر و رو به کوه‌‌های زیبای زاگرس جذابیت‌‌های سفر را صدچندان خواهد کرد. خرم‌‌آباد و در مجموع لرستان به واسطه تبدیل شدن به یک جاذبه مهم گردشگری، از هتل‌‌ها در هر سطحی و اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی متناسب با بافت منطقه برخوردار است که امکان اقامت شبانه را برای مسافران تسهیل کرده است. همچنین به واسطه طبیعت زیبا و بکر این مقصد، علاقه‌مندان به کمپینگ و ماجراجویان علاقه‌مند به سفر در دل طبیعت، امکان برپا کردن کمپ در جاهای مختلف هم برایشان فراهم است.

علاوه بر گشت و گذار شهری، خرم‌‌آباد و در واقع لرستان دارای آبشارهای بسیار زیبا و منحصربه‌فردی است که می‌توان در این تعطیلات حداقل از 3آبشار آن دیدن کرد که در این چند سال اخیر بسیار شهرت پیدا کرده و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. شاید نام آبشار «بیشه» به گوشتان خورده باشد یا تصاویر آن را در شبکه‌‌های اجتماعی دیده باشید. عمده دلیل شهرتش شاید به‌‌دلیل قرار گرفتن در مسیر ایستگاه قطار است که مسافران در مسیر خود امکان تماشای این آبشار بسیار زیبا را دارند و حتی تا چند سال پیش، تماشای این آبشار تنها از طریق گذر قطار امکان‌‌پذیر بود. این آبشار که در فاصله 65کیلومتری خرم‌‌آباد قرار دارد و در واقع متعلق به شهرستان دورود است در دامنه رشته کوه زاگرس و دقیقا در روستایی به همین نام قرار دارد. علاوه بر این آبشار «آبگرمه» نیز که به آن آبشار چنار هم می‌‌گویند دیگر آبشاری است که در شهر دورود در روستای «چم چیت» واقع شده است که می‌توان سری هم به این آبشار زیبا در کناره اشتران‌کوه زد و لحظاتی را به تماشای زیبایی‌‌های آن نشست.

پس از تماشای این دو آبشار بهتر است به سمت پل‌دختر رفت و از جاذبه‌‌های بی‌‌نظیر و خاص این منطقه دیدن کرد. «آبشار آفرینه» یکی از تفرجگاه‌‌های منحصر به فرد ایران است که دقیقا مابین خرم‌‌آباد و پل‌دختر واقع شده است که یکی از پرآب‌‌ترین آبشارها محسوب می‌شود که به واسطه ساختار خاص و متفاوتی که دارد و از چند آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده است، گردشگران زیادی را به‌‌ سوی خود جذب می‌کند. آبشاری که در روستایی به همین نام قرار دارد و دسترسی به آن دشوار نیست و همه گروه‌های سنی به راحتی امکان بازدید از آن را خواهند داشت؛ چراکه با پیاده‌‌روی یک دقیقه‌‌ای می‌توان به آن رسید.

یکی دیگر از جاذبه‌‌های بسیار منحصر به فرد و خاصی که در این سفر و در ادامه مسیر می‌توانید تماشا کنید، «گرند کانیون» ایران یا همان «دره خزینه» است که یکی از جاذبه‌های شگفت‌‌انگیز لرستان و در واقع پل‌دختر به‌‌شمار می‌رود. شباهت این دره به دره بسیار مشهور و محبوب آمریکایی یعنی گرند کانیون آن‌چنان زیاد است که اگر دو عکس را در کنار یکدیگر قرار بدهید به ‌‌سختی آنها را از هم تشخیص می‌‌دهید. آنچه این دره را متمایز کرده، به واسطه «رود سیمره» آن است که مانند نعل اسب دورتادور این دره را احاطه کرده است و یک منظره بی‌نظیر و خارق‌‌العاده‌ای را خلق کرده است که می‌توان ساعت‌‌ها به تماشای آن نشست.

دره خزینه که در روستایی به همین نام قرار دارد، دسترسی به آن کمی دشوار است؛ زیرا تابلویی برای مسیریابی وجود ندارد و در عین حال جاده مناسبی برای رسیدن به آن فراهم نیست. البته نمی‌توان این را یکی از ایرادات این جاذبه گردشگری دانست؛ زیرا یکی از مهم‌ترین آسیب‌‌هایی که به محیط‌زیست و منابع طبیعی و جاذبه‌‌های طبیعی وارد آمده، جاده‌‌سازی و توسعه غیراصولی زیرساخت‌‌های گردشگری و تفریحی است. پس توصیه به ساخت جاده و فراهم کردن رفاه حال گردشگران نتیجه‌ای جز در معرض خطر قرار دادن این جاذبه توریستی ندارد و بهترین روش، در پیش گرفتن «گردشگری پایدار» یعنی گردشگری همگام با محیط‌زیست است که بدون آسیب به منطقه، شرایط رفاهی در صورت ممکن ایجاد شود.

برای رسیدن به این جاذبه‌‌های گردشگری کافی ا‌ست از نقشه‌‌های آنلاین یا راهنمایان محلی استفاده کنید. همچنین می‌توانید محصولات غذایی و صنایع دستی این استان منحصر به فرد را بخرید و با خرید این محصولات به اقتصاد جامعه محلی و بومی کمک کنید و از همه مهم‌تر، در حفظ و نگهداری طبیعت زیبای لرستان نهایت تلاشتان را بکنید و با احترام به طبیعت و مردم محلی به خود احترام بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان