روسیه دست به کار شد؛ تجهیز زیردریایی های هسته ای به موشک های مافوق صوت!

با اضافه شدن احتمالی موشک زیرکون با قابلیت رسیدن به سرعت ۹.۰ ماخ، به این زیردریایی ها، آن‌ها می‌توانند تهدیدهای قابل توجهی باشند. اما چالش‌های اقتصادی ناشی از ادامه جنگ ممکن است مانع از تکمیل این پروژه بلندپروازانه شود.

روسیه قصد دارد با تجهیز زیردریایی‌های هسته‌ای کلاس Yasen-M به موشک‌های مافوق صوت پیشرفته زیرکون، توانایی‌های دریایی خود را افزایش دهد.
 
به گزارش خبرآنلاین، علیرغم شکست‌ها و تلفات ناوگان دریایی روسیه در جریان حمله به اوکراین، این اقدام می‌تواند به طور قابل توجهی توانایی‌های دریایی این کشور را افزایش دهد. زیردریایی‌های کلاس Yasen-M که برای اولین بار در طول جنگ سرد مطرح شدند و در دهه 2000 هدف بروزرسانی‌هایی قرار گرفتند، به دلیل فناوری پیشرفته و سطح سر و صدای کم خود شناخته شده‌اند.
 
با اضافه شدن احتمالی موشک زیرکون با قابلیت رسیدن به سرعت 9.0 ماخ، به این زیردریایی‌ها، آن‌ها می‌توانند تهدیدهای قابل توجهی باشند. اما چالش‌های اقتصادی ناشی از ادامه جنگ ممکن است مانع از تکمیل این پروژه بلندپروازانه شود.

تجهیز زیردریایی به موشک‌های زیرکون بازی را برای روسیه در جنگ با اوکراین تغییر می‌دهد؟

گزارش‌ها حاکی از اختصاص بودجه روسیه برای تجهیز زیردریایی‌های هسته‌ای جدید خود به موشک‌های مافوق صوت است. تابستان گذشته، رئیس بزرگترین کشتی‌ساز روسیه اعلام کرد که موشک زیرکون در زیردریایی‌های Yasen-M، کلاس پیشرو از زیردریایی‌های روسی، گنجانده می‌شود. با در نظر گرفتن وضعیت ضعیف ناوگان دریایی روسیه در طول تهاجم این کشور به اوکراین، این قابلیت می‌تواند بازی را برای کرملین تغییر دهد.
 
کیف مدعی است که نیروهایش از فوریه 2022 حدود یک سوم کشتی‌های جنگی روسیه را در دریای سیاه غرق کرده یا از کار انداخته‌اند. در سپتامبر، اوکراین تأیید کرد که زیردریایی روستوف روسی را طی یک حمله موشکی در کریمه اشغالی با موفقیت غرق کرده است. با این حال قابلیت‌های مسکو در زیر آب هنوز کاملاً حیرت‌انگیز است و زیردریایی‌های آن احتمالاً بسیار بادوام‌تر از شناورهای سطحی آن هستند. معرفی احتمالی زیردریایی‌های Yasen-M حامل زیرکون باید اوکراین و مقامات غربی را نگران کند.
 
روسیه دست به کار شد؛ تجهیز زیردریایی های هسته ای به موشک های مافوق صوت!

معرفی زیردریایی‌های کلاس YASEN روسیه

مقامات روسی ناوگان زیردریایی‌های موروثی خود را پس از فروپاشی شوروی در دهه 1990 در اولویت قرار دادند؛ کلاس YASEN برای اولین‌بار در طول جنگ سرد مفهومی شد، اما ساخت کشتی اصلی تا سال 1993 به طول انجامید. مسائل مالی پیشرفت کلاس YASEN را متوقف کرد و هنگامی که مسکو در اواخر دهه 2000 به پروژه بازگشت، فناوری‌های جدید طراحی اولیه را منسوخ کرده بود. با این حال، مقامات روسی به جای اینکه پروژه را به طور کامل متوقف کنند، تصمیم گرفتند کلاس زیردریایی را با نام جدید "Yasen-M" راه اندازی کنند. کشتی اصلی کلاس Yasen، سرانجام در سال 2014 راه اندازی شد.

مشخصات و قابلیت‌های زیردریایی‌های کلاس YASEN

زیردریایی‌های کلاس YASEN دارای توان جابجایی 13800 تن بار هستند و می‌توانند به حداکثر سرعت 35 گره دریایی دست یابند. نوع ارتقا یافته کوتاه‌تر است، شامل تجهیزات الکترونیکی پیشرفته‌تر است و روی راکتور جدید KTP-6 که برای به حداقل رساندن سطح سر و صدای زیردریایی‌ها طراحی شده است، کار می‌کند.
 
بر اساس گزارش‌ها، حلقه خنک‌کننده راکتور گردش طبیعی‌تر آب را تسهیل می‌کند که نیازی به کار مداوم پمپ‌های گردش اصلی ندارد، که معمولاً بسیار پر سر و صدا هستند. کشتی‌های YASEN اولین کشتی‌هایی هستند که به یک راکتور هسته‌ای نسل چهارم مجهز شده‌اند که طبق گزارش‌ها عمر هسته‌ای ربع قرن دارد و نیازی به سوخت‌گیری نخواهد داشت.
 
منبع: nationalinterest.org
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان