کشف حیرت‌انگیز دانشمندان : زمین برای نیم‌میلیارد سال، آب نداشت!

به نظر می‌رسید که بمباران زمین با سیارک‌ها و دنباله‌دارهای بزرگ در حدود ۴٫۵ میلیارد سال پیش، آب را به سطح سیاره منتقل کرده باشد و حدود ۵۰۰ میلیون سال طول کشید تا نخستین گونه‌های حیات روی زمین پدیدار شوند.

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد که زمین از همان ابتدای شکل‌گیری با آب پوشیده نشده بود. آن‌ها می‌گویند آب شیرین نیم‌میلیارد سال دیرتر ازآنچه تصور می‌شد روی زمین ظاهر شده است.
 
به گزارش خبرآنلاین، مطالعه جدید دانشمندان نشان داده است که آب شیرین حدود چهار میلیارد سال پیش روی زمین ظاهر شده است. آن‌ها بامطالعه بلورهای باستانی توانستند منشأ چرخه هیدرولوژیکی را تعیین کنند، این چرخه فرآیند پیوسته‌ای است که از طریق آن، آب در اطراف زمین حرکت می‌کند و برای حفظ اکوسیستم‌ها و پشتیبانی از حیات در سیاره ما ضروری است.
 
دانشمندان بامطالعه بلورهای ریز موجود در زیرکون معدنی، نشانه‌های ایزوتوپی سبکی از اکسیژن را پیدا کردند که قدمت آن به چهار میلیارد سال پیش بازمی‌گردد. چنین ایزوتوپ‌های سبکی از اکسیژن معمولاً به خاطر آب گرم و شیرینی تشکیل می‌شوند که تا چندین کیلومتر به زیر سطح زمین نفوذ می‌کند و ترکیب شیمیایی سنگ‌ها را تغییر می‌دهد.
 
یافته‌های جدید، باور رایج دانشمندان را مبنی بر اینکه زمین میلیاردها سال پیش کاملاً با آب پوشیده شده بود، به چالش کشیده است. به نظر می‌رسید که بمباران زمین با سیارک‌ها و دنباله‌دارهای بزرگ در حدود 4٫5 میلیارد سال پیش، آب را به سطح سیاره منتقل کرده باشد و حدود 500 میلیون سال طول کشید تا نخستین گونه‌های حیات روی زمین پدیدار شوند.
 
اما اگر یافته اخیر مبنی بر قدمت 4 میلیارد ساله آب روی زمین تأیید شود، بدان معنی است که حیات خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌کردیم، تقریبا همزمان با پیدایش آب روی زمین، پدیدار شده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان