یک راه تازه به تخت جمشید باز می‌شود(+عکس)

خشایارشا، پسر داریوش اول هنگامی که به شاهی می‌رسد، کارهای ناتمام پدر را به پایان می‌رساند و در تخت جمشید کاخ‌های ملکه و هدیش و ... را می‌سازد. او پلکان و ورودی زمان داریوش اول را پلمب می‌کند و پلکان شرقی و دروازه ملل را در سمت غرب تخت جمشید احداث می‌کند.

داریوش اول، پادشاه هخامنشی زمانی که تخت جمشید را بنا کرد، دروازه‌ای برای ورود به این شهر ساخت که در زمان خشایارشا بسته شد؛ بخش مهمی از شهر پارسه که ناشناخته مانده و در دوره‌هایی از تاریخ به فراموشی سپرده شد و اینک قرار است این راه دوباره بازسازی و در دسترس بازدیدکنندگان و گردشگران قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، رضا محمدی ـ پژوهشگر میراث فرهنگی و راهنمای تخت جمشید ـ می‌گوید: ورودی تخت جمشید در دوره داریوش بزرگ در قسمت جنوب تختگاه ایجاد شد و کتیبه مهم داریوش و دعای معروف او با این مضمون که «خداوند این سرزمین را از دشمن، خشک‌سالی و دروغ محفوظ دارد» به همراه کاخ‌های اصلی شاهان و اشراف‌زادگان هخامنشی و آرامگاه ناتمام داریوش سوم در این بخش (برزن) قرار دارد.

او ادامه می‌دهد: خشایارشا، پسر داریوش اول هنگامی که به شاهی می‌رسد، کارهای ناتمام پدر را به پایان می‌رساند و در تخت جمشید کاخ‌های ملکه و هدیش و ... را می‌سازد. او پلکان و ورودی زمان داریوش اول را پلمب می‌کند و پلکان شرقی و دروازه ملل را در سمت غرب تخت جمشید احداث می‌کند.

درحال حاضر بازدیدکنندگان تخت جمشید بیشتر از دروازه ملل و از سمت غرب وارد تختگاه می‌شوند، اما محمد ثابت اقلیدی ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ـ از اجرای طرحی برای بازگشایی نخستین مسیر ورودی به تخت جمشید در سال جاری، به ایسنا خبر می‌دهد و می‌گوید: ما قصد داریم اقداماتی در راستای بازگشایی مسیر دسترسی به بخش جنوبی تختگاه انجام دهیم تا گردشگران از این بخش از تخت جمشید هم بازدید کنند و مدت زمان بیشتری در این مجموعه حضور داشته باشند.

یک راه تازه به تخت جمشید باز می‌شود
مسیر قدیمی در برزن جنوبی، جنوب تخت جمشید؛ محوطه‌ای که محل اسکان اشراف‌زادگان هخامنشی بود.
این مسیر اکنون مورد استفاده نیست و قرار شده سامان‌دهی شود و تخت جمشید از این مسیر در دسترس قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به یک مسیر خاکی و قدیمی در بخش جنوبی تخت جمشید اشاره می‌کند و می‌گوید: این مسیر باید نورپردازی و ساماندهدی شود و در مسیر بازدید گردشگران قرار گیرد. همین قسمت اگر مرتب شود و مسیرها مشخص شود شاید حدود یک و نیم تا دو ساعت به ماندگاری گردشگران افزوده شود و مرودشت از اقتصاد گردشگری تخت جمشید بهره‌مند می‌شود. اکنون گردشگران یک دو ساعتی در تخت جمشید وقت می‌گذارنند و بعد راهی شیراز می‌شوند. درحالی که جامعه محلی در اطراف تخت جمشید هیچ بهره‌ای از حضور گردشگر نمی‌برند.

علیرضا عسگری چاوردی ـ مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ـ نیز به ایسنا می‌گوید: قرار است امسال از مسیری که بین جنوب تختگاه و جاده آسفالته قدیمی، که مربوط به 60 سال پیش است، استفاده شود و گردشگران به طرف آرامگاه داریوش سوم و کتیبه مهم داریوش اول هدایت شوند و تعدادی از بناهای این مسیر را که وضعیت مناسب‌تری دارند، سامان‌دهی کنیم. این برنامه امسال است.  

یک راه تازه به تخت جمشید باز می‌شود
مسیر قدیمی در برزن جنوبی، جنوب تخت جمشید؛ محوطه‌ای که محل اسکان اشراف‌زادگان هخامنشی بود و به کتیبه مهم داریوش می‌رسد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان