فضانوردان موشک و لباس‌های فضایی ماموریت ماه را آزمایش کردند (+عکس)

دو فضانورد در اواخر آوریل به منظور آماده شدن برای ماموریت «آرتمیس ۳»(Artemis ۳)، لباس فضایی جدید شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) را پوشیدند و برای اولین بار نسخه شبیه‌سازی‌شده وسیله نقلیه‌ای را آزمایش کردند که قرار است آنها را به ماه برساند.

دو فضانورد ناسا و شرکت «آکسیوم اسپیس»، موشک «استارشیپ» و لباس فضایی ماموریت «آرتمیس 3» را آزمایش کردند.

به گزارش ایسنا، ناسا قصد دارد در سال 2026 برای اولین بار از سال 1972، انسان را روی ماه فرود بیاورد. شرایط به مرور زمان تغییر کرده و می‌توان از موشک‌ها، فضاپیماها و لباس‌های فضایی جدید استفاده کرد.

به نقل از اسپیس، دو فضانورد در اواخر آوریل به منظور آماده شدن برای ماموریت «آرتمیس 3»(Artemis 3)، لباس فضایی جدید شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) را پوشیدند و برای اولین بار نسخه شبیه‌سازی‌شده وسیله نقلیه‌ای را آزمایش کردند که قرار است آنها را به ماه برساند.

دانشمندان و مهندسان می‌گویند این آزمایش که اولین نمونه در نوع خود از دوران ماموریت «آپولو»(Apollo) است، بازخوردی را درباره کارآیی لباس‌های فضایی شرکت آکسیوم اسپیس و نسخه آزمایشی «سامانه فرود انسان»(HLS) موشک «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) ارائه داده است. براساس بیانیه ناسا، آنها توانستند طرح سامانه فرود انسان از جمله طراحی فیزیکی آن را بسنجند.

این آزمایش که به مدت سه ساعت در مقر اسپیس‌ایکس واقع در کالیفرنیا انجام شد، برای قضاوت در مورد انعطاف‌پذیری لباس‌های فضایی و سهولت ورود و خروج کاربران آنها پیش از قرار گرفتن در قفل هوابند با حداقل کمک نیز سودمند بود.

دو فضانورد این آزمایش، «پگی ویتسون»(Peggy Whitson) از آکسیوم اسپیس و «داگ ویلاک»(Doug Wheelock) از ناسا، لباس‌های فضایی را پوشیدند و در یک نمونه شبیه‌سازی‌شده کامل از سامانه فرود انسان موشک استارشیپ قرار گرفتند. براساس بیانیه آکسیوم اسپیس، هر لباس فضایی شامل یک مدل مقیاس کامل از سیستم قابل حمل پشتیبانی زندگی است.

فضانوردان موشک و لباس‌های فضایی ماموریت ماه را آزمایش کردند
فضانوردان در نمونه شبیه‌سازی‌شده سامانه فرود انسان

به گفته ناسا، فضانوردان در طول آزمایش، با یک پنل کنترل در قفل هوابند تعامل داشتند تا اطمینان حاصل کنند که کنترل‌ها در دسترس هستند و می‌توان آنها را در حالی که دستکش پوشیده‌اند، فعال کرد. همچنین، آنها از یک آسانسور آزمایشی استفاده کردند که طی ماموریت‌های برنامه آرتمیس، فضانوردان و تجهیزات آنها را برای پیاده‌روی فضایی از استارشیپ به سطح ماه می‌برد.

فضانوردان موشک و لباس‌های فضایی ماموریت ماه را آزمایش کردند
فضانوردان در آسانسور آزمایشی

«لوگان کندی»(Logan Kennedy) سرپرست فعالیت‌های سطحی در برنامه سامانه فرود انسان ناسا گفت: من به طور کلی از عملکرد فضانوردان در پنل کنترل و توانایی آنها برای انجام دادن وظایف دشواری که پیش از قدم گذاشتن روی ماه باید انجام دهند، راضی بودم.

این آزمایش تأیید کرد که مقدار فضای موجود در قفل هوابند، روی عرشه استارشیپ و آسانسور برای کاری که فضانوردان ما قصد انجام دادن آن را دارند، کافی است.

ناسا و آکسیوم اسپیس در ماه مارس سال گذشته، یک نمونه اولیه را از لباس فضایی موسوم به «AxEMU» معرفی کردند که برای فضانوردان هنگام پرواز و هنگام قرار گرفتن روی ماه طراحی شده است. آکسیوم اسپیس در بیانیه خود گفت که این شرکت از نقطه بررسی اولیه طراحی با همکاری ناسا فراتر رفته است و در اواخر سال جاری به یک مرحله حیاتی از طراحی وارد خواهد شد.

«آمیت کشاتریا»(Amit Kshatriya) مدیر برنامه ماه تا مریخ ناسا گفت: آزمایش‌های یکپارچه از این دست، با برنامه‌های کلیدی و شرکایی که با یکدیگر همکاری می‌کنند، برای اطمینان از عملکرد ایمن و تاثیر سیستم‌ها پیش از برداشتن گام‌های بعدی روی ماه بسیار مهم هستند.

آکسیوم اسپیس در ماه آوریل، یکی از لباس‌های فضایی خالی را در «آزمایشگاه شناوری خنثی»(NBL) ناسا آزمایش کرد و در آن آزمایش، وزنه‌هایی را به لباس افزود تا محیط ماه را تقلید کند زیرا در آنجا گرانش تنها یک ششم گرانش زمین است. این شرکت در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد که به زودی، یک فضانورد برای اولین بار لباس را طی یک آزمایش در آب خواهد پوشید.

فضانوردان موشک و لباس‌های فضایی ماموریت ماه را آزمایش کردند
فضانوردان در حال آزمایش لباس فضایی در «آزمایشگاه شناوری خنثی»

در حالی که سفر فضانوردان به ماه در حال پیشرفت است، اسپیس‌ایکس به توسعه استارشیپ می‌پردازد تا به طور کامل قابل استفاده مجدد باشد و به سفرهای مقرون‌به‌صرفه به مقصد ماه و در نهایت مریخ کمک کند. در روز جمعه هفتم ژوئن، اسپیس‌ایکس با چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ به این هدف نزدیک‌تر شد.

انتظار می‌رود که بازگشت انسان به ماه در سپتامبر 2026 انجام شود زیرا ناسا برنامه‌ فرود را از اواخر سال 2025 به تعویق انداخت. عامل این تعویق، سیستم گریز خدمه بود.

«جیم فری»(Jim Free) معاون ناسا طی یک تله‌کنفرانس که در ژانویه برگزار شد، به خبرنگاران گفت: در حالی که آماده می‌شویم دوستان و همکاران خود را به این ماموریت بفرستیم، متعهد هستیم که پرتاب را تا حد امکان ایمن انجام دهیم. زمانی که آماده شویم، آن را پرتاب می‌کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان