کشاورزانی که مزارع را آتش بزنند به مراجع قضایی معرفی می‌شوند

هاشمی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: اگر کشاورزانی شناسایی شوند که از عمد مزارع را آتش می زنند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و در این زمینه در قانون هوای پاک، مجازاتی برای این کار در نظر گرفته شده است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به مضرات سوزاندن کاه و کلش در مزارع کشاورزی، گفت: اگر کشاورزانی شناسایی شوند که از عمد مزارع را می‌سوزانند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و در این زمینه در قانون هوای پاک، مجازاتی برای این اقدام در نظر گرفته شده است.

سید یعقوب هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدودا یک دهه است که درگیر سوزاندن کاه و کلش، در استان هستیم. برای حل این موضوع راهکارهای مختلفی وجود دارد. از جمله آموزش کشاورزان که به این منظور در 198 مرکز جهاد کشاورزی سطح استان، آموزش‌های مرتبط در کارگاه‌های آموزشی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: اولین و اصلی‌ترین راهکار برای جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش، آموزش به کشاورزان است و در این زمینه تلاش می‌شود که کشاورزی حفاظتی در استان ترویج شود. دوره‌های مهارتی برای حفظ بقایای گیاهی اجرا می‌شود و به کشاورزان آموزش داده می‌شود که سوزاندن کاه و کلش چه آسیبی می‌تواند به زمین بزند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: سوزاندن کاه و کلش منجر به تغییر شیمیایی، بیولوژیکی و شیمیایی خاک می‌شود. مصرف کود شیمیایی را افزایش و راندمان را کاهش می‌دهد. فرسایش خاک افزایش پیدا می‌کند و رطوبت خاک از دست می‌رود. میکروارگانیسم‌ها به دلیل افزایش دما در سطح خاک، از بین می‌روند. همچنین آلودگی محیط زیستی و بیماری تنفسی برای شهروندان در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: حفظ کاه و کلش در خاک منجر به جذب شوری خاک می‌شود و درجه حرارت و گرما را در خاک کاهش و شرایط حفظ رطوبت را افزایش می‌دهد.

هاشمی با اشاره به بهبود وضعیت خاک با حفظ کاه و کلش عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات خاک در کشور ما کمبود مواد آلی است که حفظ کاه و کلش، مواد آلی را بهبود می‌بخشد. همچنین با توجه به آب و هوای خشک و نیمه خشک، وجود کاه و کلش منجر به کاهش نیاز گیاه به آبیاری می‌شود از سویی ریشه‌زایی گیاه بهبود پیدا می‌کند. بسیاری از کشاورزان این مسائل را می‌دانند و اطلاع دارند چراکه مدام در حال آموزش و اطلاع‌رسانی هستیم.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکی از دلایل سوزاندن کاه و کلش توسط کشاورزان این است که جمع‌آوری آن نیاز به هزینه دارد. متاسفانه، در بسیاری از موارد یک کشاورز مزرعه را آتش می‌زند و در کنار آن مزارع مجاور نیز می‌سوزند. با توجه به اینکه سطح زیرکشت گندم در استان خوزستان بالا است همیشه این مشکل وجود دارد.

وی با ارائه یک راهکار گفت: اگر بتوان برای جمع‌آوری این پسماندها متقاضی و سرمایه‌گذار پیدا کرد که آن را در قالب کود و کمپوست جمع‌آوری کنند قطعا ارزش افزوده خواهد داشت و از سویی منجر به ایجاد این وضعیت نمی‌شود.

هاشمی در پایان تاکید کرد: اگر کشاورزانی شناسایی شوند که از عمد مزارع را می‌سوزانند به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و در این زمینه در قانون هوای پاک، مجازاتی برای این کار در نظر گرفته شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان