بیش از ۲۵ هزار شیء ‌تاریخی خوزستان در صف ساماندهی

با تخصیص اعتبار لازم از طریق برون‌سپاری و نظارت فنی‌تخصصی کارشناسان باستان‌شناس و مرمتگران عالی و خبره و نیز امنای اموال فرهنگی تاریخی استان، در سال جاری بیش از ۲۵ هزار قطعه از اشیای تاریخی استان ساماندهی و ۴۰۰ شی تاریخی ارزشمند و ۱۰ تدفین تابوتی و خمره‌ای حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی سطح استان مرمت خواهند شد .

اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از برنامه‌ریزی برای مرمت و سامان‌دهی بیش از 25 هزار شیء قدیمی ظرف شش ماه آینده خبر داد.

با تخصیص اعتبار لازم از طریق برون‌سپاری و نظارت فنی‌تخصصی کارشناسان باستان‌شناس و مرمتگران عالی و خبره و نیز امنای اموال فرهنگی تاریخی استان، در سال جاری بیش از 25 هزار قطعه از اشیای تاریخی استان ساماندهی و 400 شی تاریخی ارزشمند و 10 تدفین تابوتی و خمره‌ای حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی سطح استان مرمت خواهند شد .

به گزارش ایسنا، این مهم با برنامه‌ریزی منسجم، هدفمند و با نیازسنجی و الویت‌بندی انجام پذیرفت و از ابتدای سال 1390 تاکنون تعداد 27 هزار و 361 قطعه از اشیای تاریخی استان ساماندهی اطلاعاتی شده‌اند و در سامانه جام (سامانه جامع اموال فرهنگی تاریخ کشور) به عنوان اموال به ثبت رسیده اند که از این تعداد نیمی از اموال در سه سال گذشته و بقیه آن طی سالیان پیش از آن ساماندهی شده بودند.

با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و تأمین و تخصیص بودجه با جهش صددرصدی ظرف شش ماه آینده بیش از 25 هزار قطعه از اموال تاریخی خوزستان در شهرهای اهواز، هفت‌تپه، شوش، بهبهان و مسجدسلیمان ساماندهی اطلاعاتی و فیزیکی خواهند شد، ضمن این‌که طی همین ایام 400 قطعه شیء ارزشمند تاریخی و 10 تدفین تابوتی نیز مرمت و حفاظت خواهند شد.

همه مراحل یادشده توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با نظارت عالی اداره‌کل موزه‌های کشور اجرا خواهد شد.

این اداره کل همچنین از انعقاد 2 قرارداد برای بهینه‌سازی و تجهیز 2 مخزن اموال فرهنگی‌ و تاریخی در شهرهای اهواز و بهبهان در آینده‌ای نزدیک در سال جاری خبر داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان