باقری به عراق می‌رود

این سفر در حالی صورت می گیرد که پیشتر قرار بود رئیسی در هشتم خرداد ۱۴۰۳ در قالب سفری مهم و از پیش برنامه ریزی شده و به مدت سه روز میهمان مقامات بغداد باشد.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه 24 خرداد 1403 به مدت دو روز به عراق سفر و با مقامات بلندپایه این کشور ملاقات و گفت وگو می‌کند. 

به گزارش ایرنا، این سفر در حالی صورت می گیرد که پیشتر قرار بود رئیسی در هشتم خرداد 1403 در قالب سفری مهم و از پیش برنامه ریزی شده و به مدت سه روز میهمان مقامات بغداد باشد.

رویکرد شهید جمهور درخصوص روابط ایران و عراق مبتنی بر نگاه به منافع مشترک و امنیت ملت‌های منطقه بود که به نظر می رسد سفر سرپرست وزارت خارجه نیز در راستای تقویت همین رویکرد صورت می گیرد.

دیدار سرپرست وزارت امور خارجه از عراق در گام نخست با هدف قدردانی و سپاس از کثرت حضور بی نظیر مقام های بلندپایه عراقی در مراسم های تشییع و تکریم شهدای خدمت، همچنین برگزاری مراسم های گسترده مردمی در عراق به این مناسبت در ابراز همدردی با رهبری، دولت و مردم ایران و در گام بعدی با هدف انجام رایزنی های سیاسی و پیگیری برخی توافقات و برنامه های موجود در دستور کار روابط دو جانبه است، صورت می گیرد.

سفر از قبل برنامه ریزی شده رئیس جمهور شهید و هیات همراه به عراق قرار بود هشتم خرداد 1403 به انجام رسد که با توجه به برنامه های بسیار خوب پیش بینی شده، می توانست نقطه عطفی در تاریخ مناسبات سیاسی دو کشور همسایه باشد که مقدر نشد.

به طور حتم این سفر، پس از انتخاب رئیس جمهور جدید و در نخستین فرصت ممکن با هماهنگی مقام های عراقی به انجام خواهد رسید و شاهد آثار مثبت و ارزشمند آن خواهیم بود.

یکی از نکات مهم دیگر این سفر بررسی مسائل امنیتی است که مقام های دو کشور به فهم مشترکی از وجود تهدیدات و چالش های امنیتی رسیده اند و این کمک بزرگی برای پیشبرد توافقنامه مشترک امنیتی میان ایران و عراق محسوب می شود که بخش قابل توجهی از آن اجرایی گردیده و تضمین کننده صلح و ثبات در مجاورت مرزهای مشترک است.

همچنین باید در نظر داشت دیدار رسمی اخیر نچیروان بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق و هیات همراه از ایران نویدبخش همکاری های جدید میان جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان