وضعیت قرمز ازدواج در تهران و ۴ استان دیگر

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان گفت: «هم‌اکنون ۱۲ میلیون نفر در سن ازدواج هستند و سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد افرادی که در سن ازدواج هستند، ازدواج می‌کنند.»

سینا کلهر، سخنگوی وزارت ورزش و جوانان، در نشست خبری که در سالروز پیوند آسمانی حضرت علی و فاطمه زهرا (س) و روز ازدواج برگزار شد، اظهار داشت: با روند ثابتی در حوزه ازدواج مواجهیم.

به گزارش مهر، وی درباره تعداد افراد در سن ازدواج گفت: سن ازدواج مقوله عرفی است، اما اگر برای دختران 15 تا 49 و پسران 20 تا 49 سال باشد، 12 میلیون نفر در سن ازدواج هستند و 10 تا 12 درصد که در سن ازدواجند، سالانه ازدواج می‌کنند.

تهیه نقشه آمایش ازدواج و طلاق در کشور

کلهر از تهیه نقشه آمایش ازدواج و طلاق در کشور خبر داد و گفت: به صورت مجزا شرایط هر استان مشخص است.

وی درباره زمان طلایی ازدواج گفت: این یک مسأله عرفی است، ولی از نظر من شانس و وقت ازدواج برای دختران 17 تا 23 سالگی و برای پسران 20 تا 25 سالگی است.

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: 470 جشن ازدواج در کشور به صورت نمادین برای ترغیب و ترویج ازدواج با شعار آسان و آسمانی در شهر‌های مختلف و در معابر عمومی برگزار می‌شود.

کلهر از صدور مجوز برای 150 مراکز واسطه‌گری ازدواج خبر داد و گفت: بیشترین مجوز‌ها برای تهران و خراسان رضوی بوده است.

وضعیت کلی بیکاری جوانان بعد 2 دهه امسال کاهش یافته است

وی در مورد اشتغال جوانان گفت: وضعیت کلی بیکاری جوانان بعد دو دهه امسال کاهش یافته و به شاخص 16 درصد رسیده است. چالش بزرگ ما البته کیفیت اشتغال است و تناسب درآمد شغلی و نیاز اولیه وجود ندارد و به دنبال رفع آن هستیم.

کاهش موارد طلاق در کشور

کلهر در مورد شاخص طلاق گفت: به لحاظ تعداد طلاق سال پیش 6 هزار مورد کاهش نسبت به 1401 داشته‌ایم و بیشترین کاهش در تهران بوده است. البته نسبت ازدواج به طلاق به دلیل متغیر‌های مختلف دقیق نیست و حداقل 3 تا 5 سال باید روند کاهشی باشد که بتوان گفت کاهش طلاق داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه ازدواج تحت تأثیر متغیر‌های کلان از جمله تورم و مسکن هم است، گفت: شاخص تورم به طور کلی افزایش و این مسأله در تشکیل زندگی مشترک تأثیر گذار است و باید متغیر‌های کلان در کنار اقدامات حمایتی خرد مثل وام ازدواج این شرایط بهبود یابد.

500 هزار واقعه ازدواج طی سال گذشته ثبت شد

وی اعلام کرد: 500 هزار واقعه ازدواج طی سال گذشته ثبت شده که در واقع ازدواج یک میلیون نفر است. همچنین 74 درصد ازدواج‌ها 18 تا 35 سال بوده است.

کلهر با بیان اینکه با 3 شاخص وضعیت ازدواج، سنجیده می‌شود، گفت: شاخص اول مربوط به تعداد ازدواج‌هاست. اگر این شاخص را در نظر بگیریم تعداد ازدواج‌های سال 1402 نسبت به سال 1401 به میزان حدود 40 هزار واقعه ازدواج کاهش یافته است؛ به گونه‌ای که از 526 هزار واقعه ازدواج به 480 هزار واقعه ازدواج رسیده‌ایم. اما آیا این، نشانه کاهش تعداد ازدواج‌هاست؟ این شاخص گویا و کافی نیست، زیرا تعداد جمعیت جوان کاهش یافته و به طور طبیعی نیز تعداد ازدواج‌ها هم کاهش می‌یابد.

5 استان وضعیت بحرانی نرخ ازدواج را داشت/ 3 استان با بیشترین ازدواج‌ها

کلهر اعلام کرد: سمنان، بوشهر، البرز، تهران و قم وضعیت قرمز و نارنجی (بحرانی) ازدواج را طی سال گذشته داشته و در واقع نرخ ازدواج به ازای هر هزار نفر جمعیت در آن‌ها کمتر بوده است و بیشترین نرخ ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و خراسان شمالی بوده است.

174 هزار نفر در صف وام ازدواج

سخنگوی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: وظیفه معاونت، پیگیری وام ازدواج است. سال گذشته حدود 157 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد و به طور میانگین 90 درصد متقاضیان وام خود را دریافت کردند.

کلهر بیان داشت: طی 2 ماه سال جاری نیز، 45 هزار وام ازدواج پرداخت شده است و همچنین 174 هزار نفر در صف هستند. برای کاهش صف، تاکنون بیش از سه بار به نهاد‌های مختلف و مرتبط نامه رسمی در خصوص پیگیری موضوع ارسال و دو مرتبه از طریق وزیر ورزش و جوانان موضوع پیگیری شده است.

وی بیان داشت: طی 2 ماه گذشته شکایت‌هایی در خصوص ثبت در سامانه و معرفی به شعبه‌ها وجود داشت که این شکایت‌ها دریافت و به بانک مرکزی انتقال داده شد. آخرین جواب مکتوب بانک مرکزی این بود که اشکالاتی که در ابتدای سال به طور طبیعی رخ می‌دهد، برطرف شده است و از خردادماه به روال طبیعی پرداخت وام‌ها باز می‌گردیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر