نامه ۳ کشور اروپایی به شورای امنیت : ایران برجام را نقض کرده / رویترز: هشدار بازگشت تحریم سازمان ملل

ایران گفته است برجام ، حقوق این کشور را برای گسترش فعالیت های هسته ای تضمین می کند.

سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) نامه‌ای علیه فعالیت هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کردند.

به گزارش عصرایران، رویترز گفته است در این نامه سه کشور اروپایی، جزئیات نقض برجام (توافق هسته‌ای 2015 / 1394) توسط ایران را توضیح داده اند.  از نگاه رویترز، هدف این اقدام، افزایش فشار بر ایران برای حل دیپلماتیک مسئله هسته ای و تلاش برای جلوگیری از بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران است.

نامه ارسال شده از سوی بریتانیا، فرانسه و آلمان حاوی تهدید صریح برای «اعمال مجدد» تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیست ما در متن آن اشاره شده قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که از توافق هسته‌ای برجام محافظت می‌کند و اختیار اعمال مجدد تحریم‌ها را می‌دهد در 18 اکتبر 2025 (26 مهر 1404) منقضی می شود.

شورای امنیت

ایران قبل از این در نامه ای به شورای امنیت با رد موضع اروپا گفته بود دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2018 از توافق هسته ای برجام خارج شد و تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران را مجدداً اعمال کرد. ایران گفته است برجام ، حقوق این کشور را برای گسترش فعالیت های هسته ای تضمین می کند.

نامه سه کشور اروپایی به شورای امنیت به تاریخ 3 ژوئن 2024 / 14 خرداد 1403 ، به گزارش آژانس در ماه گذشته میلادی اشاره کرده است. در این گزارش آمده بود ایران توافق برجام را نقض کرده است. از جمله در زمینه افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده در سطح بالا و حجم تولیدات این مواد.

سه کشور اروپایی در نامه خود گفته اند "افزایش تنش هسته ای از سوی ایران ، برجام را از محتوایش خالی کرده و در نتیجه از ارزش آن در زمینه عدم گسترش سلاح هسته ای، کاسته است:.

دیپلمات های غربی و منابع دیگر که از محتوای نامه آگاه هستند گفتند هدف از این نامه، افزایش فشارها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و کسب زمان برای حل دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران قبل از پایان مهلت قطعنامه شورای امنیت در سال آینده است که می تواند تحریم سازمان ملل متحد علیه ایران را بازگرداند.

دبیرکل سازمان ملل متحد هر ساله باید دو گزارش درباره اجرای برجام به شورای امنیت ارائه کند. دبیرکل باید گزارش بعدی خود را در 24  ژوئن آینده / 4 تیر 1404 ارائه کند.

 این سه کشور اروپایی (معروف به ایی 3) در روز چهارشنبه گذشته توانستند طرحی در شورای حکام (شورای مدیران) آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران تصویب کنند. این قطعنامه، ایران را به عدم همکاری لازم با آژانس متهم و محکوم می کند.
این طرح با رای مثبت 20 کشور از جمله امریکا، مخالفت دو کشور روسیه و چین و رای ممتنع 12 کشور تصویب شد.

توافق برجام درباره برنامه هسته ای تهران در سال 1394 / 2015 میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) اعلام شد.

برجام

سه کشور اروپایی عضو برجام هستند. در صورتی که این سه کشور با ارسال نامه "نقض برجام توسط ایران" به شورای امنیت ، درخواست کنند تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران بازگردند این تحریم ها به صورت خودکار و بدون نیاز به تصویب شورای امنیت، دوباره علیه تهران اعمال خواهد شد.

توافق برجام درباره برنامه هسته ای تهران در سال 1394 / 2015 میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) اعلام شد. این توافق برای سطح غنی سازی اورانیوم ایران و میزان ذخایر آن سقف مشخصی تعیین می کند. این توافق ،فعالیت های هسته ای ایران را محدود می کند و در مقابل امریکا و اروپا و سازمان ملل متحد تحریم ها علیه ایران می بردارند.

 اما در سال 1397 / 2018 ترامپ رئیس جمهور وقت امریکا از برجام خارج و علاوه بر بازگرداندن تحریم ها علیه ایران، تحریم های جدیدی علیه تهران اعمال کرد. بعد از آن هم ایران گام به گام از تعهدات هسته ای برجامی خود فاصله گرفت.

از زمان انتخاب جو بایدن به ریاست دولت امریکا، مذاکرات بازگشت امریکا به برجام، رفع تحریم های ضدایرانی مخالف برجام و بازگشت ایران به تعهدات هسته ای برجامی آغاز شد اما بی نتیجه متوقف شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان