با ۱۰ روش نگهداری روغن آشنا شوید!

برای استفاده راحت از روغن و همچنین جلوگیری از قرار گرفتن حجم زیادی از روغن در معرض هوا، بهتر است هر بار مقداری از روغن را به یک شیشه کوچک منتقل و از آن استفاده کنید. سپس می‌توانید هر بار بعد از تمام شدن ظرف روغن، آن را دوباره پر کنید.

نگهداری روغن‌ها نقش مهمی بر حفظ کیفیت آن‌ها دارد و از فساد زود هنگام آن کمک می‌کند. اما روغن مایع را در چه ظرفی نگهداری کنیم و در چه شرایطی قرار دهیم؟

به گزارش مجله اکالا، رای نگهداری از روغن باید آن را در ظرف مناسب بریزید و سپس در مکانی دور از نور مستقیم و حرارت قرار دهید. به طور کلی استفاده از ظروف تیره برای نگهداری روغن مناسب‌تر است و هر چقدر روغن را از حرارت و نور دور نگه دارید، کیفیت آن برای مدت زمان بیشتری حفظ می‌شود. در ادامه به بهترین روش‌های نگهداری روغن اشاره شده است.

1- قرار دادن روغن در ظرف در بسته

برای نگهداری روغن باید آن را در ظرف در بسته بریزید و سپس درب ظرف را محکم ببندید تا روغن در معرض اکسیژن هوا قرار نگیرد. اکسیژن موجب کاهش کیفیت روغن و خراب شدن آن می‌شود. به خاطر داشته باشید که بعد از هر بار استفاده از روغن، حتما درب ظرف را محکم ببندید.

2- عدم استفاده از بطری پلاستیکی

برای نگهداری انواع روغن بهتر است از بطری پلاستیکی استفاده نکنید. قرار دادن روغن در بطری پلاستیکی موجب کاهش کیفیت روغن می‌شود. اگر روغن شما در ظرف پلاستیکی است، بهتر است در اولین فرصت آن را به ظرف شیشه‌ای منتقل کنید.

3- استفاده از ظرف تیره برای نگهداری روغن

برای نگهداری روغن بهتر است از ظروف شیشه‌ای که رنگ تیره‌ای دارند استفاده کنید. استفاده از شیشه‌های معمولی موجب می‌شود تا روغن در معرض نور قرار بگیرد و کیفیت آن کاهش پیدا کند. برای نگهداری روغن بهتر است از شیشه‌هایی که رنگ آن سبز یا آبی است استفاده کنید.

برای نگهداری انواع روغن به هیچ عنوان از ظروف آهنی و مسی استفاده نکنید. قرار گرفتن روغن در ظروف فلزی موجب ایجاد واکنش شیمیایی و ایجاد ماده‌ای سمی می‌شود.

5- ریختن روغن در ظرف کوچک

برای استفاده راحت از روغن و همچنین جلوگیری از قرار گرفتن حجم زیادی از روغن در معرض هوا، بهتر است هر بار مقداری از روغن را به یک شیشه کوچک منتقل و از آن استفاده کنید. سپس می‌توانید هر بار بعد از تمام شدن ظرف روغن، آن را دوباره پر کنید.

6- توجه به زمان نگهداری روغن

مدت زمان نگهداری انواع روغن متفاوت است و از همین رو باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشید. معمولا مدت زمان نگهداری انواع روغن گیاهی در دمای اتاق چند ماه است.

روغن تصفیه شده بادام زمینی تا 2 سال ماندگاری دارد و ماندگاری روغن نباتی که درب آن باز نشده است، حدود یک سال است. مدت زمان ماندگاری روغن زیتون در کابینت نیز حدود 15 ماه است.

7- قرار دادن روغن در مکان مناسب

برای جلوگیری از کاهش کیفیت روغن باید آن را در مکانی خنک و تاریک قرار دهید. بهترین مکان برای نگهداری طولانی مدت انواع روغن، در کابینت است. به خاطر داشته باشید که اگر کابینت شما در معرض گرما و رطوبت قرار دارد، برای نگهداری روغن مناسب نیست.

برخی از روغن‌های خوراکی تنها باید در یخچال نگهداری شوند، در مقابل قرار دادن برخی دیگر از روغن‌ها در یخچال موجب کدر و خراب شدن آن می‌شود. به خاطر داشته باشید که برای استفاده از روغن بعد از نگهداری در یخچال، باید آن را از یک ساعت قبل خارج کنید و زمانی که روغن به دمای اتاق رسید، آن را مصرف کنید.

روغن آووکادو، روغن ذرت طبیعی، روغن خردل و کنجد باید در یخچال نگهداری شوند. روغن کانولا، روغن نارگیل، روغن هسته انگور، روغن فندق، روغن هسته خرما و روغن گردو هم در یخچال و هم در کابینت قابل نگهداری هستند.

8- توجه به نوع روغن برای نگهداری آن

روغن‌ها معمولا به 2 دسته تصفیه شده و تصفیه نشده تقسیم می‌شوند. به طور کلی ماندگاری روغن تصفیه شده بین 6 تا 12 ماه است و روغن‌های تصفیه نشده نیز بین 3 تا 6 ماه ماندگاری دارند. به خاطر داشته باشید که برای افزایش ماندگاری روغن‌های تصفیه نشده، بهتر است آن‌ها را در یخچال قرار دهید.

9- قرار دادن روغن جامد در مکان مناسب

روغن جامد باید در ظرف در بسته نگهداری شود. به خاطر داشته باشید که باز بودن درب روغن و همچنین استفاده از قاشق آلوده برای برداشتن این روغن موجب فاسد شدن آن می‌شود.

روغن جامد را نیز مثل بقیه روغن‌ها باید در مکانی دور از رطوبت، گرما و نور قرار دهید. برای نگهداری این روغن باید آن را بین دمای 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و در زمان برداشتن روغن حتما از قاشق تمیز استفاده کنید.

10- قرار دادن روغن دنبه در یخچال

مدت نگهداری روغن دنبه در یخچال بیشتر از ماندگاری آن در کابینت است، از همین رو معمولا توصیه می‌شود تا برای حفظ کیفیت این روغن آن را در یخچال بگذارید. به خاطر داشته باشید که برای نگهداری این روغن حتما از ظروف در بسته استفاده کنید.

در این مقاله به رایج‌ترین روش‌های نگهداری روغن اشاره شد. به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن روغن در معرض نور و رطوبت، موجب کاهش کیفیت روغن و فساد زودهنگام آن می‌شود. بهتر است روغن را در ظرف در بسته که رنگ تیره‌ای دارد قرار دهید و در صورت نیاز آن را در یخچال بگذارید تا خراب نشود.

سوالات متداول

در ادامه این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد روش‌های نگهداری روغن پاسخ خواهیم داد.

مدت زمان نگهداری روغن حیوانی چقدر است؟

روغن حیوانی طبیعی ماندگاری زیادی دارد و معمولا اگر در شرایط مناسب نگهداری شود، تا سالیان سال خراب نمی‌شود. اما معمولا توصیه می‌شود که این روغن را در کمتر از 2 سال مصرف کنید و از نگهداری طولانی مدت آن بپرهیزید.

بهترین ظرف برای نگهداری روغن جامد چقدر است؟

برای نگهداری روغن جامد باید آن را در ظرف شیشه‌ای و در بسته قرار دهید.

آیا نگهداری روغن جامد در یخچال صحیح است؟

معمولا توصیه می‌شود که روغن جامد را در ظرف در بسته و داخل کابینت قرار دهید. بهتر است از نگهداری این روغن در یخچال اجتناب کنید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر