وبلاگ مشرق

بدی‌های نامزدها را تا کجا تحمل کنیم؟ / لزوم تشکیل کانون‌های مردمی برای نظارت بر نمایندگان

مصوبات ملموس مجلس یازدهم برای زندگی و اقتصاد مردم نشان داد که "رأی خوب" چگونه می‌تواند مسئولانی جهادی و معیشت‌ساز برای مردم را روی کار بیاورد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بدی‌های نامزدها را تا کجا تحمل کنیم؟

بدی‌های نامزدها را تا کجا تحمل کنیم؟ / لزوم تشکیل کانون‌های مردمی برای نظارت بر نمایندگان

رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری عرصه نمایان شدن ضعف‌ها و قوت‌های نامزدهاست.

در مسئله قوت‌ها می‌دانیم که باید بر اساس نیازهای روز کشور و خودمان که همانا "نیاز به کارآمدی و مدیریت جهادی برای حل مشکلات" است؛ بهترین کارنامه را انتخاب کنیم.

در این بین اما نقاط ضعف، تاریکی‌ها و حتی بدی‌هایی نیز در پرونده نامزدهای حاضر در انتخابات وجود دارد که می‌تواند مخل "رأی خوب و انتخاب بهترین کارنامه" باشد.

اکنون سؤال اینجاست که نامزد اصلح را چگونه علیرغم داشتن ضعف‌ها و برخی بدی‌ها انتخاب کنیم، بدی‌های نامزدها را تا کجا تحمل کنیم و آیا اساسا "نامزد اصلح" می‌تواند معصوم باشد یا خیر!؟

* برای پاسخ به سؤالات بالا نخست به سوال آخر می‌پردازیم و آن اینکه باید صادقانه با مردم و خواص سیاسی به بیان این حقیقت نشست که هیچ نامزد انتخاباتی معصوم نیست و کسانی که به دنبال نامزد انتخاباتی بدون نقطه تاریک یا ایراد در پرونده می‌گردند کارشان به مسیر آرای باطله و منحرفینی می‌رسد که در انتخابات سال 84 نام "امام زمان(عج) " را در برگه‌های رأی خود نوشتند.

و اکنون سؤال اول و آن اینکه نامزد اصلح را چگونه در تزاحم ایرادات و ضعف‌ها و نقاط تاریک در پرونده‌ها بشناسیم و بدی‌های نامزدها را تا کجا تحمل کنیم؟

در وهله اول برای پاسخ به این سؤال باید مجددا تکرار کنیم و بدانیم که نامزد بدون ایراد وجود ندارد.

پس از این باید بدانیم که "خوانش ایرادات نامزدها" باید در پرتو کارآمدی و کارنامه آنها باشد.

یعنی ابتدا قویترین کارنامه را انتخاب کنیم. و سپس به مقایسه ایرادات و ضعف‌های صاحب این قویترین کارنامه با ایرادات دیگران بنشینیم.

البته باید دقت داشت که در این مسیر از مقوله "ایراد بنی‌اسرائیلی" هم دور بمانیم.

مقولاتی مثل خطاهای مدیران انتصابی، فساد اطرافیان و... در صورتی که مورد تأیید نامزد انتخاباتی نباشد پس به شخص او هم ارتباطی ندارد.

کما اینکه مثلا در تاریخ هم دیده‌ایم که برخی افراد منصوب مستقیم ائمه معصومین(ص) در سمت‌های حکومتی یا مالی مرتکب فساد شده‌اند. و طبعا فساد از آنجا که امری نفسانی است در صورت عدم تأیید، به منصوب کننده هیچ ارتباطی ندارد. همچنانکه فساد آن منصوبین به ائمه هدی(س) نیز ارتباطی نداشت.

همچنین است که باید به مقوله مهم "دیکته نانوشته غلط ندارد" هم توجه داشت.

"مدیریت اجرایی کلان" با افت و خیزهای فراوانی همراه است.

به یقین می‌توان گفت مدیر ارشدی نیست که در کارنامه‌اش اثری از شکایت قضایی، نامه‌های سازمان بازرسی، حواشی نزدیکان، فساد مدیران منصوب، پیگیری امنیتی و... نباشد.

لکن مهم این است که آیا دست آخر و در تمام این پرونده‌ها جرمی متوجه شخص مدیر بوده است یا خیر؟

اگر نه هرگز نمی‌توان در حق او جفا کرد و از فسادش سخن گفت.

زیرا این جفا موجب محروم شدن مردم و نظام اسلامی از کارآمدی او می‌شود.

دقت شود که نامزدهای بی‌هنر و بی‌کارنامه هم از آنجا که نکته دندانگیری در کارنامه اجرایی خود ندارند (چون به‌خاطر دیکته نانوشته اغلاط کمتری دارند) دائما تقلا می‌کنند که ضعف‌ها و پرونده‌های پیرامون نامزدهای کارآمد و دارای سوابق اجرایی وزین را پررنگ جلوه داده و درشت‌نمایی کنند.

مردم و جامعه رأی دهندگان باید توجه کنند که هرگز اسیر این رهزنی‌ها نشوند زیرا در این صورت از رأی خوب باز می‌مانند و سرعت حل مشکلاتشان که نیاز به روی کار آمدن مدیری با کارنامه اجرایی خوب دارد، هرگز بیشتر نخواهد شد.

در مسیر خوانش ایرادات البته باید به یک حقیقت مهم نیز توجه داشت و آن اینکه اساسا هر داوطلبی که از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌شود و بعنوان نامزد در انتخابات حضور می‌یابد یعنی از نظر نظام اسلامی مورد اعتماد است.

اینکه برخی نامزدهای بی‌هنر یا هواداران آنها درباره سایر نامزدها از الفاظی مثل لیبرال، فاسد و... استفاده کنند نیز در عین اینکه آخرت آنها را به باد خواهد داد؛ صرفا یک کارکرد دنیوی بیشتر ندارد و آن اینکه رأی‌دهندگانی که به حقایق پیش‌گفته توجه نکرده‌اند را از رأی خوب و انتخاب نامزد مقتدر و اجرایی باز خواهد داشت.

جان کلام یک جمله بیشتر نیست.

انسانی که بیمار است باید نزد یک پزشک حاذق برود. ایراداتی از قبیل اینکه پزشک حاذق سیگار می‌کشد یا ورزش نمی‌کند یا خانواده‌اش چگونه‌اند؛ صرفا موجب مرگ بیمار خواهد شد!

***

"رأی خوب" چگونه مشکلات معیشتی را رفع می‌کند؟

انتفاع مردم از خدمات مجلس انقلابی یازدهم

بدی‌های نامزدها را تا کجا تحمل کنیم؟ / لزوم تشکیل کانون‌های مردمی برای نظارت بر نمایندگان

معاون املاک اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اقدام‌های انجام شده در راستای اجرای قانون تسهیلات مجلس یازدهم برای جوانی جمعیت گفت: افراد واجد شرایط جهت دریافت زمین رایگان طرح جوانی جمعیت در استان قم 10 هزار خانواده می‌باشند.

حسن اسحاق در گفت‌وگو با ایرنا در اشاره به اقدامات انجام شده در راستای قانون حمایت از جوانی جمعیت، افزود: تاکنون 5 هزار و 210 خانواده قمی در دفاتر پیشخوان تشکیل پرونده داده، 7 هزار و 211 پلاک مسکونی تخصیص یافته و 2 هزار و 525 قرارداد نیز تحویل متقاضیان شده است.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی طبق مواد 3 و 4 قانون حمایت از جوانی جمعیت باید نسبت به تامین زمین برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر اقدامات لازم را انجام بدهد.

اسحاق گفت: در قالب این قانون خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها بعد از شهریورماه سال 1400 به دنیا آمده باشند یا دارای چهار فرزند زیر 20 سال باشند از امتیاز واگذاری زمین رایگان برخوردار می‌شوند.

وی عنوان کرد: قانون حمایت از جوانی جمعیت از طرح‌های مهمی است که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در آن دارای رسالت‌های اجرایی هستند که بخشی از این وظایف در حوزه اداره کل راه و شهرسازی تعریف شده است.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، تصریح کرد: تمامی 10 هزار خانواده واجد شرایط طرح جوانی جمعیت در سایت‌های نهضت ملی مسکن پرنیان و اسلام‌آباد قنوات، صاحب‌خانه خواهند شد.[1]

*"قانون جوانی جمعیت" از قوانین ملموس و تأثیرگذار در جهت بهبود معیشت خانوارهای ایرانی است.

قانونی که در مجلس انقلابی یازدهم به تصویب رسید و از جمله مواردی است که نشان می‌دهد در صورت رأی خوب مردم؛ چگونه یک مجلس کارآمد و انقلابی تشکیل می‌شود که می‌تواند علیرغم تمام ناکارآمدی‌ها اما قوانینی را به تصویب برساند که مردم بصورت مستقیم از آنها منتفع شوند.

کما اینکه مجلس یازدهم قوانین دیگری را نیز از قبیل افزایش حقوق سربازان، قانون کالابرگ و قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب کرد که جملگی به نحو ملموسی در زندگی مردم تأثیر گذاشتند.

ارکان جامعه امیدوارند که مجلس دوازدهم نیز انقلابی باشد و بر همین منوال قوانین بیشتری را به نفع مردم تصویب کند.

قوانینی برای کاهش ضرایب مالیات‌های عمومی، اختصاص سهمیه خودرو ایرانی با قیمت معقول به هر شهروند، خدمات بیمه‌ای بیشتر برای دندانپزشکی و سرطان و سالمندی، و ایجاد تسهیلات برای نشاط عمومی از جمله این انتظارات است که محافل تحلیلی معتقدند مجلس دوازدهم می‌تواند به نفع مردم به آنها ورود کند.

***

آیت‌ا... عاملی تأکید کرد:

لزوم تشکیل کانون‌های مردمی برای نظارت بر نمایندگان

بدی‌های نامزدها را تا کجا تحمل کنیم؟ / لزوم تشکیل کانون‌های مردمی برای نظارت بر نمایندگان

آیت‌ا... سیدحسن عاملی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اردبیل طی سخنانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به اقدامات برخی معدود از نمایندگان مجلس گفته است:‌ مجلسیان از وظایف اصلی و ذاتی خود خارج نشوند، به اموری که به آنها مربوط نیست وارد نشوند، در عزل و نصب‌ها ورود نکنند، وارد استخدام‌های سفارشی نشوند. با ورود نمایندگان به عزل و نصب‌ها قطعاً مدیریت منابع انسانی که نقش اصلی را در رشد و توسعه کشور دارد مختل خواهد شد.

به گزارش شفقنا، وی تصریح کرد: اینکه -یک- نماینده مجلس اصرار داشته باشد فرد مورد نظر وی در مسئولیت‌ها و پُست‌ها قرار بگیرد معنا، مفهوم و پیام خیلی بدی دارد. معنای آن، این است که این فرد در انتخابات آینده هوای او را داشته باشد در حالی که مسئولین اجرایی حق دخالت در انتخابات را ندارند.

عاملی گفته است: گاهی به خاطر کشمکش روی مسئولیت‌ها، یا سهم‌بندی بین آنها صورت می‌گیرد و یا اینکه یک مسئولیت حساس به خاطر اختلاف نمایندگان بدون مسئول می‌ماند. همه این حوادث برای ملت ما مسئولیت درست می‌کند و خداوند با همین حوادث با رای دهندگان احتجاج خواهد کرد.

خطیب جمعه اردبیل اضافه کرد: من از ملت عزیز در تمام استان‌ها در جای جای کشور می‌خواهم حلقه‌ها و کانون‌های امر به معروف و نهی از منکر مخصوص مجلس و مجلسیان تشکیل دهند و در 2 مورد رصد کامل داشته باشند؛ اول اینکه نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالت نکنند و دوم اینکه استخدام‌های سفارشی با تحت فشار قرار دادن وزیر نداشته باشند هرگاه دیدید این دو خلاف اتفاق افتاد؛ فریاد بزنید، اعتراض کنید، ساکت ننشینید به ما گفته‌اند: «السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیطانٌ أَخْرَسٌ» (کسی که در زمانی که باید حق را بگوید، نگوید یک شیطان دهن بسته است)

این عضو مجلس خبرگان گفته است:‌ اگر این مسئله اتفاق بیفتد یقین داشته باشید کشور در مدیریت منابع انسانی، در برداشتن گام‌های مهم به طرف عدالت و در رسیدن به رشد و توسعه، نفس حیاتی و نفس مُمِد حیات می‌کشد. [2]

*بیانات خردمندانه آیت‌ا... عاملی نشان می‌دهد که یک امام جمعه بصیر در یک استان اما می‌تواند در گستره ملی ایفای نقش کند و با رصد دقیق مشکلات؛ راهکارهای اصولی فراگیر ارائه دهد.

ضمن تأیید پیشنهاد آیت‌ا... عاملی درباره لزوم رصد اقدامات نمایندگان از جانب مردم و تشکیل کانون‌های امر به معروف و نهی از منکر؛ تأکید می‌شود که اگر انتقادات مردم و کانون‌های آنها از مسئولان؛ انتقاداتی صحیح، استدلالی و محکم‌بنیاد باشد قطعا فرایند عکس‌العمل به آن و پیاده‌سازی آن نیز شکل خواهد گرفت و هیچ مسئول ضعیفی قدرت گریختن از کمند انتقاد صحیح را ندارد.

همسازی و همراهی مردم و مسئولان دلسوز در گرداگرد انتقادات اصولی؛ همچنانکه آیت‌ا... عاملی نیز تصریح کرده‌اند؛ نویدبخش رخدادهای مطلوب و افزایش سرعت حل مشکلات خواهد شد.

طرح عقلانی آیت‌ا... عاملی همچنین باید با طرح غیر عقلانی شفافیت قیاس شود. طرحی که توسط یک سخنران مدعی ارتباط با غیب به جان جامعه افتاد و اغلاط بسیاری را رقم زد.

در اقتفای سخنان مهم آیت‌ا... عاملی باید بیان کرد که این سخنان از مصادیق اتمّ لزوم توجه به ابعاد مختلف فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

بدیهیست که امر به معروف و نهی از منکر همانطور که بر مقولاتی مثل حجاب نیز صادق است البته بر روش‌های حکمرانی و اشتباهات مسئولان نیز نگاه دارد و همه باید در جهت شکوفایی وجوه مختلف این فریضه نجات‌بخش گام برداریم.

***

1_ https://irna.ir/xjQGXv

2_ https://fa.shafaqna.com/?p=1813562

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر