رکورد مشارکت ۵۰ درصدی اروپایی ها در انتخابات پارلمانی / بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته

از سال ۱۹۹۴ و طی ۳۰ سال گذشته مشارکت ۵۰.۹ درصدی شهروندان اروپایی در انتخابات پارلمان اروپا یک رکورد محسوب می شود.

میزان مشارکت در انتخابات اخیر پارلمان اروپا در حالی به حدود 50.93 درصد از واجدان شرایط رای دادن در این دوره (2024-2029) رسیده که نگاهی به آمارهای مشارکت رای دهندگان اروپایی طی 3 دهه گذشته نشان می دهد که این رقم بالاترین میزان از سال 1994 بدین سو بوده است.

به گزارش عصرایران، طی 3 دهه گذشته یعنی از سال 1994 تا 2024 میزان مشارکت شهروندان اروپایی در انتخابات پارلمان اروپا رقمی بین 40 تا 50 درصد در نوسان بوده است.

در سال 2004 میزان مشارکت 45 درصد، در سال 2009 این میزان به 42.9 درصد، در سال 2014 به 42.6 و در سال های 2019 و 2024 به ترتیب به 50.66 و 50.93 درصد رسیده است.

رکورد مشارکت 50 درصدی اروپایی ها در انتخابات پارلمانی / بالاترین میزان در 30 سال گذشته

این میزان مشارکت، میانگین 27 کشور عضو اتحادیه اروپاست؛ بدین معنی که در برخی کشورها ممکن است میزان مشارکت از این میزان کمتر و در برخی از کشورها بالاتر از میانگین باشد.

در بین 27 کشور عضو اتحادیه اوپا بیش از 350 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

رکورد مشارکت 50 درصدی اروپایی ها در انتخابات پارلمانی / بالاترین میزان در 30 سال گذشته

با وجودی که با همین نتایج مشارکت 50 درصدی راست گرایان افراطی در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا توانستند آرای خود را افزایش داده و نگرانی طرفداران اتحادیه اروپا را افزایش دهند، اما "اتحادیه گرایان"همواره کسب رکورد و شاخص 50 درصدی در مشارکت انتخابات پارلمان اروپا را به عنوان یک معیار مهم از گرایش عمومی مردم اتحادیه اروپا به وحدت و اجماع در چارچوب اتحادیه اروپا تفسیر و تعبیر می کنند و برای آنها کسب این رقم یک موفقیت محسوب می شود، هر چند که با نتایج امسال و کسب موفقیت احزاب راست افراطی در کسب کرسی های بیشتر در پارلمان اتحادیه اروپا، اتحادیه گرایان مسیر دشواری را در حفظ چارچوب های همگرایی اروپایی در 5 سال آتی در پیش روی خود می بینند.

پارلمان اتحادیه اروپا دارای 270 کرسی است که بر اساس نسبت جمعیتی کشورهای عضو بین 27 عضو اتحادیه اروپا سهمیه بندی شده است. دوره عضویت در پارلمان اتحادیه اروپا 5 ساله است.

رکورد مشارکت 50 درصدی اروپایی ها در انتخابات پارلمانی / بالاترین میزان در 30 سال گذشته

امسال دولت آلمان با یک تغییر قانونی و برای جلب و افزایش آرای نوجوانان، حد نصاب رای دادن را به 18 سال به 16 سال کاهش داد تا 1.5 میلیون نفر به تعداد واجدان شرایط رای دادن در این کشور افزوده شود؛ با این وجود آمارها و نظرسنجی ها حاکی است بسیاری از این نوجوانان بین 16 تا 18 سال که رای اولی هستند جذب شعارهای حزب راست افراطی AFD شده اند.

در فرانسه نیز راست های افراطی و ملی گرایان توانستند موفقیت بزرگی کسب کرده و پیروز انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا شوند و بیشتر کرسی های فرانسه در قوه مقننه اتحادیه اروپا را از آن خود کنند.


 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان