قالیباف: دنبال تحول هستم /پست ها و مناسب ارث نیست که سهمیه بدهم /شعارم پیشرفت و خدمت است /جوانگرایی از اساس کار من است

قالیباف گفت: من معتقد هستم که باید با روحیه تحول کار کرد و فرزند زمانه خویش بود.

قالیباف: دنبال تحول هستم /پست ها و مناسب ارث نیست که سهمیه بدهم /شعارم پیشرفت و خدمت است /جوانگرایی از اساس کار من است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1403، عصر امروز (دوشنبه 21 خرداد ماه) در برنامه تلویزیونی صف اول شبکه خبر، اظهار کرد: جوانی ما با آغاز بهار انقلاب و مبارزات انقلاب اسلامی همراه بود، در این دوران فعالیت اجتماعی و سیاسی داشتم، در سال 57 زلزله طبس شد که اولین کار جهادی ما در زلزله طبس بود. در 8 سال دوران جنگ و دفاع مقدس در جبهه بودم. بعد از جنگ در بسیج و برای سازندگی کشور فعالیت کردم و بعد از آن فرمانده هوافضای سپاه بودم. سپس توفیق خدمت در نیروی انتظامی را با حکم رهبری یافتم. سپس شهردار تهران و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام شدم. در ادامه به مجلس راه یافتم.

وی بیان کرد: دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس دارم و الان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران هستم. هیچ گاه مشغله کاری بنده باعث نشده است که ارتباطات بنده با درس و دانشگاه قطع شود. چندین کتاب تألیف کردم. همین ترم 15 جلسه ترم زمستانی را داشتم و با وجود مشغله کاری، از دانشگاه فاصله نگرفتم.

اهم اظهارات وی را در ادامه می خوانید؛

* مهم‌ترین نکته در جبهه این بود که رزمندگان دلبستگی خاصی به هم داشتند و افراد بر اساس شایسته سالاری در جبهه انتخاب می‌شدند و خودشان از بین خود یکی را انتخاب می‌کردند. در 20 سالگی فرمانده تیپ مستقل امام رضا شدم.  بعد از آن بخش عمده ای از کار در بسیج گذشت و در قرارگاه سازندگی خانم الانبیا مسئولیت داشتیم. بعد از آن فرماندهی هوافضای سپاه را بر عهده داشتم که امروز از قدرت های موشکی دنیا هستیم و بعد هم توفیق خدمت در نیروی انتظامی را داشتیم.

*12 سال شهرداری تهران و همان زمان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت شدم و بعد دوره ای در مجلس افتخار نمایندگی مردم تهران را داشتم و اکنون هم نماینده مجلس دوازدهم هستم.

*مردم امروز شناخت نسبی با من دارند، مخصوصا از زمانی که توفیق خدمت را در نیروی انتظامی و شهرداری شروع کردم. 

*12 سال در شهرداری تهران کار کردم که در طول تاریخ تنها کسی هستم که 12 سال در شهرداری حضور داشتم.

*همواره جزو مدیرانی محسوب می‌شوم که به دنبال تحول بودم. در نیروی انتظامی هم به دنبال آن بودم که با نیروهای جوان و خلاق و با روحیه تحول گرایی کارها را دنبال کنیم. در کمتر از 14 ماه، سامانه 110 در سراسر کشور آغاز شد و عدالت امنیت در کشور برقرار شد و همه افراد به راحتی در سراسر کشور به پلیس دسترسی داشتند.

* در نیروی انتظامی امنیت را مردمی کردیم. از فناوری استفاده کردیم و همه مردم این فرصت را پیدا کردند تا هر جرم و ناامنی را که می‌دیدند، اطلاع رسانی می‌کردند و ما در کمتر از سه دقیقه حضور می‌یافتیم. همچنین مردم بر کار پلیس نظارت داشتند.

* خود مردم هر اشکالی بود در زمان شهرداری هم اطلاع رسانی می‌کردند. اتوبان امام علی و صدر با پیمان کاران بخش خصوصی انجام شد. مردمی سازی یک حقیقت است. در مجلس هم تاکیدمان آن بود که اقتصاد برای آنکه پویا شود، مردمی باشد.

* وقتی در نیروی هوایی خدمت کردم، تلاشم این بود که دنبال تحول باشم در نیروی هوای فضای سپاه تحولاتی در بحث موشکی ایجاد شد.

* شهرک موشکی یکی از شاهکارهای فنی، مهندسی و مدیریتی بود که در آن دوره اتفاق افتاد و پیچیدگی های دارد، موشک های بالستیک از دل زمین شلیک شود، بحث ایمنی آن پیچیده است.

* من معتقد هستم که باید با روحیه تحول کار کرد و فرزند زمانه خویش بود.

*در نیروی انتظامی امنیت مردمی انجام دادیم قبلا سربازان و رزمندگان نیروی انتظامی درخیابان ها گشت می زدند که از اتفاقات جلوگیری کنند که همین موضوع باعث می شد نیروها آسیب ها ببیند اما ما پلتفرمی را تعریف کردیم همه 80 میلیون مردم این امکان را داشتند که با یک تلفن یک ناامنی را به ما اطلاع می دادند و ما با کمترین هزینه و زمان در محل حضور پیدا می کردیم.همچنین مردم بر کار پلیس نظارت داشتند.

* در نیروی انتظامی هم به دنبال آن بودم که با نیروهای جوان و خلاق و با روحیه تحول گرایی کارها را دنبال کنیم. در کمتر از 14 ماه، سامانه 110 در سراسر کشور آغاز شد و عدالت امنیت در کشور برقرار شد و همه افراد به راحتی در سراسر کشور به پلیس دسترسی داشتند.

*امروز یک مدیریت سایبرنتیکی می‌تواند باعث تحول در کشور در حوزه‌های مختلف شود. در مسائل اقتصادی هم باید اینگونه باشد. باید یک مدیریت دقیق و عمیق پیگیری شود و باید منطبق با مردمی سازی، هوشمندسازی و شفاف سازی باشد.

*در شهرداری 137 بیش از 4 هزار خدمات به مردم می داد این نوعی مردمی سازی است اتوبان امام علی و پل صدر با سرمایه بخش خصوصی ساخته شد مردمی سازی یک شعار نیست بلکه حقیقت است.

*رویکرد ما رویکرد اقتصاد مردمی است که باعث اقتصاد پویا می شود.

*وقتی کاری بخواهد انجام شود با همکاری سه قوه انجام خواهد شد و سران سه قوه باعث می شوند که کارها بهتر انجام شود.

*مدیران ما در انجام و اجرای امور، شجاعت خود را گاهی از دست می دهند چون به سازمان بازرسی و برخی سازمانها  اشاره می کنند.

*به هر حال هر مجموعه و نهادی و در کلان کلی دولت را نمی توان با شعار اداره کرد.

* شعاری که من انتخاب کردم برای این دوره که در انتخابات هستم، بحث خدمت و پیشرفت است.

* این یک شعار نیست، سابقه من نشان می‌دهد که آنچه را قول داده و بیان کرده‌ام، چه آن روزهایی که در قرارگاه خاتم الانبیاء بودم، چه در هوا فضای سپاه بودم و اتفاقاتی که در پلیس و دوران شهرداری رخ داد، شعار نیست. یک واقعیتی است باید پیگیری شود و تحقق پیدا کند.

* چرا می گوییم خدمت و پیشرفت؟ باید کارهایی را در کوتاه مدت انجام دهیم زیرا بخشی از مردم در زحمت هستند و رفاه آنان دچار مشکل است.

* ما مشکلات جدی در حوزه سلامت، مسائل مواد غذایی داریم و برخی از مردم قدرت خرید کالاها را ندارند، باید این موضوعات را تحت عنوان خدمت و به صورت کوتاه مدت و فشرده پیگیری کرده و مردم را به آسایش برسانیم.

* افرادی در فقر مطلق هستند، باید مردم را به یک آرامش نسبی برسانیم باید همزمان مشکلات را از جمله بحث تورم و گرانی، بحث نوسانات و عدم ثبات اقتصادی را ریشه ای حل کرد و این یک راه حل دارد. راه آن پیشرفت است. پیشرفت نیازمند سرمایه گذاری و تولید ثروت است.

* در یک دهه گذشته رشد سالانه ما یک درصد بوده است، باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم و با بزرگ کردن آن قادر هستیم مشکلات را حل کنیم.

*مبنای همه افراد کارآمدی است اگر شایسته و کارآمد هستند با آنها کار می کنیم و کارها را پیش می بریم.

*بنده یک کارنامه ای دارم اگر مردم مرا قضاوت می کنند می‌گویند 12 سال در شهرداری بود و در نیروی انتظامی بودی چه کار کردی؟ بنده کارنامه ام را ارائه می کنم بنابراین وقتی شعار بدهم و کارنامه ارائه ندهم درست نیست.

* بر اساس قانون اساسی، تفکیک قوا داریم اما ضرورت وجود دارد که در سطح سران قوا هماهنگی و نشست‌ها وجود داشته باشد و در این سال‌ها هم این نشست‌ها افزایش یافته است. قانون را باید مجلس بنویسد، دولت اجرا کند و سازمان بازرسی و قوه قضائیه هم نظارت کنند. درک متقابل باید بین قوا وجود داشته باشد. باید قوا با هم همدلی و هم افزایی داشته باشند.

* هر مجموعه و سازمان و نهاد و دولتی را نمی‌توان با شعار اداره کرد. کارنامه همه ما مشخص است. وقتی می گویم شعارم پیشرفت و خدمت است، کارنامه خود را هم باید ارائه دهم. نباید فقط شعار دهیم اما درباره کارنامه و عملکرد خود سخن نگوییم.

* ما سه قوه نداریم، بلکه 4 قوه داریم و قوه چهارم که دیوان سالاری است بر سایر قوا اثر می‌گذارد و باعث می‌شود که کارها و قوانین به خوبی اجرایی نشود.

*قوه چهارمی که دیوان‌سالاری است بر سه قوه دیگر سوار است چرا که تصمیم و قانون خوب گرفته می شود اما خروجی آن خوب نیست.

*سیستم ها باید شبکه ای باشد ما در شهرداری تهران 200 سامانه داشتیم که مردم باید خدمات دریافت کنند. 

*اگر بتوانیم از علم ‌و تخصص و علم دنیا استفاده کنیم و به کار بگیریم کیفیت کار را بالا می بریم.

*بنده در جاهایی که ورود ممنوع بوده ورود کردم.

*85درصد اقتصاد دولتی است چراکه اقتصاد دولتی منافع خود را دنبال می کند زمانی دیوان‌سالاری نباشد همه چیز شفاف خواهد شد بزرگترین فساد ناکارآمدی است چرا که دیوان‌سالاری و فساد از اینجا نشأت می گیرد.

* قانون حمایت از گزارشگران فساد از جمله قوانین مهم مجلس یازدهم بود که به تصویب رسید و برای اجرا، ابلاغ شده است. هوشمندسازی مهم‌ترین بخشی است که از دیوان سالاری ناکارآمد جلوگیری می‌کند.

* {با اشاره به انتقاد رسانه ها از دولت}: اجازه می دهیم، در مجلس یازدهم سوت زنی را به قانون تبدیل کرده و آن ابلاغ شده است. مردم در هر کجایی که هستند، با اطمینان کامل گزارش بدهند، در قانون آمده که امنیت و اطلاعات آنان باید حفظ شود.

* قانون حمایت از گزارشگران فساد از جمله قوانین مهم مجلس یازدهم بود که به تصویب رسید و برای اجرا، ابلاغ شده است. هوشمندسازی مهم‌ترین بخشی است که از دیوان سالاری ناکارآمد جلوگیری می‌کند

* هیچ گاه به افرادی که در ستاد انتخاباتی ام کار می‌کنند، وعده نمی‌دهم که فلان پست را به شما می‌دهم، بلکه به آنان قول می‌دهم که اگر رأی بیاورم و موفق شوم، تمام تلاشم را برای حل مشکلات می‌کنم.

*{ درباره کابینه احتمالی خود در صورت موفقیت در انتخابات}: حتماً بدون مشورت و خرد جمعی در این زمینه تصمیم نمی‌گیرم. متاسفانه این اتفاق ناگوار برای رئیس جمهور و همراهانش رخ داد و  اولویت ما این است که در اداره دولت، یک بخشدار هم دولت است، یک کارشناس ارشد هم دولت است، بدنه بزرگی هستند، همه تلاشم این است که شوک به مجموعه وارد نکنیم و اگر اصلاحاتی انجام شد منبا کارآمدی است. 

* مردم با اطمینان می‌توانند فساد را گزارش کنند و پاداش دریافت کنند. 

* یک جوانگرایی از اساس کار من بوده و نیروهای فعال را دعوت به کار می کنم.

* شما نگاه کنید خیلی وقت ها در شهرداری از نظر گرایش سیاسی با من همراه نبودند، اما آنان را به کار گرفتم.

* من شهردار 27 ساله را روی کار گذاشتم.

* وقتی 20 ساله فرمانده نیروی انتظامی شدم، چطور از یک جوان کاردان استفاده نکنم؟

* اگر فردی 34 ساله شد و قابلیت نداشت او را نگه نمی‌دارم

* در هر جا بودم، فقط حرف نزدم و این در سابقه مدیریتی من وجود دارد.

* پست ها و مناسب ارث نیست که سهمیه بدهم.

* در مجلس کار مهمی در تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار انجام شد که گام مهمی برای تحول و شایسته پروری است. باید هنر داشته باشیم و از هنر، علم و تخصص استفاده کنیم. 85 درصد اقتصاد ما دولتی است که اقتصاد دولتی طبیعتاً منافع خودش را دنبال می‌کند که نباید اینگونه باشد. 

*در هیچ جا در مدیریت من ندیدید که بنده خودم را به مردم پاسخگو ندانم بنده در مجلس نیز همین گونه بودم و تا پایان مجلس نیز اینگونه بود در دولت بنده هم پاسخگو خواهم بود مطالبه من از رسانه ملی و سایر رسانه هایی که با افکار عمومی کار می کنند می خواهم که رصد کند و من به توانمندی ایمان دارم.

*بنده با شهید رییسی رفیق بودیم قبل از انقلاب در سال 56 آشنا شدیم و این دوستی تا زمان شهادت ایشان تداوم یافت. انصافا شهید رییسی از خستگی ناپذیری و اخلاص و پرکاری و از آن روحیه مردمی سرشار بود

*شهید رئیسی به عنوان بالاترین جایگاه اجرایی کشور هیچ گاه از مردم دور نشد. در کارگزار نظام باید به روی مردم باز باشد که این ویژگی را شهید رئیسی در دوران خدمتش در کسوت رئیس جمهور در این سه سال به خوبی داشت.

* هوشمندسازی و پلتفرم های داخلی مهم هستند اما مسئولی بود که در اتاقش به روی همه باز بود.

2727

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر