رونمایی از یک طرح تخیلی

سعید جلیلی: اصلا چرا ما باید نفت بفروشیم؟!

او که دو روز پیش افزایش فروش نفت در دولت آقای رییسی را به حساب طرح خود گذاشته و گفته بود از ۳۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و نیم بشکه رساندیم حالا به جای تکرار آن ادعا موضوعی دیگر را مطرح کرد.


عصر ایران- سعید جلیلی نامزد اصول‌گرایان رادیکال در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری شامگاه چهارشنبه در برنامۀ تلویزیونی گفت‌و‌گوی ویژۀ خبری گفت: اصلا چرا ما باید نفت بفروشیم؟ مگر کسانی که نفت ما را می‌خرند چه کار می‌کنند؟ آنها به فرآورده تبدیل می‌کنند. خوب خودمان به جای آن که نفت خام را بفروشیم همین کار را بکنیم. قیمت بیشتری هم دارد!

    او که سومین حضور انتخاباتی خود را تجربه می‌کند دو روز پیش افزایش فروش نفت در دولت آقای رییسی را به حساب طرح خود گذاشته و گفته بود بر اساس آن طرح از 300 هزار بشکه در روز به یک میلیون و نیم بشکه در روز  رساندیم  به جای تکرار آن ادعا موضوعی دیگر را مطرح کرد.

   تغییر موضع درباره نفت البته تنها تفاوت او در برنامه تازه با قبلی نبود. جلیلی چهارشنبه شب لباس سیاه عزای مرحوم رییس جمهور فقید را هم از تن به درآورده و پیراهن سفید پوشیده و ظاهرا آمادۀ مناظره‌ها شده بود.

       جدای این حاشیه و دربارۀ ایدۀ او یک کارشناس اقتصادی به عصر ایران گفت: سخنان جلیلی مثل این است که یک کشاورز گندم بگوید اصلا چرا گندم بفروشم؟ گندم‌ها را به آرد و بعد نان تبدیل می‌کنم و با قیمت بالاتر می‌فروشم. مشکل اما این است که دولت مشتری گندم اوست نه مشتری نانی که می خواهد طبخ کند تازه اگر این کار را انجام دهد!

    دربارۀ سخنان دو روز قبل او که افزایش فروش نفت را به حساب طرح ارایه شده دولت سایه به مرحوم رییس جمهور فقید گذاشته بود نیز این نکته گفتنی است که بعد از شروع جنگ اوکراین آمریکا چشم خود را به روی فروش نفت ایران به چین بست تا بازار ملتهب نشود و اگر ترامپ بازگردد و جنگ اوکراین خاتمه یابد اوضاع به روال سابق بازمی گردد و آن وقت آقای جلیلی می‌تواند با خیال آسوده نفت فروش نرفته یا انبار شده روی کشتی ها را به فرآورده تبدیل کند!

   دیدگاه های تخیلی سعید جلیلی و لحن و چهرۀ سرد و خشک او اما از نظر برخی به سود نامزدهای دیگر است. چون انگیزۀ رأی به رقیبان او را ایجاد می کند و این اشاره هم لازم است که گاه جلیلی فراموش می کند سه سال از عمر دولت مرحوم رییسی می گدرد و به نظر می رسد برخی از مسایلی که طرح می کند از روی جزوه 1400 است به گونه ای که دربارۀ کارخانۀ هپکو آماری از کاهش تولیدات داد و بعد به یاد آورد در ذهن بیننده این پرسش شکل می گیرد که چرا در این زمینه به آقای رییس جمهور فقید طرح و مشاوره نداده بود و بلافاصله اضافه کرد البته در دولت آقای رییسی در حال اصلاح بودند.

    به آقای سعید جلیلی باید یادآور شد بودجه 24 هزار میلیارد تومانی صدا وسیمایی که برادر او مرد شمارۀ 2 آن است از محل فروش نفت تأمین می شود و اگر نفت نفروشیم بسیاری از ریخت و پاش ها باید متوقف شود.

    بعد از آن که محمد باقر قالیباف طعنه زد که افراد باید کارنامه ارایه کنند نه آن که فقط حرف بزنند و ادعا کنند و متوجه سعید جلیلی دانسته شد او می کوشد از فعالیت های خود در این 11 سال بگوید. هر چند مشخص نمی کند دقیقا در این 11 سال که رییس دولت سایه بوده اعضای ارشد آن که قرار است در صورت پیروزی او از سایه بیرون بیایند چه کسانی هستند و چرا نام آنها را ذکر نمی کند؟ 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان