برگزاری شب صدرالدین عینی با همکاری مجله بخارا ؛ با حضور پژوهشگرانی از ایران و تاجیکستان

در این مراسم همچنین کتاب‌های «اخگر انقلاب» به کوشش آرش ایران‌پور و «تاریخ اجتماعی بخارا » بر اساس یادداشت‌های صدرالدین عینی به کوشش آزیتا همدانی رونمایی می شود. «کتاب «تاجیکان ورارود؛ از ۱۸۶۰ تا ۱۹۲۴» تالیف نماز حاتم در سال ۱۴۰۰ به کوشش ایران پور منتشر شد.

مجله بخارا در ادامه سلسله شب های بخارا میزبان شب صدرالدین عینی، از مفاخر ادبی زبان فارسی بخارا است. 
 
این مراسم سه‌شنبه 29 خرداد ساعت  17 با حضور و سخنرانی نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در تهران و شخصیت‌های فرهنگی از جمله علی‌اشرف مجتهدشبستری، علی دهباشی، مدیر مسئول مجله بخارا، آرش ایران‌پور، مسعود عرفانیان و محسن فرح‌بر در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
 
در این مراسم همچنین کتاب‌های «اخگر انقلاب» به کوشش آرش ایران‌پور و «تاریخ اجتماعی بخارا» بر اساس یادداشت‌های صدرالدین عینی به کوشش آزیتا همدانی رونمایی می شود. «کتاب «تاجیکان ورارود؛ از 1860 تا 1924» تالیف نماز حاتم در سال 1400 به کوشش ایران پور منتشر شد.
 
صدرالدین عینی یکی از چهره‌های ماندگار ادبی- فرهنگی تاریخ آسیای مرکزی و حتی جهان است. وی از بزرگ‌ترین نویسندگان و ادیبان زبان فارسی تاجیکی در آغاز سده بیستم میلادی و نخستین رئیس آکادمی علوم تاجیکستان (1951 تا 1954 میلادی) بوده است.
 
عینی یکی از نخستین سرایندگان شعر نوی فارسی تاجیکای و از پیشگامان ادبیات نوین فارسی تاجیکی ورارود قرن بیستم به‌شمار می‌آید.
 
از جمله دیگر آثار این چهره شهیر بخارا و قلمرو ایران فرهنگی می توان به «قصیده در وصف سمرقند و بخارا»، «تاریخ انقلاب فکری در بخارا»، «تاریخ امیران منغیتیه»، «نمونه ادبیات تاجیک»، «لغت نیم تفسیری تاجیک»، «یادداشت‌ها»، «جلادان بخارا» و «آدینه» اشاره کرد.
 
برگزاری شب صدرالدین عینی با همکاری مجله بخارا ؛ با حضور پژوهشگرانی از ایران و تاجیکستان
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان