کارخانه‌ ای که قرار است هوای جهان را تازه کند!

این کارخانه جدید که به نام Mammoth شناخته می‌شود، در ایسلند واقع شده است و ۹ برابر بزرگتر از اولین کارخانه‌ای است که شرکت کلایم‌وورکز قبلا ساخته بود. کارخانۀ ماموت با هدف حذف ۳۶ هزار تن کربن در سال از هوا فعالیت خود را آغاز کرده است؛ این تقریباً معادل خارج کردن ۸۶۰۰ خودرو از جاده‌ها است.

به تازگی بزرگترین تأسیسات جذب کربن جهان در ایسلند افتتاح شده است. این کارخانه بر خلاف کارخانه‌های معمولی که هوا را آلوده می‌کنند، قرار است در هر سال 36 هزار تن آلودگی را از هوا پاک کند. اما این تازه آغاز راه است.

به گزارش فرادید، این کارخانه جدید که به نام Mammoth شناخته می‌شود، در ایسلند واقع شده است و 9 برابر بزرگتر از اولین کارخانه‌ای است که شرکت کلایم‌وورکز قبلا ساخته بود. کارخانۀ ماموت با هدف حذف 36 هزار تن کربن در سال از هوا فعالیت خود را آغاز کرده است؛ این تقریباً معادل خارج کردن 8600 خودرو از جاده‌ها است.

کارخانۀ ماموت خودش با استفاده از انرژی تجدیدپذیر کار می‌کند و عملکردش به این صورت است که دی‌اکسیدکربن را از هوا جذب می‌کند و سپس آن را با آب مخلوط کرده و به اعماق زمین پمپاژ می‌کند.

با گذشت زمان، این آب گازدار با سنگ‌های بازالت متخلخل طبیعی واکنش نشان می‌دهد و به مواد معدنی کربنات جامد تبدیل می‌شود. این سنگ‌ها هزاران سال در اینجا باقی می‌مانند، به این معنی که کربن به طور ایمن از جو خارج می‌شود.

کارخانه ماموت با نصب 12 عدد از 72 محفظه جمع آوری نهایی خود، تا پایان سال 2024 به ظرفیت کامل خود می‌رسد.

کریستوف گبالد و جان وورزبکر، دو مهندس مکانیک سوئیسی و بنیانگذاران کلایم‌وورکز، برای اولین بار ایدۀ یک کارخانه جذب مستقیم آلودگی هوا را در سال 2015 به نمایش گذاشتند. از آن زمان، شرکت آنها به سرعت رشد کرده است. آن‌ها امیدوارند که این تازه شروع یک مسیر درخشان برای حذف کربن از جو باشد.

تأسیسات تزریق CO2 Carbfix در کنار کارخانه Mammoth در ایسلند قرار دارد. در اینجا کربن استخراج شده از هوا با آب مخلوط شده و حداقل 800 متر زیر زمین تزریق می شود.

شرکت کلایم‌وورکز هم‌اکنون کار بر روی نسل سوم فناوری جذب مستقیم هوا را آغاز کرده است که ظرفیت حتی بیشتری خواهد داشت. این تأسیسات بزرگتر ابتدا در ایالات متحده ساخته خواهد شد و در صورت موفقیت، مکان‌های بیشتری در سراسر جهان میزبان کارخانه‌های جدید جذب کربن خواهند بود.

این شرکت امیدوار است با ساخت تاسیسات بیشتری مانند Mammoth، بتواند تا سال 2030 به ظرفیت حذف مگاتن کربن و تا سال 2050 به مقیاس گیگاتن برسد.

اینکه آیا این به کاهش مقدار کربن در جو کمک می‌کند یا نه هنوز مشخص نیست. اما هر اتفاقی که برای سیاره ما در دهه‌های آینده رخ دهد، فناوری قطعا نقش مهمی در این میان ایفا خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان