هفدهمین جشنواره شعر روح الله به ایستگاه آخر رسید

هفدهمین جشنواره شعر روح الله با معرفی برگزیدگان این جشنواره به کار خود پایان داد.

هفدهمین جشنواره شعر روح الله به ایستگاه آخر رسید

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، سعید بیابانکی داور و مجری اختتامیه جشنواره شعر روح الله اظهار داشت: شعر و ادبیات کهن ترین و دیرین ترین هنر ایرانیان است، و شعر با زبان پارسی بیش از هزار سال قدمت دارد و قطعا بخش عمده تاریخ، تمدن، اخلاق، فرهنگ، عرفان اعتقادات و مذهب که به ما به ارث رسیده است به واسطه اشعار فارسی است.

وی افزود: اگر آثار سعدی، حافظ، عطار، مولانا و سایر شعرای ایرانی نبودند شاید ما در جایگاه کنونی قرار نداشتیم، این شعرا به واسطه شعر خود برای ما هویت ساختند.

داور هفدهمین جشنواره شعر روح الله بیان داشت: به قول نیما یوشیج کسی که شعر می‌گوید به کلمات خدمت می کند، اگر کلمات نباشد زبان نیست، اگر زبان نباشد فرهنگ نیست و اگر فرهنگ نباشد هیچ چیز نیست. این نشان می‌دهد که شاعران رسالت بزرگی بر عهده دارند.

در ادامه مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان در این مراسم گفت: فراخوان هفدهمین جشنواره شعر روح‌الله در زمستان سال گذشته منتشر شد که پس از آن به صورت شبکه‌ای به سراسر کشور ارسال شد.

وی افزود: بیش از یک هزار و 170 اثر از 503 شاعر به دبیرخانه رسید. این اشعار در مرحله اول غربالگری شد و در مرحله بعد بیش از 170 اثر به مرحله داوری نهایی راه یافتند.

مهدی بنکدار ادامه داد: در هفدهمین جشنواره شعر روح الله عبدالجبار کاکایی رئیس هیئت داوران بود و سعید بیابانکی، عباس شاهزیدی، احمدرضا خان‌احمد و دکتر معتمدی سایر اعضای هیئت داوران بودند.

وی گفت: این جشنواره ثابت کرد که یاد امام در نسل جوان هنوز زنده است چراکه اشعار به لحاظ محتوایی و فنی و ساختاری فراتر از انتظار بود و اگر این جشنواره نبود، چنین موضوعی درک نمی‌شد.

مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) اصفهان با تقدیر از استقبال نوجوانان در ارائه آثار خود به این جشنواره بیان کرد: پیش از انتشار فراخوان جشنواره، 24 نشست ادبی طی دو سال گذشته با حضور پیشکسوتان عرصه ادبیات برگزار شد. دو نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان نیز برپا شد و بخش ادبیات کودک و نوجوان به صورت یک جشنواره مستقل در آینده برگزار می‌شود.

جهانگیر قاسمی، سرپرست معاونت فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) هم تقدیر از عوامل برگزار کننده این جشنواره اظهار کرد: جشنواره شعر روح الله سال‌هاست در اصفهان برگزار می‌شود و هدف آن شناسایی استعدادهای ادبی و گسترش زبان شعر اجتماعی و عرفانی است.

وی افزود: برگزاری هفده دوره جشنواره شعر روح‌الله نشان‌دهنده موفقیت این جشنواره فرصتی برای نسل جدید است که می‌خواهد با آرمان‌های امام خمینی (ره) آشنا شود همچنین فرصت بسیار خوبی برای جذب جوانان است.

در ادامه کارشناس شعر و ادبیات با اشاره به قوت و قدرت شعری حضرت امام خمینی ره اظهار داشت: دیوان امام خمینی (ره) شامل غزلیات، رباعیات، قصاید، مسمط، ترجیع بند است.

وی افزود: بر خلاف بسیاری از مکاتب که ناامیدی و پوچ‌گرایی را ترویج می‌کنند، در شعر امام خمینی (ره) پیوسته شور و نشاط و مفاهیم عرفانی است.

حسین محمدی مبارز ادامه داد: سبک این دیوان عراقی است و از قلمرو فکری حافظ شیرازی برداشت شده است. با این حال، عرفان امام (ره) حماسی و پویاست و حرکت به سمت جلو است است و ایستا نیست.

وی گفت: خودبینی در شعر امام به شدت نفی شده و عیوب را در سیر الی الله متوجه خود می‌کند. به عنوان مثال( در شعر عیب از ماست اگر دوست زما مستور است، دیده بگشای که بینی همه عالم طور است.).

محمدی مبارز در پایان گفت: رباعیات امام سرشار از دوری از خود است و تمام آنچه در هستی است را با نمادهای عرفانی بیان کرده است.

در ادامه این برنامه از اثر جدید رضا بدرالسما هنرمند نگارگر اصفهان رونمایی شد سپس از وی تقدیر به عمل آمد و برگزیدگان این جشنواره به شعر خوانی پرداختند.

همچنین از صائم کاشانی، پیشکسوت شعر و ادب و مدیر انجمن ادبی سخن کاشان و نیز عباسعلی مرشدی‌پور، شاعر و پیشکسوت داران، نیز در این مراسم تقدیر شد.

در پایان برنامه نیز برگزیدگان و شایستگان تقدیر معرفی شدند که اسامی آنها به شرح زیر است:

برگزیدگان: سعید ایران‌نژاد، زهرا علی‌دوستی، زینب رضایی، فائزه امجدیان، حمزه محمودی، مریم کرباسی، عاطفه جعفری، قاسم بای، محسن کاویانی و میثم داوودی.

شایستگان تقدیر: حسن اسحاقی، طیبه عباسی، سید علی‌محمد نقیب، فائزه زرافشان، ناصر دوستی، محبوبه صمصام‌شریعت، حسن خسروی وقار، پریسا مرتضوی، مجتبی صفدری و مصطفی توفیقی.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر