تبلیغات

محافظ برق ساختمان چیست؟

برای ایمنی بیشتر وسایل برقی منزلتان باید اقداماتی انجام دهید. یکی از این اقدامات تهیه محافظ برق است. حال قرار است در این مقاله به صورت کامل‌تر به تعاریف مربوط به این محافظ و کاربردهای آن بپردازیم.

محافظ برق مرکزی ساختمان چیست؟ فرض کنید که هنگام انجام کار برقی مثل: تماشای تلویزیون، به علت بالا رفتن نوسانات برق تمامی وسایل قطع شود. در آن لحظه چه احساس بدی پیدا می‌کنید؟ علاوه بر این باید خسارت‌های بسیاری را برای تعمیر آن نیز پرداخت کنید.

محافظ برق ساختمان چیست؟

به همین خاطر، در این موارد نقش محافظ برق مرکزی ساختمان پررنگ می‌شود. حتی درمواقعی که برق منطقه یا ساختمان به صورت کلی می‌رود، باز هم ممکن است در صورت نبود محافظ، آسیب جدی به وسایل برقی وارد شود. به همین خاطر برای ایمنی بیشتر وسایل برقی منزلتان باید اقداماتی انجام دهید. یکی از این اقدامات تهیه محافظ برق است. حال قرار است در این مقاله به صورت کامل‌تر به تعاریف مربوط به این محافظ و کاربردهای آن بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

محافظ برق ساختمان چیست؟

یکی از تجهیزات بسیار مهمی که باید در هر خانه‌ای وجود داشته باشد، محافظ برق ساختمان است. عملکرد این سیستم به این صورت است که از انتقال نوسان به کل ساختمان جلوگیری می‌کند. درواقع هنگامی که ولتاژ برق بالا می‌رود، محافظ برق تمامی آن را به زمین منتقل می‌کند. در نتیجه وسایل برقی سالم می‌مانند.

از آنجایی که محافظ برق ساختمان، قابلیت اتصال به زمین را دارد، باید حتما مهندسان برق هنگام انجام اینکار بررسی‌های لازم را انجام دهند تا بعدا دچار مشکل یا حتی آتش سوزی ساختمان نشود. به صورت کلی محافظ برق می‌تواند تا نوسان حدود 4000 آمپر و حتی بیشتر متوقف کند. این محافظ‌ها برای متوقف کردن موج جدید نوسانات، با کمک چراغ آلارم هشدار می‌دهند. محافظ مرکزی برق از چندین بخش اعم از: قطع کننده‌ها، سیستم های کنترل و سنسور و وارد کننده ها تشکیل شده اند.

هنگام خرید محافظ برق مرکزی ساختمان باید به چندین نکته توجه داشته باشید. حتما سعی کنید که محافظ برق باکیفیت تهیه نمایید. یعنی حتما محافظ برق خریداری شده باید در برابر حرارت مقاومت خوبی نشان دهد. همچنین باید جنس آن از خصوصیات عایقی مطلوبی بهره‌مند باشد. حتی هنگام ضربات مکانیکی و شوک‌ها باید مقاوم باشد.

محافظ برق ساختمان چیست؟

نحوه عملکرد محافظ برق ساختمانی

عملکرد محافظ برق مرکزی ساختمان به این صورت است که برقی که وارد کنتور ساختمان می‌شود، در بازه‌های زمانی مختلف ممکن دچار کاهش و افزایش ولتاژ شود. به همین خاطر محافظ برق برای به استاندارد رساندن آن وارد عمل می‌شود و در حین انجام کار تمامی اتصالات برق را قطع می‌کند.

اینکار تا زمانی ادامه دارد که وضعیت ولتاژ به حالت اولیه برگردد. از آنجایی که محافظ برق مرکزی ساختمان از نوع کنتاکتوری می‌باشد، بعد از درست شدن وضعیت ولتاژ، برق در کم‌ترین زمان و با کیفیت مطلوب متصل می‌کند. اینگونه است که دیگر وسایل برقی آسیبی نمی‌بینند. حال شاید برایتان سوال ایجاد شده باشد که محافظ برق مرکزی تا در چه مقدار ولتاژی می تواند فعالیت کند. درواقع این موضوع بستگی به استانداردهایی که در دستگاه‌های برقی تعیین سده است، دارد.

طی موافقت‌های بین‌المللی، این دستگاه‌های برقی، باید توانایی تحمل افزایش و ماهش ولتاژها را داشته باشند‌. یعنی هنگام افزایش ولتاژ، وسایل الکترونیکی باید تا حدود 8 درصد ولتاژ را تحمل کنند. پس به صورت کلی در شرایط بحرانی، دستگاه برقی باید 237.6 ولت را تحمل نماید.

کاربردهای محافظ برق مرکزی ساختمان

حال می‌رسیم به اصلی‌ترین کاربردهای محافظ برق مرکزی ساختمان. هرچه بیشتر راجب این محافظ‌ها اطلاعات داشته باشید به درستی از آن می‌توانید استفاده کنید. در ادامه به کاربردهای مهم این محافظ برق مرکزی خواهیم پرداخت.

  • محافظت از وسایل الکترونیکی: همانطور که از ابتدا مقاله هم گفته شد، محافظ برق مرکزی می‌تواند از آسیب دیدن وسایل برقی تا حد بسیاری جلوگیری کند. به جای این که به صورت جداگانه برای هر دستگاه، محافظ برق تهیه کنید، با یک محافظ مرکزی می‌ توانید اینکار برای همه نوع وسایل الکترونیکی انجام دهید. حتی در هزینه های بسیاری نیز جلوگیری می‌ شود. به علاوه بعضی از وسایل هستند که امکان نصب محافظ برق بر روی آنها وجود ندارد، به همین خاطر با این روش می‌توانید حتی برای آنها محافظ برق تهیه‌ کنید.

  • نشان دادن ولتاژ برق مرکزی: این دستگاه دارای پلنی است که روی آن تمامی ولتاژ های برق مرکزی به نمایش گذاشته می شود. به همین خاطر اگر هر لحظه و هر زمانی نیاز داشتید که از مقدار ولتاژ با خبر شوید، این محافظ برق به خوبی اینکار برای شما انجام می دهد.

  • در رنج های مختلف، ولتاژ محافظ برق مرکزی ساختمان به خوبی می تواند فعالیت کند: همانطور که گفته شد، هنگام جریان های مختلف برق، کارکرد محافظ برق مرکزی ساختمان به درستی انجام می شود. البته با توجه به نوع برند نیز ممکن است محافظ برق مرکزی در جریان‌های مختلفی تولید شود‌.

  • مراقبت از دستگاه برقی در هنگام نوسانات ولتاژ و قطع و وصلی برق: همانطور که می دانید هنگام قطع برق آسیب بسیاری به وسایل برقی وارد می شود. حتی در برخی موارد ممکن باعث آتش سوزی نیز شود. به همین منظور وجود محافظ برق مرکزی ساختمان بسیار ضروری و مهم است.

محافظ برق ساختمان چیست؟

عوامل مهم حین خرید محافظ برق

در حین خرید محافظ برق مرکزی باید به چند عامل مهم در نظر داشته باشید که در ادامه به تمامی این عوامل مهم می‌پردازیم.

  • محافظ برقی خریداری کنید که کلید محافظ جان حتما داشته باشد. اگر همچین محافظی پیدا نکردید، می توانید به صورت جداگانه این کلید محافظ جان را تهیه کنید و سپس در جعبه فیوز آن را نصب نمایید.

  • سعی کنید محافظ‌هایی خریداری کنید که از نوع کنتاکتوری باشند‌. زیرا عمر بیشتری نسبت به محافظ های عادی دارند. علاوه بر این، این نوع محافظ ها می توانند ظرفیت بیشتری برای جریان برق از خود عبور دهند. همچنین برای جریانات بسیار بالا نیز مناسب می‌باشند.

  • یکی از اصلی ترین نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که حتما قبل از خرید محافظ برق مرکزی مطمئن شوید ساختمان مورد نظرتان تک فاز است، نه سه فاز. سپس بعد از به دست آوردن آمپراژ کنتور، محافظ برق مرکزی را تهیه کنید که با آن مطابقت داشته باشد. به طور مثال اگر کنتور ساختمان 25 است، محافظ برق باید 25 باشد. یا حتی اگر کنتور برق ساختمان سه فاز است، باید حتما محافظ برق سه فاز خریداری کنید. در غیر این صورت اگر مطابقت نداشته باشد خسارت های بسیاری به وسایل برقی وارد می کند.

سخن پایانی

محافظ برق مرکزی ساختمان به عنوان یک وسیله محافظتی برای حفظ وسایل برقی در برابر تغییر نوسانات و قطعی برق عمل می کند. این محافظ، ویژگی های متنوعی دارد که اصلی ترین آن جلوگیری از ایجاد خسارت در وسایل الکترونیکی است. این دستگاه ها کاملاً مقرون به صرفه هستند که  باعث افزایش امنیت و ایمنی برق ساختمان، کاهش هزینه های تعمیر تجهیزات برقی و غیره را می دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر