مصر به دنبال تبدیل شدن به غول هیدروژن سبز

منابع غنی خورشیدی و بادی و موقعیت ژئواستراتژیک مصر، این کشور را در جایگاه منحصر به فردی برای تبدیل شدن به یک تولید کننده بزرگ هیدروژن سبز قرار داده است.

 شرکت‌های اروپایی و خاورمیانه‌ای در حال سرمایه‌گذاری در تولید هیدروژن و یا آمونیاک در مصر هستند.

به گزارش تجارت نیوز، مصر به عنوان میزبان COP27 دو سال پیش شاهد انبوهی از پیشنهاد‌ها برای تولید هیدروژن سبز در مقیاس بزرگ بود که عمدتاً در منطقه بزرگ اقتصادی کانال سوئز (SCZone) که کانال کشتی از پورت سعید تا خلیج سوئز را در بر می‌گیرد، مشاهده شد. این پیشنهادها از منابع غنی خورشیدی و بادی مصر برای تامین انرژی الکترولیز، پیش‌بینی صادرات آمونیاک و سایر مشتقات هیدروژن استفاده می‌کنند.

در COP27، دولت از امضای هشت قرارداد چارچوب با شرکت‌هایی از جمله ACWA Power، Alfanar، Masdar، Scatec، TotalEnergies و سایرین استقبال کرد.

سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در حال انجام است و پروژه‌های متعددی در حال برنامه‌ریزی یا اجرا هستند.

پروژه‌های هیدروژن سبز

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکتی که در حال حاضر عمیقاً درگیر انرژی تجدیدپذیر مصر است، پروژه‌ای است که توسط AMEA Power مستقر در دبی رهبری می‌شود.

این شرکت با تجربه گسترده در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر آفریقا و آسیای مرکزی، مصر را به خوبی می‌شناسد. در حال حاضر در حال ساخت یک نیروگاه فتوولتائیک خورشیدی 500 مگاواتی در استان اسوان جنوبی مصر و یک نیروگاه بادی 500 مگاواتی در راس غارب مصر است.

در ادامه این گزارش، به برخی از پروژه‌های کلیدی هیدروژن سبز در مصر می‌پردازیم.

پروژه AMEA Power

 AMEA اکنون تجربه خود را به تولید هیدروژن سبز در مصر معطوف کرده است. این پروژه که در COP27 اعلام شد، یک کارخانه تولید الکترولیز و آمونیاک 500 مگاواتی خواهد داشت که در منطقه SCZone نزدیک عین سخنا ساخته شده است. ظرفیت تولید آمونیاک 1200 تن در روز با پیش‌بینی تولید سالانه 350 هزار تن خواهد بود.

پروژه شرکت عربستانی ACWA Power

شرکت عربستانی ACWA Power، در اواخر سال گذشته با دولت مصر برای توسعه یک تاسیسات آمونیاک سبز 4 میلیارد دلاری، با برنامه‌هایی برای تولید سالانه 600 هزارتن در مرحله اول، با مقیاس تا دو میلیون تن، وارد یک قرارداد رسمی شد.

پروژه TotalEnergies

این پروژه شامل تولید 30000 تن هیدروژن سبز در سال خواهد بود.

پروژه مصدر

این پروژه شامل یک سیستم تولید هیدروژن سبز 2 گیگاواتی است.

پروژه شرکت نروژی انرژی‌های تجدیدپذیر Scatec

این پروژه شامل یک کارخانه الکترولیز 100 مگاواتی برای تولید آمونیاک سبز است. این پروژه همچنین به دنبال تامین سوخت کشتی برای کشتیرانی در مسیر تجاری نزدیک است.

پروژه شرکت بلژیکی DEME

پاییز گذشته، دولت مصر اعلام کرد که شرکت بلژیکی DEME پروژه تولید هیدروژن سبز 3 میلیارد دلاری را در بندر جدید گارگوب در دریای مدیترانه رهبری می‌کند.

مزایای هیدروژن سبز برای مصر

این صنعت جدید یعنی هیدروژن سبز می‌تواند هزاران شغل در مصر ایجاد کند. همچنین هیدروژن سبز می‌تواند به کاهش وابستگی مصر به نفت‌وگاز کمک کند.

هیدروژن سبز یک سوخت پاک است که می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند.

عوامل کلیدی موفقیت مصر در تولید هیدروژن سبز

عواملی که باعث موفقیت مصر در تولید هیدروژن سبز می‌شود. عبارتند از:

  • منابع غنی خورشیدی و بادی
  •  موقعیت ژئواستراتژیک
  •  حمایت دولت
  •  سرمایه‌گذاری‌های خارجی
  •  توسعه زیرساخت‌ها

مزایای تولید هیدروژن سبز برای مصر

 - تنوع اقتصادی

 - ایجاد شغل

 - کاهش وابستگی به واردات انرژی

 - دستیابی به اهداف توسعه پایدار

مصر پتانسیل تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در تولید هیدروژن سبز را دارد. این امر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند.

همانطور که اشاره شد سرمایه‌گذاری‌های کلان در حال انجام است و دولت متعهد به توسعه این صنعت است. با پیشرفت فناوری و افزایش تقاضا برای هیدروژن سبز، مصر می‌تواند به عنوان یک صادرکننده مهم این سوخت پاک و پایدار به بازارهای جهانی تبدیل شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان