از زمانی که فورد GT رونمایی شد، اخبار آن با دقت زیادی توسط کارشناسان صنعت خودروی جهان دنبال میشد. مصاحبههای زیادی با طراحان و مدیران این پروژه از جمله ویپ رج و دیو پاریکاک انجام شد که در نهایت، با قهرمانی این خودرو در مسابقات 24 ساعتهی لمانز تکمیل شد. اما این ابرخودرو دوستداشتنی هنوز به دست کارشناسان نرسیده بود و از این رو نمیتوان در شرایط واقعی دربارهی آن اظهار نظر کرد. سؤال این است که آیا فورد GT به همان اندازه که ادعا میشود، قدرتمند و افسانهای است؟ به نظر میرسد پاسخ این سوال مثبت است.
در حالی که هنوز این خودرو به دست یک خبرگزاری رسمی خودرو برای تست نرسیده است، اعداد و ارقام رسمی بهدستآمده از یک سامانه الکترونیکی در پیست معتبر کالابوگی کانادا که خودرو را در اختیار داشته، نشان میدهد فورد GT حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
توان خروجی دقیق اندازهگیری شده، 647 اسب بخار در دور موتور 6250 و گشتاور 745 نیوتنمتر در دور موتور 5900 دور در دقیقه است و خودرو با تست در تونل باد و شبیهسازی شرایط واقعی، به حداکثر سرعت 346 کیلومتر در ساعت رسیده است. دیگر نکته مهم بهدستآمده در این آزمون، تولید 90 درصد گشتاور از دور موتور 3500 دور به بعد است که در یک پیشرانه توربوشارژ آمار بسیار خوبی است. این خودرو سریعترین محصول جادهای تاریخ فورد محسوب میشود و از سویی دیگر، نمونهی مسابقهای آن با پیشرانهی اکوبوست 8 سیلندر در راه است.
مهمترین رقیبان فورد GT در این بازهی قیمت و کلاس بدنه، نسخه اسپشیال فراری 458 و نسخه LT مکلارن 675 هستند. فراری مورد نظر ما قدرت 597 اسب بخار و گشتاور 540 نیوتنمتر دارد و مکلارن LT هم با 666 اسب بخار و گشتاور 699 نیوتنمتر ارائه میشود که تا اینجای کار فورد از نظر قدرت، در سطح پایینتری از 675LT قرار میگیرد، درحالیکه در زمینهی گشتاور دست بالا خواهد داشت. از اعداد روی کاغذ که بگذریم، باید ببینیم در پیست و با یک راننده حرفهای جدال این سه مبارز به کجا میانجامد.
در کشور کانادا و نزدیکی اُتاوا، پیست مشهور کالابوگی (Calabogie Motorsports Park) قرار دارد که چند روز پیش، میزبان سه خودروی فراری 458 اسپشیال، مکلارن 675LT و فورد GT بود. هر سه خودرو در همان روز، توسط یک راننده حرفهای بارها مورد آزمون قرار گرفت که در بهترین رکوردهای بهدستآمده، به ترتیب فراری، مکلارن و فورد به زمانهای 2:12.9، 2:10.8 و 2:09.8 رسیدند و فورد GT با اقتدار برتری خود را نشان داد. اختلاف زمان فراری با دیگران و فاصلهی یک ثانیهای فورد با مکلارن در نوع خود جالب توجه بود.
رانندهی این آزمایش در خصوص تجربهی سواری فورد GT نکات جالبی بیان کرد. نخست، پدالهای گاز و ترمز که جایگذاری خوبی دارند و پاسخ مناسبی به فرامین میدهند. دیگر نکته مهم اینکه در حالت لانچ (یک حالت رانندگی که در آن خودرو برای شتابگیری بسیار سریع آماده است و در خودروهای اسپرت از جمله نیسان GT-R وجود دارد) به محض برداشتن پا از روی ترمز، دور موتور به 4000 دور در دقیقه میرسد و اصطلاحا خودرو شلیک میشود. فراموش نکنیم با یک پیشرانه توئینتوربو سر و کار داریم که قانونا باید در هنگام حرکت از حالت سکون، با تأخیر شتابگیری مواجه باشد، اما مهندسین فورد، با ساخت سیستم ضد تأخیر (anti lag) که همچنان جزئیات فنآوری و عملکرد آن رسانهای نشده است، یک شاهکار مهندسی خلق کردهاند. گمان میکنیم این سامانه، قبل از شروع حرکت، توربوها را به کار میاندازد و حجم بنزین ورودی را افزایش میدهد.
وزن خشک فورد GT دقیقا 1383 کیلوگرم است که در پیست مشخص شد این عدد بدون روغن، بنزین و مایعات رادیاتور اندازهگیری شده و در واقع 55 کیلوگرم روغن، آب رادیاتور و دیگر مایعات بایستی به آن اضافه شود و در حدود 56 کیلوگرم بنزین هم به این عدد اضافه میشود که وزن بدون راننده این خودرو را به 1495 کیلوگرم میرساند. با اینحال همچنان فورد GT، سنگینتر از مکلارن LT وسبکتر از تمامی نسخههای فراری 458 است.
2017 Ford GT |
قیمت | $450,000 |
کلاس بدنه | موتور وسط کوپه، دیفرانسیل عقب، دو در و دو سرنشینه |
پیشرانه | 3.5L/647-hp/745N-m twin-turbo DOHC 24-valve V-6 |
جعبه دنده | 7-speed twin-clutch auto |
وزن (کیلوگرم) | 1496 |
شعاع گردش فرمان | 272 |
ارتفاع عرض طول (سانتیمتر) | 470cm , 201 , 106-112 |
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت (ثانیه) | 2.9 |
مصرف سوخت شهری، اتوبان و ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | 21.4 , 13 , 16.8 |
نظر شما چیست؟ اگر پول و امکانات لازم را در اختیار داشتید، بین فورد GT، مکلارن 675LT , فراری 458 اسپشیال کدام را انتخاب میکردید؟ در ادامه شما را به تماشای فیلم کوتاهی از روند آمادهسازی این خودرو برای رقابتهای لمانز دعوت میکنیم که تماشای آن خالی از لطف نیست.
دانلود با کیفیت 360p 720p 1080p