ویژه‌های مشرق/

وقتی اصلاح‌طلبان پیشاپیش نامزدهای خود را ردصلاحیت می‌کنند! /تجویزهای عجیب اصلاح طلبان به بدنه رای خود از پوپولیسم و رادیکالیسم

تلاش برای تولید هراس مبنی بر بازگشت پوپولیسم و رادیکالیسم به منظور قطبی سازی را باید ناشی از فقدان ایده، برنامه و راهبرد در جریان اصلاحات دانست.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه های امروز چهارشنبه 16 خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که تاکید رهبر انقلاب بر ضرورت رعایت اخلاق در رقابت های انتخاباتی در سخنرانی مراسم سالگرد امام خمینی، تلاش تروئیکای اروپایی برای صدور قطع نامه ضدایرانی بعد از گزارش گروسی و شکست قطعی برنامه واردات خودرو در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

در شرایطی که بنا بر گزارش رسانه‌های اصلاح طلب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 16 نامزد با گرایش اصلاح طلبی ثبت نام بعمل آورده اند اما برخی چهره ها و رسانه های جریان اصلاح طلب به منظور موفقیت انتخاباتی بر لزوم حمایت از علی لاریجانی تاکید دارند. روزنامه شرق درباره آرایش انتخاباتی جناح چپ نوشته است:

از دیروز بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم آغاز شد و شاید بیش از همه این اصلاح‌طلبان باشند که نمی‌دانند چه بر سر نامزدهایشان‌ خواهد آمد. نامزدهایی که سهم حداقلی را از سونامی ثبت‌نام‌ها داشتند و در حقیقت نام چهار نفر به عنوان نامزد اصلی اصلاح‌طلبان با توان عبور از فیلتر شورای نگهبان وجود دارد. در جبهه اصلاحات اتفاقات عجیب، کم روی نداد. از یک سو برخلاف انتظار از چندین چهره که در گمانه‌زنی‌های سیاسی و رسانه‌ای بسیار از آنها نام برده شد، خبری نبود؛ محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد صدر و...‌ در نهایت شایعات را به واقعیت بدل نکردند و عطای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را به لقایش بخشیدند.

وقتی اصلاح‌طلبان پیشاپیش نامزدهای خود را ردصلاحیت می‌کنند! /تجویزهای عجیب اصلاح طلبان به بدنه رای خود از «پوپولیسم» و «رادیکالیسم»

روزنامه آرمان ملی اما لاریجانی را نامزد اصلی جبهه اصلاحات خوانده و نوشته است:

یک اصلاح‌طلب ثبت نام کرد که به نظر می‌رسد در نهایت اجماع اصلاح طلبان در حمایت از او خواهد بود. اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی و وزیر صنایع و معادن دولت خاتمی واستاندار دولت مرحوم آیت الله هاشمی! بی تردید او شاخص ترین اصلاح طلبی است که برای ورود به پاستور ثبت نام کرده و عزم جدی برای رقابت دارد. البته مشخص است که برخی تمایل به این حضور ندارند چنانکه طبق قانون نامزدهای انتخاباتی پنج دقیقه فرصت نطق در حضور اهالی رسانه را خواهند داشت و بعد از اتمام مهلت داده شده، میکروفن آنان قطع خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است:

گفتنی است هنگام سخنرانی جهانگیری فرزند او و مشاورش ایستاده بودند و بعد از پایان 5 دقیقه عوامل وزارت کشور میکروفن را قطع کرده و برخلاف رویه 3 بار به او اخطار دادند و اجازه ندادند صحبت‌های او شنیده شود. این در حالی است که پیش از وقتی زمان سخنرانی داوطلبی به پایان می‌رسید فقط میکروفن را قطع کرده و در صورت ادامه سخنرانی تنها یک بار به داوطلب تذکر پایان وقت را می‌دادند.

وقتی اصلاح‌طلبان پیشاپیش نامزدهای خود را ردصلاحیت می‌کنند! /تجویزهای عجیب اصلاح طلبان به بدنه رای خود از «پوپولیسم» و «رادیکالیسم»

برخی چهره ها و رسانه های اصلاح طلب ضمن تلاش برای تولید همزمان هراس از «پوپولیسم» و «رادیکالیسم» در جامعه ماموریت طبقه متوسط و هسته سخت جریان اصلاحات را عدم تکرار سیاست ورزی های اشتباه گذشته عنوان کرده و تصریح می کنند.

در شرایط کنونی بیشتر باید به دنبال گزینه‌های موجودی بود که قدرت بیشتری دارند و می‌توانند بخشی از ارزش‌های جامعه و مردم را حمل کنند. در وضعیت رسمی باید به سمت کسی رفت که قدرت بیشتری دارد و با او می‌شود، کار کرد. روزنامه اعتماد دراین‌باره می‌نویسد:

طی دوره‌های اخیر برخی جریان‌های اصلاح‌طلب، رویکرد ایده‌آلیستی به امر انتخابات داشتند. نامزد واحدی را معرفی کرده و اعلام می‌کردند در صورت ردصلاحیت فرد مورد نظر در انتخبات شرکت نمی‌کنند. به نظر می‌رسد این رویکرد در دوره جدید به سمت رئالیسم حرکت کرده است. اگر فرض بگیریم که نامزدهای اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند آیا می‌توان ذیل نامزدهای میانه‌رو و معتدل کنشگری را ادامه داد؟، تاکید می کند، به نظرم این احتمالی که شما اشاره کردید، جدی‌تر از سایر احتمالات است. راهی برای کنشگران حوزه سیاسی وجود ندارد، جز اینکه یک گام رو به جلو برداشته و یک گام به پس بردارند تا نهایتا در جای خود بمانند. مثلا در صورت ردصلاحیت همه ظرفیت‌ها، باید حول محور چهره‌های باقی مانده، توافق کرد تا کشور به دست رادیکال‌ها نیفتد. نمونه‌های این نوع تفکرات در بین نامزدها وجود دارند. نمونه عینی این نوع افراد مثلا علی لاریجانی است. لاریجانی اصلاح‌طلب نیست؛ اما فرق معناداری با رادیکال‌های اصولگرا دارد.

وقتی اصلاح‌طلبان پیشاپیش نامزدهای خود را ردصلاحیت می‌کنند! /تجویزهای عجیب اصلاح طلبان به بدنه رای خود از «پوپولیسم» و «رادیکالیسم»

بنا بر تاکید رسانه های اصلاح طلب در این دور از انتخابات شاهد ثبت نام 16 کاندیدا بوده اند و اینکه چرا احزاب اصلاح طلب اقدام به معرفی کاندیداهای خود نکرده اند را باید ناشی از سیاست های هسته سخت جبهه اصلاحات دانست که در گردابی از راهبردها و متاثر از مشارکت مشروط تا تحریم انتخابات را شامل می شود.

تلاش برای تولید هراس مبنی بر بازگشت پوپولیسم و رادیکالیسم به منظور قطبی سازی را باید ناشی از فقدان ایده، برنامه و راهبرد در جریان اصلاحات دانست که همچون گذشته توجه به راهبرد سلبی را دردستورکار خود داشته اند - تاکید بر لزوم حمایت از علی لاریجانی از سوی برخی چهره های اصلاح طلب در شرایطی است که به نظر می‌رسد این چهره ها خود نقش تعیین صلاحیت ها را در جبهه اصلاحات دنبال کرده و پیشاپیش از گزینه های خود عبور کرده اند!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان