XM-۳۰؛ زره پوش جدید ارتش ایالات متحده که جانشین نفربرهای بردلی خواهد شد(+عکس)

بردلی در طول زمان شاهد تغییرات و ارتقای سیستم های بسیاری بوده است. در اوایل سال ۲۰۲۴، ارتش ایالات متحده از جدیدترین نسخه بردلی کارآزموده خود که قرار است به سیستم حفاظت فعال Iron Fist مجهز شود، رونمایی کرد.

تانک ها با آوردن سطح بالایی از توان کشندگی همراه با تحرک به میدان نبرد، به قدرت رزم زمینی می افزایند. در طول جنگ سرد، ایالات متحده به وسیله نقلیه ای نیاز داشت که بتواند نیروها را حمل کند و در عین حال قدرت آتش کافی برای درگیری و شکست تانک های شوروی را در صورت نیاز داشته باشد.

به خاطر همین ضرورت بود که زره پوش M2 Bradley متولد شد. M2 Bradley در سال 1981 ساخته شد. در بیش از 40 سال خدمت خود، این زره پوش توانمند بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از درگیری ها، از جمله جنگ خلیج فارس در سال 1991 و عملیات آزادی پایدار در سال 2003 بوده است. اخیراً، حتی در جنگ اوکراین نیز نقش داشته است.

به گزارش روزیاتو، بردلی در طول زمان شاهد تغییرات و ارتقای سیستم های بسیاری بوده است. در اوایل سال 2024، ارتش ایالات متحده از جدیدترین نسخه بردلی کارآزموده خود که قرار است به سیستم حفاظت فعال Iron Fist مجهز شود، رونمایی کرد.

این روزآمدسازی ها مؤثر بوده‌اند، اما به‌عنوان بخشی از یک برنامه مدرن‌سازی که برای نگه داشتن ایالات متحده یک قدم جلوتر از دشمنانش طراحی شده است، اکنون ارتش در حال طراحی زره پوش جدیدتری به نام XM30 Infantry Mechanized Combat Vehicle است.

XM-30؛ زره پوش جدید ارتش ایالات متحده که جانشین نفربرهای بردلی خواهد شد(+عکس)

زره پوش XM30 گزینه کنترل از راه دور را دارد

در ژوئن 2023، قراردادهایی با شرکت General Dynamics Land Systems و American Rheinmetall Vehicles LLC برای توسعه نمونه های اولیه این خودروی زرهی نسل بعدی برای ارتش ایالات متحده منعقد شد.

داگلاس آر. بوش، رییس بخش خرید، لجستیک و فناوری ارتش ایالات متحده تصریح کرده است که XM30 «قابلیت‌های تحول‌آفرین جدیدی را برای نبرد به ارمغان می‌آورد»، از جمله «بهبودهایی در کشندگی، بقای سرباز-خودرو، و ارتقای توانایی‌های فراتر از توانایی‌های فیزیکی و محدودیت های اقتصادی بردلی».

XM-30؛ زره پوش جدید ارتش ایالات متحده که جانشین نفربرهای بردلی خواهد شد(+عکس)

این زره پوش جدید که به‌عنوان جانشین بردلی طراحی شده بود، در ابتدا خودروی جنگی سرنشین‌دار اختیاری یا OMFV نام داشت، قبل از اینکه XM30 نامیده شود. با این وجود، عبارت “سرنشین دار اختیاری” در نام اصلی به ما سرنخ مهمی در مورد چیزی می دهد که تیم توسعه به دنبال پیاده سازی آن در تانک جدید است.

خودروی جنگی نسل بعدی باید قابلیت کنترل از راه دور و همچنین داشتن خدمه سنتی را داشته باشد، در نتیجه به ارتش انعطاف پذیری و سازگاری بیشتری با سیستم‌های جدید می‌دهد.

XM-30؛ زره پوش جدید ارتش ایالات متحده که جانشین نفربرهای بردلی خواهد شد(+عکس)

XM30 به سیستم های حفاظتی بیشتری مجهز خواهد شد

در حالی که نمونه اولیه کارآمدی هنوز توسعه نیافته است، انتظارات دیگری نیز در برنامه ذکر شده است که احتمالاً در محصول نهایی لحاظ خواهد شد. اولین مورد ظرفیت است: XM30 دارای یک خدمه استاندارد دو نفره است، اما فضای کافی برای جابجایی حداکثر شش سرباز را نیز دارد.

ارتش همچنین درخواست کرده است که تسلیحات نمونه اولیه شامل یک توپ 50 میلی متری بر روی یک برجک با قابلیت کنترل از راه دور و همچنین موشک های ضد تانک باشد. سیستم‌های حفاظتی پیشرفته، طراحی ماژولار برای انطباق با ماموریت، و پیشرانه هیبریدی، همگی به خودرویی کمک می‌کنند که هم قدرت رزمی و هم قابلیت بقا را افزایش می‌دهد.

به گفته مدیر برنامه توسعه خودروهای جنگی نسل بعدی، سرتیپ جفری نورمن، “XM30 الزامات ارتش برای افزایش تحول در توانایی جنگی را برآورده می کند” و “تنها یک پیشرفت رو به رشد دیگر نسبت به خودروی جنگی بردلی نیست.” باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا XM30 به ارتش تحویل داده می شود یا خیر.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان