رئیس‌جمهور آمریکا در سالگرد نبرد نرماندی به فرانسه رفت

تناقض‌نمایی بایدن در پاریس

شماره روزنامه: ۶۰۲۵ تاریخ چاپ: ۱۴۰۳/۰۳/۱۷ ...

این سلسله‌جلسات، بایدن را در موقعیتی قرار خواهد داد که از زمان ریاست‌جمهوری تجربه نکرده است: او در همان زمان توسط همان گروه از متحدانی که نزدیک به چهار سال را با او گذراندند، مورد استقبال قرار گرفته است و در عین حال، منزوی خواهد شد. برای رئیس‌جمهوری که بر حمایت خود از اتحادهای سنتی آمریکا تاکید کرده، این چالشی است که مهارت‌های دیپلماتیک او را به روش‌های ناآشنا به محک می‌گذارد. «پیتر بینارت»، استاد روزنامه‌نگاری و سیاست در دانشگاه سیتی‌نیویورک و تحلیلگر قدیمی امور خاورمیانه که منتقد اسرائیل بوده است، می‌گوید: «غزه شفافیت اخلاقی استدلالی را که آنها می‌خواهند درباره اوکراین بیان کنند، تضعیف می‌کند. جنگ غزه باعث می‌شود این داستان برای بسیاری از مردم کمتر جذاب باشد.»

«ایوو دالدر» که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما سفیر ناتو بود، به تنش در رویکرد بایدن اذعان کرد. دالدر که اکنون به‌عنوان رئیس شورای امور جهانی شیکاگو فعالیت می‌کند، گفت: «بله، به نظر می‌رسد که ارائه یک استدلال درباره روسیه و استدلال دیگر درباره اسرائیل کمی متناقض باشد. اما شرایط متفاوت است؛ یکی مورد حمله قرار گرفت و دیگری حمله کرد. تفاوت خیلی بزرگ است.» متحدان اروپایی، به‌جز چند استثنای قابل توجه، بیش از 2سال است که در کارزار چند ملیتی برای شکست روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین، به‌شدت با واشنگتن همسو بوده‌اند و به‌طور گسترده سرمایه‌گذاری‌های آمریکا در جنگ را با تعهدات خود در قبال کی‌یف مطابقت داده‌اند. اما اروپایی‌ها به‌طور فزاینده‌ای از نحوه اجرای عملیات اسرائیل در غزه در 9ماه گذشته انتقاد کرده‌اند؛ آن هم در شرایطی که دولت بایدن تلاش‌های دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را برای صدور حکم بازداشت برای رهبران اسرائیل به اتهام جنایت جنگی رد کرده است.

وقوع D-Day در نرماندی در 6 ژوئن 1944، به‌عنوان نشانه‌ای از اتحادی که آلمان نازی را شکست داد، جشن گرفته می‌شود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه میزبان رهبران کشورهای شریک جنگ جهانی دوم، از جمله پادشاه چارلز، ملکه کامیلا، شاهزاده ویلیام و نخست‌وزیر ریشی سوناک از بریتانیا و نخست‌وزیر جاستین ترودو از کانادا خواهد بود. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، به نمایندگی از دشمن مغلوب نیز در نمایش آشتی اروپا شرکت خواهد کرد. با این حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با وجود اتحاد شوروی با غرب در طول جنگ، حضور نخواهد داشت. دولت مکرون در ابتدا از نمایندگان سطح پایین روسیه برای شرکت دعوت کرد؛ اما پس از مخالفت‌های ناشی از تجاوزات مسکو در اوکراین، این پیشنهاد را لغو کرد.

در مقابل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در این مراسم شرکت خواهد کرد؛ فرصتی برای او برای تحت فشار قرار دادن رهبران غربی برای کمک بیشتر. مقامات کاخ سفید روز سه‌شنبه گفتند که بایدن با زلنسکی در فرانسه و سپس در جریان گردهمایی گروه7 در ایتالیا دیدار خواهد کرد. دیدارهای بین بایدن و متحدان در یک لحظه حساس در اروپا و خاورمیانه انجام می‌شود. اوکراین زیر فشار روسیه است و می‌کوشد تهدید این کشور را دفع کند. صدها مایل دورتر، اسرائیل و حماس تحت فشار هستند تا با یک توافق آتش‌بس موافقت کنند که می‌تواند آخرین فرصت برای مسیری به سوی صلح پایدارتر در منطقه باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان