معلوم نیست کدام فیلمساز فیلم تبلیغاتی کدام نامزد ریاست جمهوری را می‌سازد؟

فیلم‌ تبلیغاتی برای شناساندن نامزد ریاست جمهوری از نظر دیدگاه‌های مختلف فردی، نوع زندگی شخصی و اجتماعی او بسیار مفید است و به همین دلیل هر کاندیدایی سعی می‌کند که فیلم خود را به شکلی تاثیرگذار و با یک گروه حرفه‌ای تولید کند.

عصر ایران ؛ نهال موسوی - این روزها که بحث انتخابات ریاست جمهوری داغ است، تیم‌های تبلیغاتی نامزدها هر کدام به شیو‌ه‌ای سعی در شناساندن شخص مورد نظر خود برای کسب آرا بیشتر دارند. یکی از این موارد ساخت فیلم تبلیعاتی برای نامزد ریاست جمهوری است که برخی مواقع این فیلم‌ها بر مخاطبان هم موثر واقع شده است.

طبیعتا این فیلم‌های تبلیغاتی برای شناساندن نامزد ریاست جمهوری از نظر دیدگاه‌های فردی، نوع زندگی شخصی و اجتماعی او بسیار مفید است و به همین دلیل هر کاندیدایی سعی می‌کند که فیلم خود را به شکلی تاثیرگذار و با یک گروه حرفه‌ای تولید کند.

امسال با توجه به انتخابات قبل از موعد مقرر هنوز به شکل رسمی معلوم نیست که چه فیلمسازانی برای کدام یک از 6 نامزد ریاست جمهوری فیلم تبلیغاتی دارند می‌سازند اگرچه چند خبر غیر رسمی و شایعه وجود دارد که چند فیلمساز جوان که در سال‌های گذشته بیشتر مشغول ساخت فیلم و سریال بودند، گویا ساخت مستند تبلیغاتی انتخابات را پذیرفته‌اند.

معلوم نیست کدام فیلمساز فیلم تبلیغاتی کدام نامزد ریاست جمهوری را می‌سازد؟

البته چند تیزر و یا مستند کوتاه از طرف چند نفر از ثبت نام کنندگان و نامزدهای ریاست جمهوری در همین مدت منتشر شده است که برخی از آنها به لحاظ عاری بودن از هرگونه جذابیت و گیرایی و همچنین سرشار از شعاری بودن تعجب برانگیز است.

نکته دیگر که حائز اهمیت است در شرایط کنونی انگار توجه به شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های اینترنتی بسیار بیشتر از تلویزیون است و همین قضیه باعث شده است که رویکرد نامزدها هم تغییر کند و بیشتر انرژی خود را به ساخت تیزرهای کوتاه برای اینترنت بگذارند.

اما بهرحال تلویزیون یک رسانه رایگان فراگیر است که طبیعتا هیچ کس نمی‌تواند اثرگذاری آن را نادیده بگیرد به همین دلیل قطعا فیلم‌های تبلیغاتی که قرار است از تلویزیون هم پخش شود حتما مورد توجه تیم‌های تبلیغاتی هر کدام از 6 کاندیدای ریاست جمهوری است.

مروری بر فیلم‌های تبلیغاتی و سازندگان آنها در دوره‌های گذشته خالی از لطف نیست تا ببینیم که در این دوره قرار است چه فیلمسازانی برای کدام نامزد ریاست جمهوری فیلم خواهند ساخت.

 بر اساس گزارشی که ایسنا منتشر کرده است می‌توان گفت از دهه 70 این رویکرد ساخت فیلم‌های تبلیغاتی نامزد ریاست جمهوری شروع شد و تا به امروز ادامه داشته است و در دهه 80 با حضور کارگردان‌های مشهور و شناخته شده سینما در این عرصه این فیلم‌ها به یک رکن مهم از کمپین تبلیغاتی ریاست جمهوری تبدیل شد.

در سال 1376 که تقریبا اولین دوره بود که فیلم‌های تبلیغاتی با کارگردانان سینمایی درست شد،  3 فیلمساز سیف‌الله داد، بهروزافخمی و احمد مرادپور به عنوان سازندگان فیلم مستند سیدمحمد خاتمی معرفی شدند.

فیلم علی‌اکبر ناطق نوری را بهزاد بهزادپور ساخت و رسول صدرعاملی هم برای رضا زواره‌ای، دیگر نامزد انتخاباتی.

چهار سال بعد که منجر به ادامه استقرار دولت اصلاحات شد، حضور فیلمسازان هم جدی‌تر شد و نام‌هایی همچون احمدرضا درویش وارد این رقابت شدند. کارگردان «کیمیا» در انتخابات سال 1380 برای سیدمحمد خاتمی فیلم ساخت.

تصویری از فیلم تبلیغاتی سیدمحمد خاتمی 1380

معلوم نیست کدام فیلمساز فیلم تبلیغاتی کدام نامزد ریاست جمهوری را می‌سازد؟

از دیگر نام‌های مطرح به (مرحوم) ضیاء‌الدین دری می‌توان اشاره کرد که برای احمد توکلی و علی فلاحیان فیلم ساخته بود ‌و سعید ابوطالب هم برای حسن غفوری‌فرد مستند ساخت. جمال شورجه کارگردان مستند شهاب‌الدین صدر بود و یک گروه نیز با مشاوره مجید مجیدی و سیف‌الله داد مسئولیت ساخت مستند علی شمخانی را برعهده داشتند.

در سال 1384 کارگردان‌های شناخته‌شده دیگری به این عرصه وارد شدند و فیلم‌های تبلیغاتی، ساختار حرفه‌ای‌تر و گاهی سینمایی‌تری پیدا کردند.

در این دوره رخشان بنی‌اعتماد برای مصطفی معین فیلم ساخت و کمال تبریزی مستند تبلیغاتی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را کارگردانی کرد که پر سر و صدا و بحث‌برانگیز هم شد.  

سازنده مستند علی لاریجانی، مهدی فخیم‌زاده بود و برای محسن رضایی رسول ملاقلی‌پور فیلم ساخت. همچنین بهروز افخمی در آن سال برای مهدی کروبی، احمدرضا درویش برای محمدباقر قالیباف، جواد شمقدری‌ برای محمود احمدی‌نژاد و محرم زینال‌زاده برای محسن مهرعلیزاده دیگر نامزدهای انتخابات، مستند تبلیغاتی ساختند.

 انتخابات سال 1388 را شاید بتوان دوره حضور جدی و متفاوت فیلمسازان و حتی کل مجموعه سینما در عرصه رقابتی انتخابات ریاست جمهوری دانست. در دهمین دوره انتخابات مجید مجیدی٬ احمدرضا درویش و مهدی کرم‌پور برای میرحسین موسوی فیلم ساختند و (زنده‌یاد) علی معلم و بهروز افخمی برای مهدی کروبی.

جواد شمقدری همچون دوره قبل ساخت مستند برای محمود احمدی‌نژاد را برعهده گرفت و محمدعلی فارسی هم مستند محسن رضایی را کارگردانی کرد.

تصویری از فیلم تبلیغاتی محمود احمدی نژاد 1388

معلوم نیست کدام فیلمساز فیلم تبلیغاتی کدام نامزد ریاست جمهوری را می‌سازد؟

اما این روند حضور سینمایی‌ها از دهه 90 دچار تغییراتی شد و نام فیلمسازانی از نسل‌های بعدی بیشتر دیده می‌شد.

در انتخابات یازدهم سال 1392 بهروز شعیبی برای محمدباقر قالیباف، محمدحسین لطیفی برای علی‌اکبر ولایتی و مجید برزگر برای محمدرضا عارف مستند تبلیغاتی ساختند.

حسین دهباشی سازنده مستند حسن روحانی بود و حسین شمقدری هم برای سعید جلیلی فیلم ساخت. در آن دوره محمد غرضی و محسن رضایی هم نامزد انتخابات بودند که به ترتیب جلال عطارزاده و اسماعیل فلاح‌پور کارگردانی مستند آن‌ها را برعهده داشتند.

اما سال 1396 را باید دوران افول حضور موثر کارگردان‌های نامدار سینما در ساخت مستندهای تبلیغاتی انتخابات دانست. در دوره دوازدهم فقط به نام مجید توکلی و محمدعلی فارسی می‌توان اشاره کرد که برای اسحاق جهانگیری و (شهید) ابراهیم رییسی مستند ساختند.

برای محمدباقر قالیباف سید محمود رضوی سرپرست تیم سازنده مستند معرفی شد و برای دیگر نامزدها هم خبری از حضور یک فیلمساز حرفه‌ای نبود.

این شرایط در دوره سیزدهم و در سال 1400 هم ادامه پیدا کرد و اگرچه نام چند چهره جوان و معروف فیلمساز مطرح بود، اما تکذیب برخی خبرها و نیز تایید نشدن‌های رسمی، نتوانست فهرستی متقن و واقعی از مشارکت فیلمسازان حرفه‌ای به جا بگذارد.»

منتظز می‌مانیم تا ببینیم این دوره چه فیلمسازانی برای چه نامزدهایی فیلم تبلیغی می‌سازند و چگونه خواهد بود.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان