ویژه‌های مشرق/

جبهه اصلاحات گرفتار سردرگمی در انتخابات است/ روزنامه شرق: اصلاح طلبان مسیر جبهه ملی و نهضت آزادی را می روند!

بررسی دیدگاه‌های برخی نیروهای اصلاح‌طلب بیانگر آن است که آنان جریان اصلاحات را در شرایط کنونی متاثر از تنش های درونی و تناقض های گفتمانی و رفتاری ارزیابی می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه 13 خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که علاوه بر تیترها و تصاویر مرتبط با سالگرد بزرگداشت امام خمینی (ره) روز پر ترافیک خیابان فاطمی و ثبت نام تعدادی از شخصیت‌های سیاسی برای نامزدی انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران، نگاه قالیباف از بهارستان به پاستور و بازتاب نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان و دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزنامه اعتماد می‌گوید دست‌اندرکاران جبهه اصلاحات دچار سردرگمی شده‌اند وگرنه برای معرفی نامزد در انتخابات شرط نمی‌گذاشتند که بعداً مجبور باشند عقب‌نشینی کنند، این روزنامه نوشته است:

باعث تأسف است که بگویم دوستان جبهه اصلاحات در یک سردرگمی تحلیلی قرار گرفته و قادر نیستند تصمیمات سیاسی جامعی را اتخاذ کنند. این مشکل به‌علت نداشتن یک راهبرد کارآمد و مبتنی بر تحلیل پایدار و مستدل از وضعیت کنونی کشور است. به‌ همین دلیل در انتخابات 1400، آن رفتار را کردند که هم چوب را خوردند و هم پیاز را. نه شرکت کردند و نه شرکت نکردند. البته در انتخابات اسفند گذشته سیاست قابل قبولی داشتند و به‌نظرم بیش‌از این‌که پایه تحلیلی داشته باشد، ناشی از تنها راه ممکن نزد آنان بود. ولی این‌بار به تنظیمات کارخانه برگشته‌اند.

این روزنامه در بخش دیگری از یادداشت خود می‌نویسد:

این نقد خود را علنی و صریح می‌نویسم چون فایده‌ای بر بیان آن به‌صورت دیگر مترتب نیست و نمی‌توانم تعجب خودم را از این حد از اشتباه در تصمیم‌گیری ابراز نکنم. نقد به منتقدین از این زاویه است که سیاست‌های آنان نیز به حل مسئله کشور منتهی نخواهد شد. چرا گزاره مزبور به لحاظ راهبردی نادرست است؟ تأیید صلاحیت نامزدهای اصلاحات از دو حال خارج نیست. یا این‌که در چارچوب سیاست‌های جاری رسمی می‌گنجد یا خارج از آن است. اگر خارج باشد به‌طور طبیعی رد می‌کنند. مگر این‌که شواهد به‌گونه‌ای باشد که نامزد مورد نظر مطلقاً شانسی برای انتخاب شدن نداشته باشد، یا قادر به نمایندگی جریان اصلاحات نباشد. در این صورت شرکت کردن امری بی‌فایده است و همان می‌شود که ساختار طالب آن است. یعنی شکست خورده پیش از آغاز مسابقه.

جبهه اصلاحات گرفتار سردرگمی در انتخابات است/ روزنامه شرق: اصلاح طلبان مسیر جبهه ملی و نهضت آزادی را می روند!

روزنامه شرق: اصلاح طلبان در مسیر فراموش شدگان حرکت می‌کنند

یک روزنامه اصلاح طلب با انتقاد از سیاست ورزی اصلاح طلبان تاکید می کند که مجموعه اصلاح طلبان به همان راهی می رود که جبهه ملی و گروهک نهضت آزادی رفته اند. روزنامه شرق در یادداشتی با اشاره به قطع ارتباط اصلاح طلبان با بدنه و سازمان رای خود طی 3 انتخابات گذشته می نویسد:

مرور تاریخ فعالیت سیاسی در ایران نشان می‌دهد که چه‌بسا گروه‌هایی در بعضی دوره‌ها اقبال درخورتوجهی بین مردم داشتند، ولی با کاستن از فعالیت خود، در بزنگاه‌هایی که حتی امکان حداقلی از حضور را داشتند، ولی دیگر توان و رمقی برای بازگشت به عرصه سیاسی نداشتند و تبدیل به فراموش‌شدگانی از گذشته شدند. این را می‌توان در جبهه ملی در دوران انقلاب و نهضت آزادی و نیروهای ملی-مذهبی در شورای شهر دوم دید

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد بعد از سه دوره انتخابات مجلس یازدهم، ریاست‌جمهوری سیزدهم و مجلس دوازدهم، بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان با نام «جبهه اصلاح‌طلبان ایران» هم به همان راه می‌روند، می نویسد، قطع رابطه انتخابی با سازمان رأی به این عنوان که کنار مردم می‌مانیم، به نظر می‌رسد که از آنها در نهایت یک جبهه ملی دیگر و نهضت آزادی دیگر می‌سازد و شاید برای همین است که اینان نتوانستند رخدادهای سال 1401 را پیش‌بینی کنند و در آن اثرگذار باشند، چراکه پیشاپیش با آن بدنه رأی‌ اولی ارتباطی نداشتند.

این روزنامه در بخش دیگری از این یادداشت نوشته است:

ارتباطی که هرچند بسیار محدود، در انتخابات میسر است و حالا هم شاید متوجه نیستند که این قطع ارتباط و شرط‌گذاری، انقطاع با سازمان رأی را به 10 سال خواهد رساند و قطعا پس از 10 سال، دیگر حتی اگر بهترین شرایط هم فراهم شود، نتیجه‌ای بهتر از سال 1381 و شورای شهر دوم عایدشان نخواهد کرد. همین و بس!

جبهه اصلاحات گرفتار سردرگمی در انتخابات است/ روزنامه شرق: اصلاح طلبان مسیر جبهه ملی و نهضت آزادی را می روند!

بررسی دیدگاه های برخی نیروهای تحولخواه بیانگر آن است که آنان جریان اصلاحات را در شرایط کنونی متاثر از تنش های درونی و تناقض های گفتمانی و رفتاری ارزیابی کرده و بر این باورند که در بهترین حالت در صورت پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری فرجامی آنان قطعا بهتر از عملکرد دولت دوم روحانی نخواهد بود.

تحولخواهان در این رابطه با بیان اینکه اصلاح طلبان به دلیل نوع اهدافی که برای خود تعریف کرده‌اند، حتی بیش از دیگر نیروها در معرض تنش درونی و فشارهای بیرونی قرار دارند، تصریح می کنند، این مسئله در کنار غافلگیری ناشی از سقوط بالگردِ حامل رئیس‌جمهور فقید و عدم فرصت لازم برای ارزیابی دقیق ابعاد انتخابات زودهنگام، کار را بر اصلاح‌طلبان سخت‌تر کرده است. این شرایط ویژه، ممکن است نیروهای اصلاح‌طلب را دستپاچه و دچار استرس روحی کند؛ به‌طوری‌که قادر به دیدن تصویر کلی نباشند و تنها براساس امور جزئی و اقتضائات زودگذر وارد انتخابات شوند.

تحولخواهان در ادامه با طرح این ادعا که پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان تا حدودی احیاء شده، تاکید می کنند، این واقعیت در این شرایط دشوار لزوماً موهبت به شمار نمی‌رود و چه‌بسا بر بغرنجی وضعیت آنان اضافه کند. از این رو، راهیابی فرضی یک اصلاح‌طلب اصطلاحاً تمام‌عیار به ساختمان پاستور، به احتمال قریب به یقین، تکرار تجربۀ دور دوم ریاست‌جمهوری شیخ حسن روحانی خواهد بود که عملاً کابینه را فلج و اعتبار و نفوذ اجتماعی حامیان آن را زائل می‌کند. یک اصلاح‌طلب به تعبیر خاتمی «شاخ شکسته» هم برای معرفی به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری کارساز نیست

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر