سخنگوی شورای نگهبان: ممکن است یک فرد وزیر خوبی باشد، اما جایگاه دیگری را خوب اداره نکند

طحان نظیف گفت: در انتخابات ریاست جمهوری برخلاف انتخابات مجلس یا انتخابات‌های دیگر با مفهوم رد صلاحیت مواجه نیستیم و با دو مفهوم احراز صلاحیت و عدم احراز صلاحیت مواجه هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه‌ای به بررسی و تشریح روند احراز صلاحیت نامزد‌های انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری پرداخته است. طحان‌نظیف می‌گوید مبنای تشخیص صلاحیت فقط یک خط‌کش دارد و آن ضوابط قانونی است.

به گزارش سایت رسمی رهبر انقلاب، طحان نظیف گفت: در انتخابات ریاست جمهوری برخلاف انتخابات مجلس یا انتخابات‌های دیگر با مفهوم رد صلاحیت مواجه نیستیم و با دو مفهوم احراز صلاحیت و عدم احراز صلاحیت مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: سطح انتخابات ریاست جمهوری و جایگاه ریاست جمهوری، سطح بالایی است. اوصافی که در قانون اساسی ذکر شده نظیر رجل سیاسی، رجل مذهبی، مدیر، مدبّر و سایر اوصاف در حد اداره‌ی کشور مدنظر است؛ لذا یک کسی ممکن است یک نماینده‌ی مجلس خوبی باشد، یک وزیر خوبی باشد، یک مسئول خوبی باشد و در جایگاه خودش هم دانش تخصصی لازم را داشته و توانمندی اجرایی کافی هم داشته باشد، اما همین آدم در یک مصدر دیگر یعنی در یک وزارتخانه دیگر و در یک جایگاه دیگر نتواند آنجا را خوب اداره بکند. آیا این بدان معناست که او مشکلی دارد؟ خیر مشکلی ندارد لذا با رد صلاحیت مواجه نمی‌شود بلکه با عدم احراز صلاحیت مواجه می‌شود. یعنی مدیریت آن شخص مثلاً در این سطحی که بوده خوب بوده، اما در حد اداره کشور نیست.

هادی طحان نظیف ادامه داد: در قانون انتخابات ریاست جمهوری موضوع رد صلاحیت پیش‌بینی نشده است. البته ممکن است در مورد کسی مشکلاتی هم مطرح باشد، اما عموم آن کسانی که احراز صلاحیت نمی‌شوند، کسانی هستند که اعضای شورا آن سطح عالی برای اداره‌ی کشور را در فرد احرازشده نمی‌بینند.

او افزود: رئیس‌جمهور عالی‌ترین مقام پس از رهبری است. پس آن فرد باید بتواند هیئت وزیران را اداره کند. در بحران‌ها و مسائلی که پیش می‌آید به خوبی تصمیم بگیرد، عاقبت‌اندیشی کند، و امور کشور را به پیش ببرد؛ چنین سطحی مدنظر قانون‌گذار بوده است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر