معامله ۲۳ میلیارد دلاری؛ ترکیه بالاخره اف-۱۶های جدید را از آمریکا می‌خرد

پس از ماه‌ها مذاکره، ترکیه و ایالات متحده سرانجام قرارداد خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ نسل جدید و ارتقای ۷۹ فروند دیگر از این جنگنده‌ها را به امضا رساندند. این معامله ۲۳ میلیارد دلاری شامل خدمات و تجهیزاتی برای ارتقای شرایط جنگنده‌های اف-۱۶ موجود در ترکیه نیز می‌شود.

ترکیه سرانجام پس از ماه‌ها مذاکره روز پنجشنبه قرارداد خرید ده‌ها جنگنده‌ اف-16 را با ایالات متحده به امضا رساند.

وزارت دفاع ترکیه در همین راستا اعلام کرد که واشنگتن با این معامله 23 میلیارد دلاری موافقت کرده است.

به گفته منابع وزارت دفاع ترکیه، «قرارداد خرید جنگنده‌های تازه اف-16امضا شده و هیئت‌هایی از سوی دو طرف در حال مذاکره بر سر جزئیات اجرای آن هستند.»

بر اساس این قرارداد، ترکیه علاوه بر 40 فروند هواپیمای جنگی اف-16 نسل جدید، خدمات و تجهیزاتی را نیز برای ارتقا شرایط 79 فروند دیگر از این جنگنده‌ها که از پیش در اختیار دارد، دریافت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته خرید جت‌های جنگنده اف-16 توسط ترکیه را «گامی مهم به جلو» خواند و این هواپیماهای جنگی را «پیشرفته‌ترین اف-16های موجود» توصیف کرد که به گفته واشنگتن تاکنون فقط در اختیار نزدیکترین متحدان و شرکای ایالات متحده قرار گرفته است.

معامله 23 میلیارد دلاری؛ ترکیه بالاخره اف-16های جدید را از آمریکا می‌خرد

دستگاه دیپلماسی آمریکا با انتشارمطلبی در شبکه‌های اجتماعی، توافق یاد شده با ترکیه را «تازه‌ترین نمونه از تعهد پایدار ایالات متحده به مشارکت امنیتی» با این کشور توصیف کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا طبق قوانین این کشور، پیش‌تر در ماه ژانویه کنگره را در جریان مذاکرات این توافق قرار داده و همچنین این نهاد قانون‌گذار را نسبت به فروش جداگانه 40 فروند جنگنده اف-35 به ارزش 8.6 میلیارد دلار به یونان مطلع کرده بود.

ایالات متحده پیش‌ از این، تا زمانی که اسناد تاییدعضویت سوئد توسط پارلمان ترکیه به دست واشنگتن نرسید، از دادن چراغ سبز برای انجام این معامله خودداری می‌کرد.

پارلمان ترکیه با بیش از یک سال تاخیر در این زمینه که ناراحتی غرب را در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین به همراه داشت، سرانجام ماه ژانویه گذشته عضویت سوئد در ناتو را مورد تایید قرار داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه قرار است ماه آینده میلادی در نشست سران کشورهای عضو ناتو در واشنگتن شرکت کند.

او ماه گذشته قرار بود با جو بایدن، همتای آمریکایی خود مذاکره کند، اما اولین دیدار آنها در کاخ سفید به دلیل مشکلات برنامه‌ریزی به تعویق افتاد.

منبع: یورونیوز

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر