طالبان تلویزیون تمدن و حوزه علمیه خاتم‌النبیین را به‌دلیل وابستگی سیاسی و غصب زمین می‌بندد

امروز برکت‌الله رسولی، سخنگوی وزارت عدلیه طالبان در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است: «فعالیت تلویزیون تمدن به‌دلیل متعلق بودن به حزب سیاسی و استفاده از زمین‌ غصب‌شده امارتی (حکومت طالبان) متوقف می‌شود.»

بی بی سی: وزارت عدلیه/دادگستری طالبان می‌گوید که تلویزیون تمدن، دانشگاه و مدرسه خاتم النبیین کابل را به دلیل «وابسته بودن آنها به حزب حرکت اسلامی» تعطیل می‌کند.
 
طالبان پس از زمان بازگشت به قدرت در افغانستان، تمام احزاب سیاسی را منحل اعلام کرده‌اند. وزارت عدلیه طالبان همچنین این سه نهاد را متهم کرده که ساختمان‌هایشان در زمین‌های غصبی بنا شده است. رئیس تلویزیون تمدن اما این اتهام را رد کرده است. این سه نهاد را محمد آصف محسنی، یکی از روحانیان سرشناس شیعه در افغانستان، حدود یک و نیم دهه پیش تاسیس کرد.
 
دیروز هیئتی از وزارت عدلیه حکومت طالبان برای «متوقف کردن» پخش تلویزیون تمدن به ساختمان این تلویزیون رفت و به گفته منابع از این تلویزیون پس از دقایقی «با رایزنی با مقامات حکومت» تصمیم‌ تا روز شنبه معطل شد.
 
امروز برکت‌الله رسولی، سخنگوی وزارت عدلیه طالبان در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است: «فعالیت تلویزیون تمدن به‌دلیل متعلق بودن به حزب سیاسی و استفاده از زمین‌ غصب‌شده امارتی (حکومت طالبان) متوقف می‌شود.»
 
او گفته که فعالیت تمام احزاب سیاسی در افغانستان ممنوع است و «تلویزیون تمدن، مدرسه خاتم‌النبیین، و پوهنتون (دانشگاه) خاتم‌النبیین که متعلق به حزب لغو شده حرکت اسلامی افغانستان است و ساختمان‌های آنها هم در زمین‌های غصب‌شده ساخته شده است، به همین دلیل فعالیت هر سه نهاد مذکور متوقف و دفاتر آنها از سوی وزارت عدلیه مسدود می‌شود.»
 
محمد جواد محسنی، رئیس تلویزیون تمدن اتهامات وابستگی سیاسی و غصب زمین برای این سه نهاد را رد کرده است.
 
محسنی که نوه آصف محسنی نیز هست، در صفحه فیسبوک خود به تفصیل به اتهامات سخنگوی وزارت عدلیه طالبان پاسخ داده و نوشته است: «توقع می‌رود وزارت عدلیه پس از بررسی اسناد زمین‌ و بررسی انتساب و فعالیت حزبی حوزه علمیه و دانشگاه خاتم‌النبیین و تلویزیون تمدن به حزب حرکت اسلامی فیصله لازم اتخاذ کند.»
 
او گفته است زمانی‌که پدر بزرگش این نهادها را ساخت، از رهبری و فعالیت سیاسی کناره‌گیری کرده بود و شبکه تلویزیون تمدن روی زمینی احداث شده که «از مالک شخصی خریداری شده بود و دارای قباله شرعی و قانونی می‌باشد.»
 
او همچنین گفته که زمین حوزه علمیه خاتم‌النبیین نیز در زمان حکومت گذشته به صورت رسمی و با «قباله شرعی» در اختیار آنها قرار گرفت و ساختمان دانشگاه خاتم‌النبیین هم اجاره‌است.
 
مدرسه و دانشگاه خاتم‌النبیین هزارها دانشجو دارد و سال‌هاست از نهادهای مهم علمی و مذهبی در افغانستان به‌ شمار می‌روند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان