سقوط هواپیمای عکاس طلوع زمین، اولین عکس‌رنگی زمین از فضا/ ویلیام آندرس ۹۰ ساله حین خلبانی‌ کشته شد

عکس طلوع زمین گرفته شده توسط ویلیام آندرس در ۲۴ دسامبر ۱۹۶۸ (۳ دی ۱۳۴۷)

ویلیام آندرس، فضانورد سابق آپولو 8 که بیش از 55 سال پیش، عکس ماندگار «طلوع زمین» را گرفت روز جمعه در اثر سقوط یک هواپیما که او به تنهایی در حال پرواز آن بود در آب‌های اطراف ایالت واشنگتن کشته شد.
 
به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ ویلیام آندرس، یکی از 3 فضانوردی بود که در ماموریت آپولو 8 برای نخستین بار در مدار کره ماه قرار گرفت. وی کسی بود که عکس به یادماندنی و مشهور «طلوع زمین» را گرفت، عکسی که سیاره زمین را از فضا به صورت یک تیله شیشه‌ای‌ آبی‌رنگ همراه با نیمه تاریک آن در سال 1968 نشان می‌داد.
 
پسر او به نام گِرِگ آندرس، که خودش نیز از سرهنگ‌های بازنشسته نیروی هوایی آمریکا است، مرگ ویلیام را تایید کرد. وی گفت: «کل خانواده [با شنیدن این خبر] اندوهگین شده‌اند. او یک خلبان برجسته بود و ما به شدت دلتنگ او خواهیم شد.»
 
ویلیام آندرس (وسط) در کنار 2 تن دیگر از فضانوردن ماموریت آپولو 8 در یک موزه هوایی به مناسبت 25امین سالگرد بازگشت از مدار کره ماه
ویلیام آندرس (وسط) در کنار 2 تن دیگر از فضانوردن
 

لحظه به تصویر کشیدن تنهایی و شکنندگی کره زمین در فضا

خود ویلیام آندرس قبلا گفته بود که عکسی که او از طلوع زمین گرفته بود شاید مهم‌ترین کمک او به آن ماموریت فضایی بود، کما اینکه او به همه اطمینان داد که دو سفینه اصلی آپولو  8 یعنی ماژول فرماندهی و ماژول خدمات نیز بی عیب و نقص عمل می‌کنند.
 
عکسی که او گرفت، اولین تصویر رنگی زمین از فضا، یکی از مهم‌ترین عکس‌های تاریخ معاصر به دلیل تغییر زاویه دید انسان به سیاره زمین محسوب می‌شود. این عکس با نشان دادن انزوا و شکنندگی کره زمین در فضا باعث شد تا جرقه تشکیل جنبش‌های جهانی محیط زیست زده شود.
 
آندرس این عکس را در چهارمین گردش خدمه به دور کره ماه و در حالیکه با عجله می‌خواست حالت دوربین خود را از سیاه و سفید به به حالت رنگی تغییر دهد، گرفت.
 
آندرس در آن لحظه با هیجان گفت: «اوه خدای من، به آن منظره نگاه کن! زمین در حال برآمدن است. وای، این زیباست!»
 
ویلیام آندرس در حال نگاه کردن به بیرون
ویلیام آندرس در آپولو 8
 
ماموریت آپولو 8 در دسامبر 1968 اولین باری بود که انسان به فراتر از مدار پایین زمین سفر کرد تا به کره ماه برسد و سالم برگردد. این جسورانه‌ترین و شاید خطرناک‌ترین سفر ناسا بود که هفت ماه بعد زمینه را برای فرود آپولو بر سطح کره ماه فراهم کرد.
 

سانحه هوایی چگونه اتفاق افتاد؟

کلانتر بخش سان خوان اعلام کرد که حدود ساعت 11:40 به وقت محلی، گزارشی مبنی بر سقوط یک هواپیمای قدیمی در آب‌های شمالی جزیره جونز و غرق شدن آن داده شد. گرگ اندرس نیز تایید کرد که جسد پدرش بعد از ظهر جمعه پیدا شده است.
 
ویلیام آندرس در زمان پرواز، تنها خلبان هواپیمای مدل بیچ‌کرفت A45 بود. علت سقوط این هواپیما در دست بررسی است.
ویلیام آندرس در سال 2012
ویلیام آندرس در سال 2012
 
این فضانورد پیش‌تر گفته بود که ای کاش می‌توانست عکس‌های بیشتری بگیرد.
 
آندرس به عنوان خدمه پشتیبان «آپولو 11» و «جمینی 11» در سال  1966 میلادی هم خدمت کرده بود، اما ماموریت آپولو 8 تنها زمانی بود که او به فضا فرستاده شد.
 
آندرس در 17 اکتبر 1933 میلادی در هنگ کنگ به دنیا آمد. در آن زمان، پدر او یک ستوان نیروی دریایی آمریکا در یک کشتی توپدار در رودخانه یانگ تسه چین بود.
 
آندرس و همسرش والری، در سال 1996 موزه پرواز هریتیج را در ایالت واشنگتن آمریکا تأسیس کردند. این زوج در سال 1993 به جزیره اورکاس، در مجمع الجزایر سن خوان نقل مکان کردند. آنها شش فرزند و 13 نوه داشتند.
 
او در سال 1955 از آکادمی نیروی دریایی فارغ التحصیل شد و به عنوان خلبان جنگنده در نیروی هوایی خدمت کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر