ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

تلاش برای افزایش جمعیت وظیفه‌ای شرعی و اجتماعی است

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر این نکته که تک فرزندی و دو فرزندی شعاری غلط است اظهار کرد: به هیچ وجه یک فرزندی و دو فرزندی نباید ترویج شود؛ باید به عنوان وظیفه شرعی و اجتماعی این مسئله را مورد توجه قرار دهیم.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی امروز، 27 آذرماه، در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با ابراز تاسف از به هم خوردن رابطه برخی از والدین با فرزندان گفت: متاسفانه در شرایط کنونی برخی از فرزندان احترام والدین خود را نگاه نداشته و با آنها بدرفتاری می‌کنند در حالی که آموزه‌های دینی نسبت به ضرورت تکریم پدر و مادر از سوی فرزندان تاکیدات بسیار ویژه و خاصی دارد.



وی تصریح کرد: از سویی دیگر والدین نیز نباید نسبت به فرزندان خود به ویژه در امر مهم و مقدس ازدواج سخت‌گیری کنند، سخت‌گیری‌های بیهوده و بی‌جا سبب ایجاد مشکلاتی برای جوانان و همچنین جامعه می‌شود.



این استاد عالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به پیامدهای کاهش جمعیت کشور هشدار جدی داد و گفت: من از منابع معتبر آمار گرفته‌ام که وضعیت جمعیت در کشور ما به شدت رو به ضعف و خطر می‌رود و سال به سال آمار جمعیت کشور ما کمتر می‌شود.



جامعه پیر مشکلات زیادی برای کشور ایجاد می‌کند



آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی افزود: پیش بینی می‌شود اگر به همین صورت پیش برویم جمعیت ما تبدیل به نصف و حتی کمتر می‌شود، در این صورت جامعه ما به یک جامعه پیر تبدیل و مشکلات بسیاری برای کشور ایجاد خواهد شد.



هر خانواده باید حداقل سه فرزند داشته باشد



وی با تأکید بر این که برای خروج از این وضعیت باید افزایش فرزند را در دستور کار قرار دهیم ابراز کرد: هر خانواده باید حداقل سه فرزند داشته باشد.



عقیم کردن زنان و مردان؛ توطئه دشمنان



این مفسر قرآن بیان کرد: متاسفانه بر اثر تبلیغات سوء دشمنان و خارجی‌ها مسئله عقیم کردن مردان و زنان پیشنهاد شده و الان بسیاری از کشورها با این مشکل مواجه هستند متاسفانه ما نیز در دام آنها افتاده‌ایم.



طبیبی که افراد را عقیم می‌کند جنایتکار است



آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بیان کرد: البته الان این موضوع ممنوع شده است، اما من با صراحت اعلام می‌کنم طبیبی که مخفیانه این کار را بکند جنایت می‌کند و باید تحت تعقیب واقع شود.



لزوم برنامه‌ریزی مدون برای افزایش جمعیت



وی تصریح کرد: باید عواملی که جامعه را به اینجا کشانده آسیب‌شناسی و بررسی شود، همچنین عوامل تشویقی و ترغیبی فرزندآوری بیشتر نیز باید تبیین شود و به مردم اعلام شود و دولت‌ها باید برنامه‌ریزی صحیح برای جمعیت بیشتر کنند.



مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر این نکته که تک فرزندی و دو فرزندی شعاری غلط است اظهار کرد: به ویژه فرزندان تک، غالبا افرادی پر توقع و مضر به حال جامعه هستند، به هیچ وجه یک فرزندی و دو فرزندی نباید ترویج شود. باید به عنوان وظیفه شرعی و وظیفه اجتماعی این مسئله را مورد توجه قرار دهیم.



وی  پیر شدن جامعه را آسیب و پیامد ناگوار شعار فرزند کمتر زندگی بهتر دانسته و افزود: در حال حاضر در بسیاری از کشورها سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری بیشتر در پیش گرفته‌اند، اما بر اثر تبلیغات دشمنان در کشورهای جهان سوم به صورت رایگان لوله‌ها را می‌بستند.



خداوند؛ ضامن روزی انسان‌ها



وی خطاب به طلاب و روحانیان حاضر در جلسه گفت: آقایان این مسائل را به اطلاع مردم برسانند، وظیفه شرعی خود را انجام دهند تا افرادی نگویند از کجا می‌خواهیم روزی و خوراک آنها را تأمین کنیم؛ خداوند رزاق انسان است و خودش روزی فرزندان را می‌دهد و دولت‌ها در این امر مسئول هستند.



آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به این که نباید با بهانه‌هایی هم‌چون درس خواندن، خرج و مخارج و دیگر مسائل که رفاه طلبی بیش نیست، نسبت به فرزند‌آوری بیشتر بی‌توجه باشیم، ابراز کرد: امیدواریم جامعه ما بیدار شود و به وظیفه شرعی و اجتماعی خود عمل کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان