امیرمسعود عابدین_ به گفته مدیر فنی FIA، این سازمان با این مجموعه مقررات به دنبال توسعه نسل جدیدی از اتومبیلهایی است که کاملاً با DNA فرمولوان در ارتباطند و سبک، فوقالعاده سریع و چابک به شمار میروند.
در مرکز این چشمانداز، واحد بازطراحیشده قدرت قرار دارد که از تقسیم یکنواختتری بین توان بنزینی و توان الکتریکی بهره میبرد. در زمینه شاسی، آنها توانستهاند که اندازه و وزن خودرو را تا 30 کیلوگرم کاهش دهند و در نتیجه خودرویی بسیار پویاتر داشته باشند.
![نسل جدید خودروهای فرمولیک / عکس](/Upload/Public/Content/Images/1403/03/20/0622030692s.jpeg)
در حالی که توان واحد هیبریدی از 550 تا 560 کیلووات به 400 کیلووات کاهش یافته و عنصر باتری بهطور قابلتوجهی از 120 کیلووات به 350 کیلووات افزایش یافته که تقریباً 300٪ افزایش در توان الکتریکی است. مقدار انرژی قابل بازیابی با ترمزها دو برابر شده و به 8٫5 مگا ژول در هر دور میرسد.
![نسل جدید خودروهای فرمولیک / عکس](/Upload/Public/Content/Images/1403/03/20/0622030723n.jpeg)
مقررات جدید منجر به تعهداتی از سوی تأمینکنندگان فعلی فراری، مرسدس و رنو شده است. در تلاش برای ایجاد خودروی مسابقهای چابکتر، حداکثر فاصله بین دو محور 200 میلیمتر کاهش یافته و به 3400 میلیمتر رسیده است، در حالی که عرض آن با کاهش 100 میلیمتری، به 1900 میلیمتر رسیده است. وزن خودروها نیز کاهش یافته و خودروهای 2026 حداقل 768 کیلوگرم وزن دارند که نسبت به همتایان خود نسبت به سال 2022، 30 کیلوگرم سبکتر خواهند بود.
![نسل جدید خودروهای فرمولیک / عکس](/Upload/Public/Content/Images/1403/03/20/0622030770z.jpeg)
اندازه چرخ 18 اینچی پیرلی که در سال 2022 معرفی شد، ثابت باقی خواهد ماند، اما عرض تایرهای جلویی با مشخصات 2026 در مقایسه با نسل قبلی خودروها، 25 میلیمتر در جلو و 30 میلیمتر در عقب کاهش یافته است. سیستمهای آیرودینامیک فعال کاملاً جدید، شامل بالهای متحرک جلو و عقب، بهزودی معرفی خواهند شد.
منبع: formula1
54322