ماهان شبکه ایرانیان

با این وسایل دکوری از دکوراسیون منزل تان لذت ببرید!

لوازم دکوری: روح هر فضا در اجزای کوچک و تزیینی که در گوشه و کنار آن جای دارد، حس می‌شود. سلیقه صاحبخانه در انتخاب اکسسوری‌ها و وسایل تزیینی، ما را به خود جذب می‌کند و در عین حال به ما از حال و هوای صاحبخانه می‌گوید و با روح جاری در فضا همراه می‌کند.

لوازم دکوری: روح هر فضا در اجزای کوچک و تزیینی که در گوشه و کنار آن جای دارد، حس می‌شود. سلیقه صاحبخانه در انتخاب اکسسوری‌ها و وسایل تزیینی، ما را به خود جذب می‌کند و در عین حال به ما از حال و هوای صاحبخانه می‌گوید و با روح جاری در فضا همراه می‌کند.

دکوراسیون بدون لوازم جانبی آن مفهوم کاملی ندارد. ما بنا بر استفاده مورد نظر از هر فضایی، دست به انتخاب وسایل اصلی می‌زنیم که شامل مبلمان اصلی، انتخاب رنگ برای فضا و مبلمان و احتمالا دیوارها و کف، چراغ‌ها و نوع و رنگ پوششی که روی کف قرار خواهد گرفت، است. اما آنچه یک دکوراسیون را موفق جلوه می‌دهد و آن را کامل کرده و زنده می‌کند، حضور منتخبی از اکسسوری‌هاست که مجموعه متنوعی را شامل می‌شود. اکسسوری‌هایی مانند گلدان‌ها، وسایل پذیرایی، مجسمه، تابلو، آباژور، میزهای کوچک، رومیزی، شمعدان و... . اینکه چه اکسسوری انتخاب کنیم، کاملا به سلیقه و حال هوای ما بستگی دارد و صد البته به جیب‌مان! اما آنها را چگونه انتخاب و در فضای‌مان چیدمان کنیم تا حال دکوراسیون‌مان خوب باشد؟ چند راه‌حل کاربردی:

در انتخاب لوازم دکوری، شما مهم هستید!

صرف‌نظر از قیمت، ارزش مالی یا معنوی اثر یا شیئ تزیینی، مهم آن است که شما از داشتن و دیدنش در فضای‌تان لذت ببرید و حس خوشایندی در شما ایجاد کند. درواقع این آثار و اشیا برای «خود شما» هستند.

نگاه متفاوت به لوازم و آثار دکوری

نگاه بازتر به آثار هنری دست ما را برای انتخاب مناسب‌تر آزاد می‌گذارد. شیوه درست انتخاب آثار، هماهنگی آنها با فضا و حال و هوای ماست. تابلوهای نقاشی، جریانی از رنگ و فرم را در فضای‌مان جاری می‌کند که تنوع زیادی نیز دارد. مجسمه‌ها یا حجم‌های گوناگون هنری به فضا عمق می‌بخشند و آثاری که از تلفیق چند شیوه هنری یا ترکیب مواد مختلف ساخته شده‌اند بافت‌ها و عوامل بصری چندگانه را به فضای‌تان می‌آورند.

برای انتخاب بهتر می‌توانید به گالری‌ها و فروشگاه‌های آثار هنری سری بزنید. ممکن است قیمت آثار در آنجا با بودجه شما همخوانی نداشته باشد، ولی حداقل شما را با تنوع آثار آشنا کرده و می‌تواند برای‌تان ایده‌دهنده باشد. مکان‌های جالب توجه دیگر می‌تواند کافی‌شاپ‌ها، لابی هتل‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های معتبر و گمنام ولی با دکوراسیونی سنجیده و باسلیقه باشد.

وسایل تزیینی، چه حالی و چه هوایی؟!

اثری که منتخب شماست، بیانگر چه حال و هوایی است؟ اگر خطوط غالب در فضای شما حالتی منحنی‌وار و نرم دارد، آیا در آن اثر خاص نیز تکرار شده است یا برعکس آنها با هم در تضادند؟ هر کدام از این انتخاب‌ها می‌تواند از لحاظ بصری فضای شما را تحت تاثیر قرار دهد. همین‌گونه که در تصویر ملاحظه می‌کنید چراغ‌ها که به شکل عروس‌های دریایی هستند در هماهنگی فرمی با بشقاب‌های شیشه‌ای آبی‌رنگ روی دیوار و در تضاد با خطوط مستقیم دیگر عناصر و مبلمان فضا هستند.

هماهنگی یا تضاد می‌تواند در رنگ‌ها یا در بافت‌های موجود در فضا رخ دهد؛ چنانکه در تصویر دیده می‌شود. انتخاب هماهنگی بیشتر آرامش بیشتر و حضور تفاوت‌ها یا تضادها، به فضای‌تان پویایی بیشتری می‌بخشد و در هر دو حالت احساس و توجه خاص خود را همراه دارد. اینکه کدام حالت را می‌خواهید بستگی به شما و سلیقه‌تان دارد. اما...

اگر از شیوه تفاوت و تضاد در دکوراسیون‌تان لذت می‌برید، حداقلی از هماهنگی مثلا بافت یا رنگ یا نوع خطوط حاکم بر فضا را در نظر بگیرید. این هماهنگی می‌تواند در مضمون  یا حال و هوای فضا با اکسسوری‌ها و وسایل تزیینی دیده شود.

لوازم دکوری، چه اندازه‌ای؟

نکته مهم دیگر، ابعاد آثار و تناسب آنها با فضاست؛ مثلا در انتخاب تابلوها به ابعاد دیوار و فاصله‌شان با دیگر وسایل و مبلمان اتاق توجه کنید. به ارتفاع محل آویزان کردن تابلوها نیز دقت کنید. روش معمول، حد ارتفاع چشم بینندگان است. (حدود 75/1 از کف اتاق)  البته اندازه آثار نیز مهم است. اگر مطلوب شما استفاده همزمان از چند تابلو یا اشیای تزیینی با هم است به تعادل بصری آنها کنار یکدیگر توجه کافی داشته باشید. جزء سنگین‌تر یا بزرگ‌تر را در سمت چپ و پایین بگذارید؛ زیرا مانند نقطه در جمله، عبارت یا چیدمان بصری شما را تمام می‌کند. اگر مجموعه شما از تعدادی زوج یا اجزای متنوعی تشکیل شده است، جزء بزرگ‌تر یا متفاوت‌تر را در وسط قرار دهید، بهتر است.

وسایل دکوری و تزیینی، کجا؟

به نقطه کانونی فضا دقت کنید. معمولا در هر فضایی نقاط کانونی متعددی وجود دارد که می‌توانید بنا بر سلیقه یا اهمیت آن نقطه به آن بپردازید. اگر می‌خواهید اثر هنری یا تزیینی‌تان مرکز بیشترین توجه قرار بگیرد باید آن را در نقطه کانونی اصلی فضا چیدمان کنید و به اندازه کافی به آن فضا برای دیده شدن بدهید. کلید راهگشا می‌تواند رنگ باشد. آثار یا اکسسوری‌هایی را برگزینید که رنگ‌های مطرح در دکوراسیون شما را بیشتر جلوه دهند. انتخاب رنگ مکمل با رنگ غالب فضا (حداقل برای نقطه کانونی اصلی) گزینه خوبی است.

نورپردازی لوازم دکوری

به میزان وجود نور و نحوه نورپردازی هم روی نقطه کانونی و هم روی آثار و وسایل تزیینی توجه کنید. اگر نور کم باشد بر تاثیر بصری شئ یا تابلوی دلخواه شما اثر منفی می‌گذارد. اگر تابلوی شما دارای شیشه باشد، مشکل نورپردازی و بازتابش نور بیشتر می‌شود. به همین سبب به محل قرار گیری اثر هنری‌تان بسیار دقت کنید.

 انتخاب‌های ویژه برای وسایل دکوری و تزیینی

گاهی انتخاب یک اثر خاص به طور کلی فضای شما را متحول و منحصر به فرد می‌کند. در این صورت دیگر نیازی به اکسسوری‌های متعدد نیست. این شیوه بیشتر در سبک «مینیمال» دیده می‌شود و نکته آخر اینکه در انتخاب اکسسوری‌ها «خودتان باشید».

برای دیدن ایده های مرتبط و جذاب دکوراسیونی و دیدن می توانید مجله منزل را تهیه کرده و از دیدن و خواندن درباره ی چنین دکوراسیون داخلی های زیبا و دوست داشتنی لذت ببرید.

منبعمجله منزل ؛ نویسنده : فرحناز همدانی زاده

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان